IJsland

December 2021 - January 2022
A 8-day adventure by Bente Read more

Op weg naar Reynisfjara

January 2, 2022 in Iceland ⋅ 🌙 -4 °C

Vannacht was dan eindelijk het moment dat we misschien het noorderlicht konden gaan zien! Om 3 uur begonnen de eenden weer te kwaken en alsof we ons hadden verslapen schoten we uit bed om een prachtige donkere lucht te zien zonder sterren of noorderlicht helaas. Door deze tegenslag laten wij ons echter allesbehalve tegenhouden om alsnog zo veel mogelijk van dit prachtige land te bezichtigen en toen Bente mij vanmorgen wakker maakte met de vraag: “Ri, zullen we de zonsopgang bekijken op Reynisfjara (a.k.a Black Sand Beach), kon ik natuurlijk alleen maar volmondig “ja” zeggen. Dit strand bevond zich op een schamele 40 min lopen vanaf ons hostel, dus zagen wij dit als een kans voor een fantastische ochtendwandeling. Wel is het raadzaam om volgende keer te windvoorspelling even te controleren voordat we enthousiast langere stukken gaan lopen, want hoewel ons hostel niet meer heen en weer bewoog door de wind, was het bijzonder niet windstil. Na een wandeling die iets langer duurde dan 40 min, mede veroorzaakt door windvlagen waarbij Rianne was weggevlogen als ze nog een echte lichte roeier zou zijn en het verlies van de muts van Bente, kwamen wij aan op Reynisfjara.Read more

Reynisfjara & Reynisdrangar

January 2, 2022 in Iceland ⋅ ☀️ -3 °C

Door het prachtige uitzicht, de bizar hoge en mooie golven en de zonsopkomst waren wij al snel de barre tocht erheen vergeten. Nadat Bente haar handen had opgeofferd voor een groepsfoto van andere toeristen was het echter wel hoogtijd voor warme chocolademelk om weer wat meer mens te worden. Hoewel wij onszelf zien als redelijk fit en vitaal, wilden wij het toch liever niet riskeren om op de terugweg weg te waaien of onderkoeld te raken door ons eigen onderschattingsvermogen, dus vroegen wij twee bizar lieve Italianen of zij ons toevallig terug wilden brengen naar ons hostel. Het was op alle vlakken een heel gezellige rit, aangezien de auto eigenlijk geschikt was voor niet meer dan 3 personen en de leukste reistips werden uitgewisseld. Het weer was dan misschien nog steeds niet echt goed, maar we konden wel eindelijk weer naar buiten, dus hier moesten en zouden we zeker gebruik van maken.Read more

Poging om Gígjagjá te bereiken

January 2, 2022 in Iceland ⋅ ☀️ -4 °C

Na de auto van de Italianen weer omgewisseld te hebben voor onze eigen auto, gingen we op weg naar Gígjagjá, een grot die ook wel Yoda cave wordt genoemd. Onderweg was het af en toe even zoeken waar de weg nou eigenlijk liep, maar we zijn een heel aardig eind gekomen richting Gígjagjá. Helaas was het laatste stukje vandaag toch niet echt te doen, wat een auto voor ons had bewezen door daar vast te komen zitten, dus besloten we maar terug te gaan en boodschappen te doen en te tanken.Read more

Black Sand Beach

January 2, 2022 in Iceland ⋅ ☀️ -3 °C

We hadden echter nog niet genoeg van Black Sand Beach gezien, dus gingen we naar een ander deel van dit strand in Vik. Het duurde even voordat Rianne de auto uitkwam doordat de wind de autodeur met man en macht dicht wilde blazen, maar ze was sterker en na een korte strijd was de autodeur open. Verkleed alsof we op expeditie gingen naar de maan, wisten wij het een indrukwekkende 3 minuten buiten uit te houden voordat we niet meer konden functioneren van de kou. Black Sand Beach was hier net zo indrukwekkend als het gedeelde waar wij vanmorgen waren, maar wel iets minder zwart door de gigantische windvlagen, die het strand wit wist te kleuren door opgeblazen sneeuw.Read more

Dyrhólaey Lighthouse & viewpoint

January 2, 2022 in Iceland ⋅ ☀️ -2 °C

Kou is gelukkig maar een emotie, die je uit kan zetten door stoelverwarming en een warme auto, dus gingen wij vrolijk verder na dit utstapje naar Dyrhólaey Lighthouse& viewpoint. Hier brachten wij onze trip naar een hoger niveau en aanschouwden wij dit prachtige land vanaf een bergtop. Doordat het vandaag een super heldere dag was, mochten wij alles bekijken met een zonsopkomst/zonsondergang en vanaf deze berg gaf dat toch wel een magisch randje aan alles wat er te zien was. Nadat wij hier na 10 minuten weer zo onderkoeld waren geraakt dat het toch wel weer tijd was om terug te gaan naar de auto ondanks dat we verkleed waren alsof we een overval gingen plegen, was het tijd om weer terug te gaan naar het hostel.Read more

