Rondreis IJsland

August - September 2023
Een groepsrondreis met Djoser waarbij we het hele eiland rond gaan. Read more

Onderweg naar Schiphol

August 21, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 22 °C

Ik zit nu in de trein, onderweg naar Schiphol. Het is 11:04 de zon schijnt, het is 22 graden en het zweet gutst van mijn rug. Met de metro ben ik naar Rotterdam Centraal gereisd, daar hoefde ik "alleen nog maar" een kaartje voor de Intercity Direct te kopen.
    Na 2 x de hele hal te hebben doorgelopen, zag ik uiteindelijk een servicemedewerker, en blijkt dat de verkooppunten op het perron staan. Volgens mij moet ik vaker met het ov reizen....
    Annemie is al op Schiphol, hopelijk staat er bij de parfumerie op de luchthaven een lekkere tester, zodat mijn zweetlucht een beetje wordt tenietgedaan😀.
    Straks kan ik gelijk mijn ruimbagage afgeven, en daarna een kop koffie en een lekkere koek😀.

Dag 1 vlucht naar Reykjavik

August 21, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 12 °C

De bagage afgifte en de handbagage controle ging snel. Ik was vergeten om mijn riem af te doen, dus ik werd uitgebreid gefouilleerd. Volgende keer maar denken aan mijn riem.
    Om 11:40 uur liep ik al in de vertrekhal, op zoek naar Annemie die bij de Starbucks op mijn wachtte. We hebben even koffie gedronken en de tijd gedood met rondlopen.
    Rond 13:15 zijn we naar de gate gegaan, want het was tijd om te boarden. Het vliegtuig vertrok iets te laat, maar het verschil zal wel worden ingehaald.
    Na een goede vlucht, en snelle bagage afhandeling maken we kennis met de reisbegeleider/ chauffeur Leon en de rest van de groep: 15 vrouwen en 1 man. We rijden naar Hveragerdi. Onderweg stoppen we bij de Hot Spring in Selton. De aarde bubbelde en rookte en het stonk vreselijk naar zwavel.
    Het hotel is een "paarden" hotel, maar benhalve dat er buiten paarden lopen, er hoefijzers als gordijnophouders en handdoekhaken worden gebruikt, is er niet veel dat paard is. De bedden zien er prima uit.

Dag 2 Golden Circle

August 22, 2023 in Iceland ⋅ ☀️ 9 °C

Vandaag een puur toeristische dag: we bezoeken de Golden Circle: NP Pingvellir, het oudste National park van IJsland. We gaan naar Geysirr en naar Gillfoss, de grootste waterval van IJsland.

Na een lekker diner: kabeljauw, aardappelpuree en groente, prima geslapen in het hotel. Het blijft lang licht, rond 22:30 is het nog schemerig.
    Vanmorgen hebben we een goed ontbijt gehad, met IJslandse producten, waaronder Skyr en lekkere kruidenkaas.
    We gaan op tijd op pad om de ergste drukte voor te zijn. Rond 8:30 rijden we weg. We verlaten de vlakke kuststreek, en zien onderweg vulkanische gebergten, soms ook voorzien van een sneeuwlaag.
    Onderweg krijgen we van Leon uitleg over het geologische ontstaan van IJsand. Eerste staan we op de grillige Europese deel, later op het rechte Amerikaanse deel. We zien de kloof waar het eerste parlement van IJsland bijeen kwam. De IJslanders komen hier nog steeds bij elkaar om dit te vieren.
    We wandelen met een paar mensen naar een kerkje, om nog een beetje extra beweging te hebben.
    Hierna gaan we naar een mooie blauwe waterval, waarna we naar Geysirr gaan. We zien hem een aantal keer spuiten, en we lopen naar boven om hem ook van een afstand te kunnen zien. Rondom de grote geiser zitten nog een aantal kleinere putten die enkel borrelen en koken, maar niet spuiten.
    Hierna gaan we naar de Gulfoss een grote waterval. Heel veel water dendert daar naar beneden.
    Na deze waterval is het tijd om richting hotel te gaan, onderweg moet er getankt worden, en dat geeft ons gelegenheid om boodschappen te doen, en een lekker ijsje te kopen. Dit hotel is in the Middle of nowhere. Er staat 1 hotel, weer met lange gangen en prima kamers. Verder is er niets aanwezig. Voor het eten hebben Annemie en ik nog een stukje gewandeld, maar er is echt niets aanwezig.
    Weer lekker gegeten, ik heb vanavond een lekkere noten steak genomen.

