dag vijf: naar Hoi An

February 13, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

De laatste dag van onze motortrip eindigde in Hoi An. We zagen meer groene rijstvelden, bergen in de mist en stopten bij een ananasplantage, waar we net geplukte ananas aten. We wandelden op een stukje van het Ho Chi Minh trail waar achtergelaten trucks lagen van het Noord-Vietnamese leger.

Onze laatste stop in de bergen was bij een local tribe die hun doden op een redelijk lugubere manier begraven. Wanneer iemand sterft, wordt die in een holle boomstam gelegd. Die boomstam hangen ze in een boom in de jungle. Daarna wordt het graf aan de natuurelementen overgelaten en keren ze er nooit meer naar terug. Het gezin waar we stopten, had twee boomstammen klaarliggen voor de grootouders, die we ook zagen slapen en die duidelijk aan het eind van hun leven gekomen waren. Dit was een rare ervaring. Elke cultuur gaat anders om met de dood en het is interessant om de verschillen te ontdekken.

Rond de namiddag kwamen we aan in Hoi An en moesten we afscheid nemen van Jean en Ha. Er werd geknuffeld en er werd net niet geweend (door mij, ik ben een wener). Ik was erg geraakt door het verhaal van Jean en was op die paar dagen erg gehecht aan hen geraakt.

Hoi An is een mooi stadje, overal hangen lampionnen en dat is vooral 's avonds prachtig.