Satellite
Show on map
  • Day 86

    Loma del Capiro

    March 24, 2015 in Cuba ⋅ 🌙 18 °C

    vi dro så mange plasser jeg ikke vet hvor ligger, så er umulig å sette den nøyaktige plassen med pilen. derfor lager jeg hele turen til bare en footprint.

    første stopp på turen var en hage, det var et slags kunstner prosjekt. mange samlet seg der for å lage sin kunst. det var alt fra keramikk til stålrør sveiset sammen og malt i forskjellig farger. der var det også en pelikan og en liten Che Guevara statue. jeg sier liten bare på grunn av at den blir sammenlignet med den på minnesmerket. men den var diger, denne er mere... menneskestørrelse.
    etter dette stoppet dro vi litt rundt i byen og sjåføren (som var utrolig hyggelig, men bare snakket spansk) viste oss forskjellige små plasser og butikker hvor man fikk kjøpt forskjellige ting og tang. blant annet en kiosk hvor de solgte sukkerrør-vann, men det hadde vi allerede prøvd så sto over. vi stoppet også utenfor en sigarfabrikk, det var ikke lov å gå inn, men vi så inn igjennom vinduene.
    neste på listen var et tåg-museum, det var et utemuseum som hadde en gratis del og en del man måtte betale for. vi så bare på den gratis delen. det var vist en historie til det hele, men den fikk jeg ikke helt med meg.
    ved starten av turen fortalte sjåføren at det var tre Che Guevara statuer i Santa Clara, den tredje var for tur nå. og jeg syns den var den mest interessante av alle tre. denne var også menneskestørrelse, Che med en liten gutt i armene. men det som gjorde denne statuen så spesiell var at den hadde mange små statuer på seg, de fortalte forskjellige historier og viste hva Che stod for og hva han kjempet for.
    et siste stopp før turen var over var på Loma del Capiro, en liten ås hvor det var et slag under den cubanske revolusjonen. mye interesang historie i denne lille byen som sjåføren vår kalte det. jeg syns ikke at liten, var det rette ordet, men sånn er nå det.
    Read more