Dag 3 Landmannalaugar

August 23, 2023 in Iceland ⋅ ⛅ 8 °C

Vandaag hebben we een wandeltrip in Landmannalaugar gemaakt.
    Na het ontbijt zijn we naar het startpunt van de wandeling gereden, oftewel gehobbelt, de gravelweg was erg slecht. Leon deed zijn best om de gaten en kuilen te ontwijken, maar we werden soms flink door elkaar geschud. Ik had in ieder geval geen kans om in slaap te vallen, zoals wel gebeurd op gewone wegen.
    De wandeling startte op een kampeerterrein, waar veel tenten en campervans staan, de hele trail is dan ook een bekende trail in IJsland.
    De wandeling van ongeveer 5 km ging voorspoedig, Annemie, Maurits en ik hebben er nog een klein rondje aan toegevoegd, maar we hebben ook genoten van de mooie omgeving, met de gekleurde bergen en de grote lava velden. De lunch hebben we midden tussen de stinkende lava putten gegeten, maar na verloop van tijd ruik je de zwavel niet meer😀.
    Na afloop van de wandeling hebben we gebadderd in de warme beek langs het kampeerrterrein. Het water was, denk ik, ruim 40 graden, je moest even door om de warmte aan te kunnen. Het zelfde gevoel met koud water, maar nu met warm water. Het was fijn om een half uurtje lekker te dobberen.
    Hierna gingen we weer hobbel-de-bobbel terug naar het hotel waar we afgelopen nacht hebben geslapen om de aanhanger met koffers op te halen, en daarna door naar ons volgend hotel in Hella.
    Onderweg hadden we nog zo'n 10 km gravelweg, nog erger dan de eerdere weg, dit was echt soms bijna schuiven over de weg, maar we hebben het weer gered.
    In dit hotel blijven we 2 nachten, dus morgen een makkelijk ochtend, geen koffer inpakken na of voor het ontbijt.
    Morgen gaan we naar de Westmaneilanden, hier gaan we een wandeling maken over een in 1973 ondergestoomd lavagebied. Op dit eiland zijn toen huizen bedolven onder de lavastromen, gelukkig zonder slachtoffers.

Dag 4 Westmaneilanden

August 24, 2023 in Iceland ⋅ 🌙 12 °C

Vandaag zijn we naar de Westmaneilanden geweest. Deze eilandengroep ligt voor de kust van Hella.
    Vanmorgen vroeg ben ik eerst een rondje wezen hardlopen, langs de rivier ligt een wandeltrail, daar ben ik gaan hardlopen. Na 3 km kwam ik uit bij een waterval, daar ben ik omgekeerd. Hierna een lekker ontbijt, met genoeg keuze uit allerlei lekkere dingen. Rond 8:45 was het tijd om naar de bus te gaan om, via een waterval naar de boot te vertrekken. Het was een mooie waterval: de Gulggafoss, met 2 "vensters".
    Daarna was het tijd om naar de haven te gaan, om in re schepen op de elektrische veerboot naar het eland. Onderweg hebben we zwarte sternnen en papagaaiduikers gezien. Morgen zullen we de papegaaiduikers van dichtbij kunnen zien. Na aankomst op get eiland hebben we lunch gehaald en zijn we de vulkaan de Eldfell op gegaan. Deze vulkaan heeft in 1973 flinke verwoestingen aangebracht op het eiland.
    Helaas was de mist die vanaf het vaste land van IJsland kwam opzetten een spelbreker, want op de top hadden wax het , vanwege de mist en de wind vrij fris. Gelukkig hebben we nog wel uitzicht gehad vanaf de vulkaan.
    De rest van de middag hebben we rondgewandeld op het eiland, waarna we om 17 uur de boot terug hebben genomen.
    We hebben gegeten in het hotel, en daarna hebben we nog met 7 personen het spel Telos gespeeld. Hopend op het Noorderlicht. Helaas is de mist weer een spelbreker,: op het moment dat het bijna donker was, kwam de mist opzetten... wie weet , morgen weer een kans.

