Satellite
Show on map
  • Day 2–4

    Hanoi en stad som gjorde intryck

    January 22 in Vietnam ⋅ ☁️ 12 °C

    Hanoi gjorde ett starkt intryck på mig. Mellan 5-10 miljoner människor bor där, beroende hur man definierar staden. (Hela Vietnam 100 miljoner). Många verkar åka moped eller vespa. Det är inte enkelt att korsa en gata. På trottoaren är bilar och mopeder parkerade, så man tvingas gå gatorna tillsammans med mopederna. Man lär sig snart…
    För att förstå mer om deras historia, så besökte jag Vietnams militär historiska museum. Vietnam har invaderats 13 gånger enligt en tavla i foajén. Först 1000 år av kineserna och sedan mongoler, fransmän och amerikaner mfl. Vietnameserna vill vara ifred och självständiga. Detta har det fått kämpa hårt för på ett fantastiskt sätt och med stort mod och tålamod. (Och många hemska vapen gömda i djungeln och i tunnlar - 200 km långa från Kambodja) Tecknet chi står för viljans makt.

    Intressant var att se hur många länder i världen som har supportat dem. Däribland demonstrationer på Sergels torg Stockholm som jag såg under min barndom.

    Ca 80% är buddhister men de utövar även taoism och konfucianism samtidigt. Tempel finns överallt i detta kommunistiska land (liksom kapitalism) Det vackraste templet jag hitintills har sett är Litteraturens tempel med 5 innergårdar. Här utbildades de som kom att bli eliten - statsanställda (mandarin) Idag klär unga människor sig fina och blir fotograferade där.

    Allt förbereds nu för Kinesiska Nyåret andra veckan i februari (9 februari 2024 Drakens år). Mycket går i rött och gult. Mandarin träd placeras ut och många pappersblommor. Jag såg en vatten dockteater som visade en liten del av deras kultur med förkärlek till drakar och sköldpaddor.
    Read more