Resa till Indokina

January - February 2024
2020 hade Katarina och jag bokat en resa till Vietnam och Kambodja. Vi ställde dock in resan när Corona pandemin började bredda ut sig.
Nu är det dags för ett nytt försök till länderna som jag hört så mycket om som liten. Nu nybliven pensionär.

Från Köpenhamn till Hanoi

January 21 in Denmark ⋅ 🌬 2 °C

Äntligen är det nu dags. Idag startar resan till Vietnam, Kambodja och Thailand. För fyra år sedan var jag på väg. Men Corona pandemin satte stop den gången.

Som liten hörde jag ofta talas om Vietnam och dess starka befolkning som inte gick att besegra. Mystiskt och inspirerande. Det måste väl vara viljans makt?

Nu ser jag fram emot att se detta land, lära känna lite deras folk och kultur, smaka och lukta deras mat, bekanta mig med deras historia och njuta av nuet.

Min älskade fru Katarina körde mig till Malmö Hyllie, där jag tog tåget till Kastrup. Tack vara mitt SAS Gold Card for ever, tog de väl hand om mig där både snabb incheckning och välsmakande lounge. Champagne är serverad.

• Day 2–4

Hanoi en stad som gjorde intryck

January 22 in Vietnam ⋅ ☁️ 12 °C

Hanoi gjorde ett starkt intryck på mig. Mellan 5-10 miljoner människor bor där, beroende hur man definierar staden. (Hela Vietnam 100 miljoner). Många verkar åka moped eller vespa. Det är inte enkelt att korsa en gata. På trottoaren är bilar och mopeder parkerade, så man tvingas gå gatorna tillsammans med mopederna. Man lär sig snart…
    För att förstå mer om deras historia, så besökte jag Vietnams militär historiska museum. Vietnam har invaderats 13 gånger enligt en tavla i foajén. Först 1000 år av kineserna och sedan mongoler, fransmän och amerikaner mfl. Vietnameserna vill vara ifred och självständiga. Detta har det fått kämpa hårt för på ett fantastiskt sätt och med stort mod och tålamod. (Och många hemska vapen gömda i djungeln och i tunnlar - 200 km långa från Kambodja) Tecknet chi står för viljans makt.

Intressant var att se hur många länder i världen som har supportat dem. Däribland demonstrationer på Sergels torg Stockholm som jag såg under min barndom.

Ca 80% är buddhister men de utövar även taoism och konfucianism samtidigt. Tempel finns överallt i detta kommunistiska land (liksom kapitalism) Det vackraste templet jag hitintills har sett är Litteraturens tempel med 5 innergårdar. Här utbildades de som kom att bli eliten - statsanställda (mandarin) Idag klär unga människor sig fina och blir fotograferade där.

Allt förbereds nu för Kinesiska Nyåret andra veckan i februari (9 februari 2024 Drakens år). Mycket går i rött och gult. Mandarin träd placeras ut och många pappersblommor. Jag såg en vatten dockteater som visade en liten del av deras kultur med förkärlek till drakar och sköldpaddor.

• Day 4–5

Halongbukten

January 24 in Vietnam ⋅ ☁️ 11 °C

En av anledningarna till att jag önskade resa till Vietnam var att få uppleva skärgården i Halong Bay med 2000 sockertopps öar. Får några år sedan hörde jag Ikeas grundare Ingvar Kamprad säga i ett radioprogram att han ville se Halong bukten innan han dog. (Jag hoppas att han fick det.) Jag la då denna plats i min ”bucket list”.

Kvällen innan hade jag träffat min resegrupp som består av 16 personer från Australien (4), USA (4), England (4), Sverige (2), Finland och Tyskland, i åldern 30 + till 75 år. Alla verkar vara trevliga och resvana.

I Halong bordade vi ett skepp som bara var för vårt team och seglade ut i skärgården. För att komma närmare de branta eroderade sandstens klipporna hyrde vi kajaker. Vi besökte flera grottor. Där så sent som för 30 år sedan pirater bodde. De rånade då hemkomna Vietnameser som återvände med mycket kontanter efter varit i exil under kriget.

Maten är fantastisk. Varje måltid består ofta 6-8 rätter som avslutas med färsk frukt. Härliga kombinationer som t.ex fisk i passionsfrukt sås och som presenterade som konstverk. Kvällen avslutas med karaoke sång.