Dag 5 Watervallen, gletsjer en Puffins

August 25, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 15 °C

Gezien het late tijdstip een kort verslagje.
    Vandaag een volle dag, we hebben eerst 2 watervallen bezocht, daarna een gletjer en daarna nog langs een kloof gelopen.
    De eerste waterval: Seljalandsfoss, was een hoge waterval waar het water met flink wat gekletter afvalt. Het yzondere hieraan is dat je achter de waterval kunt lopen. De ruimte achter de waterval is miljoenen jaren geleden ontstaan, toen ter plekje van de waterval nog zee was op deze plaats. Het is in feite de kust van lang geleden. Hierna zijn we naar de volgende waterval gereden: de Skogarfos, een mooie brede waterval, waarlangs je naar boven kunt lopen. Hier werden we op een mooie regenboog getrakteerd.
    Onderweg naar de Gletjser kwamen we langs een BH- heg, ooit ontstaan uit een buurtfeest.
    In plaats van nog een waterval en een museum is besloten om naar Solheimatjokull, een gletsjer te gaan, en daar te wandelen. Het was een mooie, zwarte gletsjer, die de afgelopen jaren wel een heel stuk kleiner is geworden.
    De papagaaiduikers, waar we daarna heen gingen,zouden zitten op Dyrholy , maar daar hebben we maar 1 Puffin gezien.
    Vervolgens zijn we naar het zwarte Strand gegaan, een strand met echt zwart zand. Hier zaten nog heel veel Puffins die af en aan vlogen.
    Hierna was het tijd om nog een wandeling langs een kloof te maken: de Fjadardalsglufor, een hele mooie uitgesleten kloof, vooral het lavaveld op de achtergrond gaf een mooi gezicht. Maar ook de mooie kolommen waren erg bijzonder.
    We slapen vannacht in chaletjes, waar we met 4 personen verblijven. Annemie en ik delen een chalet met Carla en Miranda.
    Voor het avondeten moeten we naar een ander stadje, maar het eten was er lekker, de gedeelde, fles wijn smaakte ook nog, dus alles was prima. In de avond nog een spelletje Teros gespeeld en weer ben ik niet de verliezer.

Dag 6 Hiken en gletser

August 26, 2023 in Iceland ⋅ 🌧 11 °C

7:15 uur We zitten nu in het zuid-oosten van IJsland en rijden vandaag langs de grootste gletsjer van IJsland. Qua oppervlakte is het, na Antarctica en Groenland, de 3e grootste van de wereld.
    Opgestaan om 7 uur en het regent! De eerste dag dat we wakker worden en het regent, dus geen klacht van mijn kant. De weersvoorspelling voor vandaag is niet zo goed: regen en lagere temperatuur. Dat wordt wennen na de afgelopen dagen met mooi weer en prima temperaturen, vandaag wordt het ongeveer 13 graden.
    Eerst maar aankleden en ontbijten, misschien valt het daarna mee.
    Het is nu 17:40 uur en we zijn onderweg naar ons hotel in Höfn. Vanmorgen is het droog gebleven, maar gedurende de middag viel er toch een lichte motregen.
    Vanmorgen hebben we een wandeling in het National Park in Scaftöfell gemaakt, met deels uitzicht op de grote gletsjer. Hier hebben we ook geluncht. Na de lunch zijn we naar Suinafellsjuköll gegaan, een uitloper van de gletsjer. Hier hebben we even rondgelopen over de bevroren delen. Het was gaan regenen en het was koud geworden. Jammer, want hierna stond een boottocht over de lagune Juköllsarlon op het programma.
    De boottocht begon met naar de aanlegsteiger rijden met het amfibievoertuig, en daarna reden we het water in. Een mooi gezicht om tussen de ijsschotsen, die van de gletsjer afbreken te varen.
    Vervolgens zijn we nog naar Diamond Beach gegaan: de plek waar de ijsschotsen in het zeewater terecht komt. De ijsschotsen worden door de kracht van de zee terug geworpen op het zwarte strand. Op hef strand hebben ook nog een paar robben zien zwemmen.
    Nu in de bus, opwarmen en geeuwed dit verslag geschreven. De drukke dagen beginnen zijn tol te eisen.....

Dag 7 reisdag naar Egilsstadir

August 27, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 12 °C

Gisteravond hebben we gegeten in een restaurant om 1 km van ons hotel. Het eten was prima, alleen nogal snel achter elkaar, voor-, hoofd- en nagerecht waren binnen 1 uur geserveerd en gegeten. Rond 22 uur waren we terug om ons hotel, bestaande uit kleine huisjes, en zijn we gelijk gaan slapen.

