Hong Kong Island

February 26, 2017 in Hong Kong ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag namen we de bus naar Victoria Peak, het hoogste punt van Hong Kong Island. Op weg naar boven werden we al getrakteerd op mooie uitzichten terwijl we tussen de hoge flatgebouwen reden. Eens boven gekomen is het uitzicht fantastisch. Het was gelukkig niet mistig en dus konden we ver zien. Aan de ene kant zag je Kowloon en de bergen waar Mainland China achter ligt, en aan de andere kant zag je de eilanden en de groene heuvels. Jona en ik bleven maar van het uitzicht genieten.

Omdat de rij veel te lang was om de peak tram naar beneden te nemen, gingen we te voet door het groen. Ik ben alvast blij dat we de heuvel afwandelden en niet op. We kwamen een heleboel zwetende, puffende mensen tegen. Het pad van de heuvel is de hele tijd steil, en dus best uitdagend.

Daarna kwamen we toevallig uit op de zoo, die gratis is, en de botanische tuin. De grote oerang oetang was indrukwekkend en ik had nog nooit zo'n rode flamingo's gezien. In de botanische tuin groeiden speciale orchideeën (en kon je de plaatselijke fotografieclub loco zien gaan met giga staanders en toestellen; beiden de moeite om te zien).

We lunchten in een Michelin Recommended Restaurant "Tsim Chai Kee Noodle". Zoals bij elk goed restaurant in HK moet je eerst even aanschuiven, eens er een plekje vrij is, word je aan tafel gezet bij anderen en word je verwacht direct te bestellen. We aten noodle soup met prawn dumplings. Heerlijk! Michelin weet wat ie aanraadt.

Na de lunch namen we de midlevel escalator naar een hogere straat en bezochten we de Man Mo tempel. Een tempel waar de kooplieden vroeger, om te bewijzen dat ze de waarheid spraken, de kop van een kip afhakten en tegelijk iets zwoeren à la "als ik lieg, word ik voor middernacht door bliksem getroffen". Werd het onheil niet volbracht, dan spraken ze de waarheid, geloofden zij.

We dwaalden verder door de straten om uiteindelijk aan de ferry aan te komen. Die we dan ook namen om terug naar Kowloon te gaan.

's Avonds was het weer tijd voor een Michelin Recommended Restaurant "Cheung King Kee Shangai Pastry". Deze keer gingen we voor panfried pork and shrimp dumplings. Wederom heerlijk! En als dessert aten we egg waffles. Nom nom nom. Vandaag was een klein eetfestijn.

Jammer genoeg is de Avenue of the Stars afgesloten voor renovatie, en vonden we niet op tijd een goed plaatsje voor de lichtshow. Morgen doen we weer een poging. Slaapwel!