Dag 9 Whale watch, Godarfoss, Akureyri

August 29, 2023 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Vanmorgen ging de wekker al om 6:30 uur. We werden ook pas wakker door de wekker, ik denk dat de Geosea een behoorlijk ontspannende werking heeft gehad.
    Na het ontbijt, in een Eurovisie Songfestival omgeving, was het tijd voor een boottocht om de walvissen te gaan zoeken. Helaas regende het, niet hard, maar een gestage motregen.
    Na het aanmelden bij de boot, kregen we een warme overall en een regenjas om aan te doen, kortom: een vissersboot vol oranje pinguïns.
    Gelukkig stopte het na 20 minuten met regenen, en kon het genieten beginnen. Er stond niet veel wind, dus de zee was kalm. Bij elkaar hebben we 2 bultruggen gezien. Althans, we hebben de ruggen gezien, en we hebben ze zien spuiten.
    Rond 12 uur waren we terug in de haven, om warm te worden zijn we gelijk gaan lunchen in hetzelfde eettentje waar we gisteravond hebben gegeten.
    Daarna zijn we naar een waterval geweest: de Godarfoss. Een mooie brede waterval, maar ondertussen worden we wel een beetje watervalmoe. Op het eind van de wandeling hebben we nog 2 sneeuwhoenen in zomerkleding gezien.
    Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan Akureyri, de hoofdstad van Noord IJsland. Het is een grote plaats, met aanlegsteigers voor cruiseschepen. Een heel kleurrijk plaatsje, met gezellige vuilnisbakken, een gekleurde straat, en een rood hartje in de verkeerslichten.
    We slapen vanavond in cabins, met 5 of 6 personen. Buiten staat een hot tub, binnen zijn 3 slaapkamers. Het leven in Noord IJsland is nogal gecompliceerd, de tijd heeft een beetje stilgestaan😀.
    Het eten bij het restaurant, het enige in het dorp, duurt heel lang. Terwijl de helft van de groep al de pizza heeft, krijgen de mensen die een salade hebben pas heel laat hun eten. Ik heb geluk: ik heb een mosterd salade met gefrituurde kip, dit smaakte prima. De mensen die een terri yaki salade hadden, kregen rauwe mie door de salade🤔.