Mandalay (Myanmar)

December 28, 2016 in Myanmar ⋅ ☁️ 10 °C

Mandalay is best een fijne stad. Het verkeer is er wel echt zotjes. De auto's, scooters, tuktuks, thoun beins en fietsen komen langs alle kanten de straat op en af. Even spookrijden omdat je dan de hoek afsnijdt? Top. Zonder omkijken de hoek omkomen? Geen probleem! Als er verkeer achter je is, zullen ze wel toeteren.

De eerste dag verkenden we Mandalay te voet. De stad is best groot, en het genummerde (gelukkig ken ik de getallen in het Birmees) stratenplan lijkt op het eerste zicht erg duidelijk maar kan verraderlijk zijn, daarom namen we na de middag een taxi naar de andere kant van de stad.

Voor de sunset "beklommen" we Mandalay hill, een half uurtje de trap omhoog. Op Mandalay Hill staat een mooie pagoda, en het was daar ook "toerist central". Elke toerist uit heel Mandalay was naar de top van de heuvel gegaan (de meesten precies wel met de taxi, want op de trap was het opvallend rustig). De zonsondergang was er, zoals gewoonlijk in Myanmar, erg mooi.

De tweede dag waagden wij ons in het verkeer en huurden we een scooter. We bezochten Sagain, Inwa en de U-Bein brug, dé plek voor een mooie zonsondergang. Het was een leuke dag met veel pagoda's en lekker eten. Én we zijn er heelhuids vanaf gekomen 🙌

Op de U-Bein brug hebben we een tijdje gebabbeld met monniken en jongeren. Die spreken hier vaak toeristen aan om hun Engels te oefenen. Van "what is your favorite food" en "how did you meet each other" naar "can you explain the metric system", alles kwam aan bod. Het geeft je ook een inkijk in hun wereld en dat was boeiend.

(Het internet is niet sterk genoeg om de foto's mee up te loaden. Ik probeer dat later wel opnieuw.)