IJsland

December 2021 - January 2022
A 8-day adventure by Bente Read more

Keflavik

December 30, 2021 in Iceland ⋅ 🌙 -2 °C

Vandaag was het dan eindelijk toch echt zover, de reis naar IJsland zou gaan beginnen! Om kwart voor 4 s’ochtends brachten we rise en shine in praktijk en met de klassieke “ik ben toch iets later” was Rianne ietsjes voor 5 bij Bente om m’n spullen met de hare te verenigen in de koffer. Het was nog steeds onwerkelijk dat dit tijdens een strenge lockdown gewoon plaats kon vinden, dus durfde we eigenlijk nog steeds niet hardop uit te spreken dat we echt naar IJsland gingen. Zou je namelijk maar net zien dat je ineens wordt geweigerd bij de border, omdat je vaccinnatiebewijs niet in orde is. De reis verliep ook eng soepel en na 3 uur lang van een zonsopgang te hebben genoten, stonden we om 10 over 11 aan de grond in het prachtige IJsland.Read more

Fagradalsfjall

December 30, 2021 in Iceland ⋅ ☀️ -2 °C

Als eerste gingen we naar Fagradalsfjall, waar een lange en mooie hike ons te wachten stond langs een vulkaan, die pasgeleden nog was uitgebarsten. Een goede conditie was hierbij zeker geen overbodige luxe en anti slip schoenen ook niet, maar ondanks de misschien wat krakkemikkige weg naar boven, was het uitzicht echt adembenemend. Mede doordat de zon hier de hele dag niet echt overtuigend opkomt, kunnen we de hele dag genieten van een zonsopkomst/ zonsondergang, wat het allemaal toch nog wel een magisch randje geeft. Op onze afdaling terug naar de auto kwamen we een andere toerist tegen die hijgend en puffend vroeg hoe ver het nog was, helaas moesten we haar teleurstellen met het feit dat ze toch echt pas op hooguit 1/3e was, dus we hadden het ook wel met haar te doen dat het nu al zo zwaar was. Als echte ramptoeristen ook nog even gelopen over het recent gestolde magma, want zo vaak krijg je die kans natuurlijk niet.Read more

Krýsuvík

December 30, 2021 in Iceland ⋅ ☀️ -3 °C

Vervolgens reden we door naar Krysuvik, een geothermisch gebied. Wegrijden vanuit Fagradalsfjall was de eerste paar honderd meter bijzonder hobbelig, dus nadat onze darmen waren verplaatst richting onze longen, konden we soepel door reiden naar Krysuvik. Daar aangekomen bleek het gebied en wandelmogelijkheid kleiner te zijn dan in eerste instantie verwacht, maar zo erg was dat helemaal niet, want hoewel het fantastisch mooi was, was de zwavelgeur bijzonder dominant aanwezig.Read more

Hallgrímskirkja

December 30, 2021 in Iceland ⋅ 🌙 -4 °C

Na een korte stop zijn we dan dus ook doorgereden richting Reykjavik, waar wij de nacht door zouden brengen. In Reykjavik bleek onze tank toch heel wat leger te zijn dan die van de auto, dus wat boodschapjes en een appel verder, was het tijd voor een laatste avondwandeling langs de Hallgrímskirkja en het water. Onze dag begon heel vroeg en eindigde ook bijzonder vroeg, want hoewel om 8 uur slapen belachelijk vroeg lijkt, hadden we er toch al een goede en gevulde dag van 16 uur opzitten.Read more

Þingvellir

December 31, 2021 in Iceland ⋅ ⛅ -5 °C

Onze dag begon vandaag met een Bente die zich doodschrok doordat er eenden begonnen te kwaken, wat gewoon mijn wekker was. Gelukkig hadden we deze nacht heel wat meer oplaaduren dan de nacht ervoor en konden we vol energie weer beginnen aan een nieuwe dag (voor zover energie en Rianne samengaan in de ochtend). De laatste dag van 2021 wilde we knallend afsluiten in Reykjavik met goed eten, prachtig vuurwerk en het liefst ook met noorderlicht. Dit klinkt natuurlijk als een droomafsluiter van het jaar en dat blijft het ook, want door een aankomende sneeuwstorm en onze wens om wel nog in Vik aan te komen, besloten we al een dag eerder naar Vik door te reizen en na de golden circle, die die dag gepland stond direct door te gaan naar Vik. Nadat we alles hadden ingepakt en een mini crime scene hadden achtergelaten (ik moet nog steeds leren hoe je niet doorlekt als je ongesteld bent), gingen we op weg naar Thingvellir. In dit nationale park hebben wij weer een aantal natuurwonderen kunnen aanschouwen, namelijk een weg tussen twee aardplaten en een prachtige waterval (Öxarárfoss), die haar functie als waterval niet meer volledig kon vervullen doordat ze deels bevroren was, wat het misschien nog wel mooier maakte.Read more

