Dag 10 Museum en zwemmen

August 30, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 12 °C

Vanmorgen gestart met 6 km hardlopen, het was frisjes, maar heerlijk om te doen. Onderweg kwam ik er achter dat schapen niet bang zijn voor auto's, maar wel bang wegrennen van wandelaars/hardlopers.
    Na het ontbijt bij Kaffee Klara, gerund door een Nederlandse onderwijzeres, zijn we op weg gegaan naar Siglufjorbur om het haringmuseum te bezoeken. Het was een leuk museum waarin over verschillende panden de geschiedenis van de haringindustrie werd getoond.
    We zitten nu zo noordelijk in IJsland, dat we ook het noordelijkste puntje van IJsland kunnen bezoeken. Deze plaats ligt net onder de poolcirkel op 66 graden NB. De poolcirkel ligt op 66,58 graden NB.
    Nog even het weer: het is, nog steeds mooi weer, licht bewokt en rond de 12 graden. We boffen met het weer, want ook voor de komende 2 dagen is de weersverwachting prima. Wel is iedereen in de bus verkouden, deels van vermoeidheid, deels van het in en uitstappen in de warme bus.
    In Hofsós ligt het zwembad met het mooiste uitzicht van IJsland, althans volgens Dominicus reisgidsen. En inderdaad, het uitzicht vanaf de infinitypool is heel mooi, met water van 31 graden, dus een fijne temperatuur om te zwemmen. We hadden met z'n tweeën het bad voor onszelf. De rest van de groep heeft ondertussen geluncht en het dorpje bekeken.
    Hierna zijn we richting de eindbestemming van vandaag gereden, met een korte stop bij een oud kerkje en een groepje turfboerderijen.
    Ons hotel van vandaag zit in een oud schoolgebouw, in the "Middle of nowhere", in Blönduós, geen huizen in de buurt, maar wel met een zwembadje en een hot tub.
    Dus, na aankomst even gezwommen, al was mijn badpak nog nat (en koud) van vanmiddag. Nu even lekker relaxen, morgen de laatste reisdag, morgenavond overnachten we in Reykjavik.