Satellitt
Vis på kartet
  • Dag 13–15

Phnom Penh

2. februar, Kambodsja ⋅ ☀️ 33 °C

Phnom Penh förbluffande mig. Jag trodde det skulle vara en smutsig gammal stad med små hus, eftersom Kambodja är det fattigaste landet i sydost Asien. Till viss del är det så men infarten till staden består av höga moderna hus och bredda boulevarder. Kina investera här för att på sikt skaffa sig dominans.

Phnom Penh ligger där floderna Mekong och Tonle Sapa möts. Ett sinnrikt naturfenomen reglera vattennivåerna. Under regnperioden maj till oktober, så rinner de stora vattenmängderna från Mekong baklänges in i Tonle Sapa och bilda sydost Asien största sjö vid Ankor Wat, Annars hade översvämningarna i södra Vietnam varit betydligt oftare och värre.

I Phnom Penh åkte vi cykel rickshaw genom staden. Vi gjorde en flodkryssning på kvällen. Jag inspekterade även det kungliga palatset som hade intressanta väggmålningar.

Kambodja är en konstitutionell monarki och har ett flerpartisystem men i praktiken finns bara ett parti, folkpartiet, eftersom oppositionspartiet har bannlysts sedan år 2018.