Strokkur & Geysir

December 31, 2021 in Iceland ⋅ ⛅ -4 °C

Hierna hebben wij onze reis vervolgd naar Geysir & Strokkur, wat geisers zijn. Onze hoop was dat onze reuk vandaag iets meer gespaard zou worden dan gister en dat was ook zeker zo! Hoewel zwavellucht natuurlijk onvermijdelijk is, leek het dit keer gelukkig niet alsof je in de stank liep van iemand die het rotte eieren dieet had gevolgd. Hier hebben we dan ook volop kunnen genieten van geiseruitbarstingen met waterspektakels en vervolgens zijn we omhooggeklommen voor wederom een prachtig uitzicht. Hoewel we ons hadden voorbereid op een klim waarbij conditie was een toproeier niet toereikend zou zijn, bleek te top eerder bereikt dan verwacht en konden we optimaal genieten van alles wat er te zien was.Read more

Gullfoss

December 31, 2021 in Iceland ⋅ ⛅ -5 °C

Als laatste stop van de dag reden we door naar Gullfoss, waar een indrukwekkend mooie waterval op ons stond te wachten. Hoewel we natuurlijk wisten dat er storm op komst was, bleek de wind nu ook al behoorlijk guur en koud te zijn, maar voor deze mooie waterval wilde wij onze tere handjes wel opofferen om een foto te maken, want zoals een wijs iemand ooit zei: “Mooier dan dit gaat het niet worden, maar wel warmer”. Het was ook een bliksembezoek, want nadat IJsland haar naam waar had gemaakt, hadden wij heel wat tijd met stoelverwarming en een warme auto nodig om weer te ontdooien. Gelukkig hadden we die tijd ook, want we hadden nog ongeveer 1,5 uur te rijden naar Vik.Read more

Strondin Pub

December 31, 2021 in Iceland ⋅ 🌧 1 °C

IJsland staat in de winter niet zozeer bekend om haar vele zonuren (en nee Bente ik heb echt geen zonnebril meegenomen) en onderweg werd het dan ook al redelijk snel donker. Met een tussenstop waarbij m’n autodeur er bijna uit werd geslagen door de wind, omdat die wappie achter ons toch wel lief bleek te seinen dat ons achterlicht nog aan moest, zijn we doorgereden naar Vik. Hier stond naast een sneeuwstorm ook een fantastisch bordje pasta op ons te wachten bij “Ströndin”, hoewel de naam nog niet heel smakelijk klonk was dit wel echt heel lekker.Read more

Austurvegur

December 31, 2021 in Iceland ⋅ 🌧 0 °C

Hierna zouden we in 10 min reiden aan moeten komen bij onze overnachting, maar met een sneeuwstorm, die toch al eerder de kop op bleek te steken dan verwacht, kwamen we 20 min en heel wat angstzweet later aan bij onze bestemming. Hier komen we dan waarschijnlijk komend etmaal ook niet meer weg, dus ons nieuwe jaar begint lekker warm in een kamer ergens bij Vik.Read more

Dagje in The Barn tijdens sneeuwstorm

January 1, 2022 in Iceland ⋅ 🌧 1 °C

Dit was ons wel een spetterend begin van een nieuw jaar hoor. Daar waar anderen vol aan de zuip met leuke mensen en prachtig vuurwerk het nieuwe jaar ingingen, hadden wij ook een onvergetelijk begin van een nieuw jaar, maar wel op een iets andere manier. Door de sneeuwstorm was het bijzonder onmogelijk om nog weg te gaan naar een andere plek om vuurwerk te aanschouwen (voor zover dat er überhaupt was met deze storm), dus hebben wij een livestream aangezet van vuurwerk in Reykjavik waarna wij moe en voldaan in een diepe slaap zijn gevallen. Vanmorgen werden wij dan gelukkig wel weer goed opgeladen wakker en na een ontbijtje vonden wij het hoog tijd om in ieder geval even buiten de sneeuwstorm te trotseren. Ingepakt alsof we op expeditie gingen naar de Noordpool, hebben wij een heldhaftige 10 min buiten staan glibberen en glijden in de sneeuw door de wind. Zoals Bente al zei: “Dit is zo’n slecht idee, maar zo leuk”, en dat was wel de beste samenvatting, die ik kan geven van dit uitstapje. Het begin van een nieuw jaar betekent voor veel mensen het begin van een beter leven. Hoewel wij hier vandaag natuurlijk nog even vastzitten, is deze eerste dag van het nieuwe jaar er wel eentje om grenzen te verleggen. Aangezien er geen mogelijkheid is om voedzaam eten in te kopen, ga ik vandaag voor de eerste keer sinds tijden weer pizza eten, omdat er simpelweg niks anders te eten is en dat is al de eerste overwinning van 2022, die binnen is! Natuurlijk is het ergens ook wel jammer dat we vandaag even een stapje terug moeten doen en niet de hele dag op stap kunnen om meer te zien van dit sprookjesland, maar als we de apps mogen geloven is er wel een kans dat we vannacht tussen 3 en 4 het noorderlicht kunnen zien! Als dat ook daadwerkelijk lukt ben ik oprecht het meest gelukkige mens op aarde en is deze mini quarantaine ook weer meer dan goedgemaakt. Wel ben ik heel blij met het feit dat we hebben besloten om door te reizen naar Vik en niet nog langer in Reykjavik te blijven, want the Barn waar wij nu zitten, is echt een hele fijne plek met mega keuken, bar en superfijne douches. Deze dag komen wij dan ook prima door met spelletjes, studeersessies en warme chocolademelk (weer een overwinnig WHOOPWHOOP). Vandaag lekker opladen en dan vannacht en morgen er hopelijk weer vol tegenaan!Read more