• Day 4–5

Halongbukten

January 24 in Vietnam ⋅ ☁️ 11 °C

En av anledningarna till att jag önskade resa till Vietnam var att få uppleva skärgården i Halong Bay med 2000 sockertopps öar. Får några år sedan hörde jag Ikeas grundare Ingvar Kamprad säga i ett radioprogram att han ville se Halong bukten innan han dog. (Jag hoppas att han fick det.) Jag la då denna plats i min ”bucket list”.

Kvällen innan hade jag träffat min resegrupp som består av 16 personer från Australien (4), USA (4), England (4), Sverige (2), Finland och Tyskland, i åldern 30 + till 75 år. Alla verkar vara trevliga och resvana.

I Halong bordade vi ett skepp som bara var för vårt team och seglade ut i skärgården. För att komma närmare de branta eroderade sandstens klipporna hyrde vi kajaker. Vi besökte flera grottor. Där så sent som för 30 år sedan pirater bodde. De rånade då hemkomna Vietnameser som återvände med mycket kontanter efter varit i exil under kriget.

Maten är fantastisk. Varje måltid består ofta 6-8 rätter som avslutas med färsk frukt. Härliga kombinationer som t.ex fisk i passionsfrukt sås och som presenterade som konstverk. Kvällen avslutas med karaoke sång.

Efter ha gungat till söms i kabyssen, så började dag två med vandring upp till en av sockertopparna för underbar utsikt. Därefter simmade några av oss i havet. Temperaturen i havet var ca 20 grader medan luften bara var 10 grader.