Efter ha gungat till söms i kabyssen, så började dag två med vandring upp till en av sockertopparna för underbar utsikt. Därefter simmade några av oss i havet. Temperaturen i havet var ca 20 grader medan luften bara var 10 grader.

• Day 5–6

Street food tour

January 25 in Vietnam ⋅ 🌧 19 °C

Efter utflykt till Halong bukten så återvände vi till Hanoi för att med en lokal guide utforska små restauranger längs gatorna. Vi började med goda ris pannkakor och fortsatte med kyckling soppa, fyllda baguetter (arv från franska kolonial tiden), äggkaffe, risöl m.m. Vår guide Scarlett förklara de allt vad vi åt. Det vietnamesiska köket är mycket kreativt och gör fantastiska kombinationer, t.ex. ägg + kaffe., fisk och passionsfrukt.

Mäta och belåtna bordade vi ett natt tåg till Hue. Resan tog 13,5 timmar. Jag delade hytt med 3 drinkglada Sheffield män.

• Day 6–7

Hue

January 26 in Vietnam ⋅ ☁️ 21 °C

I Hue gjorde vi en 7 timmars tur på motorcykel. Vi drog lott om vilken chaufför vi skulle få. De tog väl hand om oss. Vi åkte ut på landet där vi såg små byar längs kanaler och risfält. Det händer tyvärr ofta att byarna översvämmas. Landet är platt med många floder som krossar. Det bidrar också till att landet är perfekt för risodling. Riset mättar folket och bidra även till export intäkter (20 miljoner ton ris per år). Produktiviteten har ökat kraftigt. Vad 10 män gjorde för 30 år sedan gör nu en man, påstod vår guide (?). Detta utan att använda maskiner. Nu planterar man inte risplantor utan kastar ut dem för hand. På 500 kvadratmeter med två skördar per år får man ut 450 kg ris.

I Vietnam finns 60 miljoner motorcykels/vespor. Honda är bäst och kostar ca 10 000kr och håller 15-30 år.

Vi åt en vegan lunch på ett kloster och tittade på flera tempel, bl.a. tempel där en buddhist munk 1963 brände sig själv till döds i protest mot att fransmännen promotade katolicismen och hindrade buddhismen.

Hue var kejsarstad mellan 1802 och 1945. 13 kejsare verkade här. De byggde en enormt citadell som vi besökte. Tyvärr blev 70% förstört under krigen. Bland annat så förlades den amerikanska basen i den gamla staden. Överallt ser man kulhål som påminner om kriget. Men hjälp av utländska pengar återuppbyggs nu den gamla kejsarstaden.

Vid Parfymflodgen besökte vi ett gammalt fort där vi hittade flera gevärskulor i marken.

På kvällen så besökte vi en vietnames familj som bjöd på middag och visade sitt hem. Vi betalade direkt till familjen. Detta var ännu en åtgärd av G Adventures för att stödja lokal befolkningen.

• Day 7–10

Hoi An hamnstaden

January 27 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

Hoi An var på 1500-1700 talet en av världens största hamnstäder både för folk i Asien och Europa. Från floder skeppades det kryddor som kanel, peppar mm som sedan byttes till keramik, hudar m.m. I staden bildas stadsdelar som beboddes av japaner, kineser från olika områden. Dessa kvarter hade varsitt tempel och möteshus där de löste sina problem och integrerade nykomlingar. Dessa hus finns ännu kvar och är öppna för allmänheten. Hoi An förstördes ganska lite av senaste kriget.

För att komma till Hoi An från Hue så måste man passera Hai Van passet. När man gjort det så ändras klimatet drastiskt till det varmare. Eftersom de kalla vindarna från Tibet vänder här. Här är det 10 grader varmare ca 23 grader.

På kvällen åkte vi ut med småbåtar med vackra lanternor i alla färger. Vi bordade en större båt för middag. Sen satte vi ut varsin lanterna i vattnet och gjorde en önskan.

Hoi An cykeltur och nudel tillverkning

January 28 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

Vår researrangör G Adventures, driver flera välgörenhets projekt och försöker skapa lokal affärsmöjligheter. Så när vi boka aktiviteter som en cykeltur så betalar vi direkt till det lokala företaget. På så sätt blir det också billigare för oss kunder, inga mellanhänder.