The Barn

January 2, 2022 in Iceland ⋅ ☀️ -3 °C

In The Barn konden wij weer lekker opwarmen en opladen en na een douchbeurt zo lang en heet dat al m’n veganistische acties te niet gedaan zijn, konden wij als tevreden mensen denken over alle avonturen, die we nog willen gaan beleven de komende dagen. First on the list: vannacht het noorderlicht.Read more

Noorderlicht

January 3, 2022 in Iceland ⋅ 🌙 -4 °C

Ons eerste gewenste avontuur kwam eerder dan verwacht. Na dagenlang alle aurora apps nauwlettend in de gaten te hebben gehouden, kwam Bente gisteravond ineens met het goede nieuws dat het NOORDERLICHT te zien was! Als kinderen zo blij renden we naar buiten met onze camera, omdat wij uit betrouwbare bronnen hadden gehoord dat je het met de camera nog beter kan zien dan met het blote oog en wat was het ontzettend gaaf. Om dit fantastische natuurspektakel nog beter te kunnen zien besloten we naar een donkere plek te rijden zodat geen lichtvervuiling ons nog tegen kon houden. Niks hield ons meer tegen en ook het yoghurtje dat net klaar was moest maar even wachten, want wij gingen op avontuur. Hoewel het vastleggen met camera’s wat kuren vertoonde op deze donkere verlaten plek langs de weg, was het wel een heel helder en overtuigend natuurwonder. Na dit nachtelijke avontuur konden wij vredig slapen en om 4 uur in de morgen pakten wij nog onze laatste kans om van deze groene gloed te genieten.Read more

Foto stop

January 3, 2022 in Iceland ⋅ 🌙 -2 °C

Een paar uur later waren wij weer fris en fruitig klaar voor een nieuwe dag, terwijl wij ook nog lekker aan het nagenieten waren van het noorderlicht. Na alle spullen te hebben gepakt en afscheid te hebben genomen van ons derde huis (aangezien Asopos eigenlijk al ons tweede huis is), gingen wij op weg naar Gígjagjá. Met een prachtige zonsopkomst reden we weer richting deze zogenoemde Yoda Cave en vandaag waren wij niet meer te stoppen om deze grot te gaan aanschouwen. Het enige wat ons helaas wel kon stoppen was de onbegaanbare ijzige weg die ernaartoe leidde, dus deze grot stellen we wederom uit voor de terugweg en dan maar hopen dat drie keer scheepsrecht is. Maar niet getreurd. Er stond nog veel meer gaafs op de planning vandaag. Voordat we bij onze volgende bestemming aankwamen stopten we nog snel onderweg om wat mooie foto's te maken van de roze gloed die door de zonsopkomst de te zien was.Read more

Fjaðrárgljúfur Canyon

January 3, 2022 in Iceland ⋅ 🌬 -4 °C

Fangirl (dus niet, want door JB was de vallei lang dicht :'( ) Bente zou namelijk ook eindelijk de Justin Bieber vallei gaan zien vandaag. Na wekenlang te hebben gehoord hoe graag ze hier wel niet heen wilde was het duidelijk dat deze Belieber niet te stoppen was om hier heen te gaan. Met piepende banden reden we richting Fjadrárgljufur, zoals de Justin Bieber vallei ook wel heet. Daar aangekomen sprintte Bente de berg op en geen windvlaag die haar tegen kon houden. Het tempo lag hoog, maar als wedstrijdroeier kon ik mij natuurlijk niet laten kennen dus vloog ik erachteraan. Buitenadem en doorgewaaid kwamen wij boven aan, waar wij werden beloond met een prachtig uitzicht over de vallei. Hoewel het gister niet langer dan 10 minuten buiten uit te houden was zonder te bevriezen, hebben wij het hier een goede 20 minuten uitgehouden en is ons evenwicht ook weer goed op de proef gesteld door de wind.Read more

Stjórnarfoss

January 3, 2022 in Iceland ⋅ 🌬 -4 °C

Als voorproefje voor Svartifoss waar wij vervolgens heen gingen, pakten wij onderweg Stjórnarfoss even mee. Deze waterval liet weinig water nog vallen doordat hij nagenoeg volledig bevroren was, maar het was wel even een mooie tussenstop. Sowieso was het autorijden vandaag weer een feestje, want alles had weer een magisch randje door de constante zonsopkomst/zonsondergang en dit prachtige landschap.Read more