Vandaag een reisdag met weinig bijzonderheden naar Egilsstadir, een plaatsje in het oosten van IJsland.
    Na een goed ontbijt, met uitzicht op een zonnige gletsjer, vertrekken we.
    Onderweg hebben we verschillende stops gemaakt, allemaal in kleine vissersplaatsjes langs de kust.
    Verder geen bijzondere dingen gezien, of het moet het kleine blauwe kerkje zijn, omgebouwd tot b&b,,of het vikingdorp, nagemaakt voor een nooit opgenomen film. Het was wel een mooie route langs de lagunes van IJsland.
    Bij aankomst in het hotel in Egilsstadir heb ik mijn hardloopspullen gepakt, gevraagd naar een mooie route, en ben ik naar Fardagafoss gelopen. 3 km over een autoweg, ruim 1 km over een bergpad. De terugweg ging sneller dan de heenweg, maar dat kan niet anders met 270m hoogteverschil. Op de terugweg nog onderuit gegleden waardoor ik nu pijn in mijn kont heb.
    Na het douchen gegeten in een restaurant in de buurt, met een lekker ijsje toe. Hierna nog een spelletje gespeeld, maar iedereen was toch wel moe van de reis tot nu toe, dus het was niet erg dat het spel snel klaar was.

Dag 8 Door een kloof en geothermiek

August 28, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 11 °C

Het is nu 22:35 uur en we hebben een avond in de Geosea doorgebracht: een geothemisch verwarmd infinitypool in Husavik. Heerlijk genoten van het warme water, de sauna en een prosecco🥂. Nu nog even lekker ontspannen met een kopje thee.
    Vandaag zijn we naar een mooie kloof, de Studlagil canyon (met mooie basaltkolommen) en naar de grootste waterval van Europa: de Detyifoss geweest. Er komt een indrukwekkende hoeveelheid water naar beneden.
    Verder zijn we gestopt bij oude turfhuisjes.
    Verder zijn we nog naar een geothermisch veld geweest, waar de grond pruttelt en sist. Water van 90 a 100 graden komt uit de grond, dit alles vermengt met zwavel, dus een stinkend geheel.
    Morgen gaan we vroeg (6:30 uur gaat de wekker) op walvissenjacht😀, hopelijk zien we ze. Vandaag onderweg hadden we geluk: ineens vroeg Carla: wat zijn dat voor dieren, waren het rendieren: een hele grote groep. Nu nog afwachten of we NL (Noorderlicht) nog gaan zien.

Dag 9 Whale watch, Godarfoss, Akureyri

August 29, 2023 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Vanmorgen ging de wekker al om 6:30 uur. We werden ook pas wakker door de wekker, ik denk dat de Geosea een behoorlijk ontspannende werking heeft gehad.
    Na het ontbijt, in een Eurovisie Songfestival omgeving, was het tijd voor een boottocht om de walvissen te gaan zoeken. Helaas regende het, niet hard, maar een gestage motregen.
    Na het aanmelden bij de boot, kregen we een warme overall en een regenjas om aan te doen, kortom: een vissersboot vol oranje pinguïns.
    Gelukkig stopte het na 20 minuten met regenen, en kon het genieten beginnen. Er stond niet veel wind, dus de zee was kalm. Bij elkaar hebben we 2 bultruggen gezien. Althans, we hebben de ruggen gezien, en we hebben ze zien spuiten.
    Rond 12 uur waren we terug in de haven, om warm te worden zijn we gelijk gaan lunchen in hetzelfde eettentje waar we gisteravond hebben gegeten.
    Daarna zijn we naar een waterval geweest: de Godarfoss. Een mooie brede waterval, maar ondertussen worden we wel een beetje watervalmoe. Op het eind van de wandeling hebben we nog 2 sneeuwhoenen in zomerkleding gezien.
    Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan Akureyri, de hoofdstad van Noord IJsland. Het is een grote plaats, met aanlegsteigers voor cruiseschepen. Een heel kleurrijk plaatsje, met gezellige vuilnisbakken, een gekleurde straat, en een rood hartje in de verkeerslichten.
    We slapen vanavond in cabins, met 5 of 6 personen. Buiten staat een hot tub, binnen zijn 3 slaapkamers. Het leven in Noord IJsland is nogal gecompliceerd, de tijd heeft een beetje stilgestaan😀.
    Het eten bij het restaurant, het enige in het dorp, duurt heel lang. Terwijl de helft van de groep al de pizza heeft, krijgen de mensen die een salade hebben pas heel laat hun eten. Ik heb geluk: ik heb een mosterd salade met gefrituurde kip, dit smaakte prima. De mensen die een terri yaki salade hadden, kregen rauwe mie door de salade🤔.