Vi besökte en restaurang och samtidigt restaurang skola, Oodles of Noodles. De anställer ungdomar på 14 månader. Träna dem i köket, ger dem engelska språkutbildning, bostad mm. Målet är att de efter detta program skall de finna ett arbete och kunna försörja sig. (Vietnam har ca 13 miljoner besökande turister varje år.) Vi besökte denna restaurang och eleverna utbildade oss i hur man tillverkar nudlar som vi sedan åt.

Sen var det dags för en cykeltur ca 10 km på landsbygden. En båt forslade oss bit upp på floden. Sen cyklade vi förbi risfält och grönsaksodlingar. Där finns så många frukter och grönsaker som vi smakade och som jag inte kände till tidigare. Vi stannade på ett ställe för att prova vietnamesiska enkla och runda flod fiskebåtar. Arrangörerna spexade med oss och lät oss snurra runt i dem.

Överallt ser vi tempel. De har ofta bilder och statyer över de fyra heliga djuren: draken, sköldpaddan, fågel Fenix och en tiger med hästsvans och krokodilskinn (kinesisk unicorn).

Matlagningskurs och My Son

January 29 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Den tredje dagen i Hoi An började med en joggingtur till stranden för ett snabbt bad i mycket varmt vatten.

Sen var det dags för matlagningskurs på en restaurang som kallas Green Mango. Vi var sju personer som gjorde fem rätter tillsammans och som vi sen åt som lunch. En jätte duktig tjej lärde oss många knep till exempel hur man få en kokt kyckling att inte bli torr, hur man knäcker ägg utan att spilla, varför man skall rulla citrusfrukter innan de skärs upp, hur man får vatten att koka snabbare, hur man skär upp långa slingor av grönsaker för sallader och vårrullar m.m. Vi fick också lära oss mycket om olika grönsaker och kryddor. En jättebra kurs. Något att praktisera vid hemkomsten. Vi fick med oss recepten.

Därefter åkte vi några mil sydväst om Hoi An till My Son, ett UNESCO världsarv. Det är en gammal övergiven stad med tempel ruiner vid bergskanten. Under ca 900 år (år 300 till 1200) var stora delar av Vietnam hinduiskt. Det var Cham folket som kom från Indonesien som invaderade landet. Denna stad upptäcktes först på 1890 talet av franska arkeologer. Under Vietnam kriget bombades staden hårt av amerikanare. Nu återstår bara 20 av 70 tempel/ byggnader. Men det finns fantastisk konst som ännu gå att se och flera länder bidra nu till återuppbyggnaden.

• Day 10–13

Saigon

January 30 in Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

I Saigon eller Ho Chi Minh City finns det 14 miljoner invånare och enormt mycket motorcyklar. Det är svårt att krossa en gata. Ibland kan man få hjälp av någon trafikvakt.

Efter en flygresa från Da Nang (1 1/2 timma) så besökte vi en blomstermarknad. Mycket på gång där eftersom man förbereder sig på fira nyår. Helst vill man ha röda och gula blommor då. På marknaden prövade vi flera smårätter som sticky rice med jordnötter, friterad banan och ångkokt bröd med ägg och köttfärs.

På krigsmuseet såg vi beslagtagna amerikanska vapen som stridsvagnar M41 och helikoptrar. De visade också hur illa amerikanerna har behandlat och torterat vietnameser, t.ex. tigerburar. Värst var att se effekterna av den kemiska krigsföringen bl.a. agent orange som drabbat över fyra miljoner människor och fortsätter att påverka fler generationer med missbildningar.

Ca 3 miljoner vietnameser dog i kriget med USA, varav 1,2 miljoner soldater och ca 1,8 miljoner civila. 48000 dog och ca 60000 skadades efter kriget pga bortglömda minor etc. 58000 amerikanska soldater dog och 304 000 skadades. Som mest hade amerikanerna 549 500 i Vietnam år 1969. De fällde 14,3 miljoner ton bomber. Kriget kostade USA 676 miljarder dollar.

Vietnam vann kriget med mycket enkel utrustning men de var beredda att offra 10 vietnamesiska soldater för varje dödad amerikan.

I Saigon såg vi även dolda bunkrar och tunnlar där Vietcong förberedde sig för storma President palatset.

Posthuset är den vackraste koloniala byggnaden i Saigon. Många vietnameser vill fotografera sig där.

Mycket att ta in denna dagen. Därför gick till en street food marknad på kvällen med bra musik för att få tankarna på annat för en stund.

Chu Chi tunnlarna

January 31 in Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

I Chu Chi fick vi se hur vietnameserna försvarade och vann över amerikanerna. De använde enkel utrustning och mycket arbete. Redan under kriget med Frankrike så använder de tunnlar. Tillsammans är de mer än 200 km långa och går ända till Kambodja. Det tar ca 3 timmar för 3 personer att ta ut 1 m2 jord. Tunnlarna gjordes i 3 nivåer på 3, 6 resp 9 meters djup och är 1,2 m höga och mycket trånga för att förhindra att amerikaner skulle kunna förfölja dem. Detta fick vi uppleva då vi gick ner i dem och såg deras bunkrar för matlagning och sjukvård. Tunnlarna användes både för gerilla krigföring och skydd. Man bodde inte tunnlarna mer än nödvändigt eftersom det var varmt, fuktigt och trångt där. Emellanåt arbetade soldaterna på risfälten.

Eftersom de inte hade tillgång till sofistikerade vapen så gjorde de fällor i djungeln och i sidogångar i tunnlarna. Amerikanska soldater förblödde. De återanvände amerikanska bomber som inte hade exploderat och byggde minor av dessa.

Så småningom fick vietnameserna sofistikerade vapen från Sovjet t.ex. luftförsvarsraketer SAM 1 och SAM 2, som kunde skjuta ned B52 bombplan på 10 000 meters höjd. Man kan säga att Vietnam kriget var ett indirekt krig mellan Sovjet och USA, där de testade olika vapensystem under kalla krigets dagar.

USA drog sig ur kriget 1973 när de förstod att de kunde inte vinna över de mer motiverade nord vietnameserna och Vietcong. Men de fortsatte supporta Syd Vietnam med material och rådgivare. Dock tog motivation snart slut Syd Vietnameserna och de gav upp 1975, innan Saigon skulle stormas. Detta sparade mycket blod och förstörelse.

Det har varit otroligt intressant att höra alla våra lokala guider berätta om deras upplevelser under och efter kriget. 3 miljoner vietnameser dog i kriget varav 1,2 miljoner var soldater. De överlevande sydvietnamesiska soldaterna m.fl. fick mellan minimum 3 år till 17 år fängelse. De fick arbete hårt under svåra förhållanden och många dog. De förlorade sina hus. Deras barn fick inte gå till universitetet .

Den vietnamesiska regeringen införde central planerad ekonomi som inte fungerade bra. USA beslöt att ingen export och import fick ske. De lämnades för sig själva.
    Mycket brott / kriminalitet, hög inflation. Bönder måste sälja allt de producerade till regeringen för lågt pris, lägre än deras kostnader. Doktorer slutade jobba pga dålig lön liksom lärare m.fl. De startade sälja olagligt på svarta marknaden istället, vilket drev på inflationen. (Idag 1 000 000 dong är 430kr). 100 000 blev Båtflyktingar som kom till Europa och Amerika.

1986 insåg regeringen att något måste göras. Landet var på väg till kollaps. De delade då ut rätt att äga mark. 1992 då deras partner Sovjet kollapsat så infördes kapitalismen fullt ut.

Juli 1995 blev USA och Vietnam vänner igen. Bill Clinton tog initiativet. Humanitära skäl. Vietnam behövde en ny partner. ( Kina var inget alternativ för partnerskap, eftersom de ofta invaderat Vietnam i historien och senast år 1975-1977)
    Många barn med amerikanska pappor fanns. Några togs till USA. USA ville också utreda 2000 MIA = missing in action personer. Många amerikanska företag etablerar sig i Vietnam. Idag är Vietnam ett välmående land dock med ett diktatoriskt statsskick.

Så det välståndet idag, som är betydande, har uppstått under de dryga 30 åren sedan 1992.

Kvällen avslutas på en tak bar med utsikt över den enorma staden och deras neonskyltar.