July - August 2018

2018-08-07

August 7, 2018 in Sweden ⋅ ⛅ 24 °C

Vaknade 03.59, larmet ställt på 04.00!
    Vi packade ihop det sista, gick med Mynta och kom iväg 04.25. Wazy visade ankomst 07.56 incheckningen stängde 08.00 ytterligare en nervös färd mot färjan. Hatar färjor. Ingen trafik så vi körde tom in lite tid i början men när vi kom ut på motorvägen så tappade vi ingen. När vi kom in i Polen så visade den 07.41 tankade och stannade och gick med Mynta samt skruvade fast ena backspegeln som höll på lossna. Tuggade vidare. Rätt som det är står vi vid en väg färja... Det hade jag inte räknat med. Gps drog i väg till 8.28.... den kom inom några minuter, kostade inget. Väl på andra sidan så var gpsen tillb åska på 7.45. Imponerade dåligt skyltat vid färjan. Trillade igenom incheckningen 8.04 efter att ha köat lite på slutet. Puh. Det fanns 3 båtar som man kunde åka ombord på och ingen personal att fråga.. Nu gällde det att välja en som gick till Sverige. Men som vanligt så löste det sig genom att vi gissade rätt 😁Read more

2018-08-06

August 6, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Tog en tur till udden Akrona, Mysig liten by men rätt turistig. De flesta tittade på en fyr som inte var mycket att hurra för. Vi tankade och åkte till stranden istället. Mycket folk trots att det blåste
    På em bokade vi om färjan så vi åker från swinoujcie, kl 9 istället för Rostock 22.30 eftersom vi måste lämna campingen kl 11 och det bara är ca 3h resa så blev det dumt. En massa dötid och ser en 80 mils resa i Sverige. Nu blir det tidig morgon istället . Larmet på 04.00. Färja på dagen. Några timmar upp genom Sverige och övernatta där och ändå hemma tidigare.
    Packade allt som gick på kvällen. Vi till och med kopplade vagnen. Pratade en hel del med de nya tyska granarna som var mycket trevliga, synd att de inte kom lite tidigare.

2018-08-05

August 4, 2018 in Germany ⋅ ☁️ 21 °C

Sämre väder idag, blåsigt och mulet. Vi tog en tur med bilen. Först länge ut på udden där vi trodde att det var ett naturreservat, men det var bommat och förbjudet att beträda. Enl några vi mötte som klättrat över en betongvägg ner till stranden så var det en gammal militär anläggning. Förbjudet skylten pratade dock om elektriska installationer. Åkte ner till färjan för att se hur det såg ut, kändes inte bra så vi bestämde att ta samma väg som vi kom när det är dags att åka.Read more

2018-08-04

August 4, 2018 in Germany ⋅ ☁️ 21 °C

Eftersom stranden inte var mycket att ha hade vi efter en slö morgon ställt in oss på att sitta vid husvagnen och läsa. Vi tog en promenad längs nått som såg ut som en banvall men med betongplattor istället för räls. Gissar att det är rester från 2.a världskriget. Längs vägen stod en tysk och spelade flöjt, med notställ och allt. Vi började prata. Sett visade sig att han hade pluggat med en svensk och passerat Gävle på en resa genom Sverige. Han tipsade om en bättre strand några km bort. Tog bilen och spanade in byn på GPSn. När vi kom fram fanns det inget som skvallrade om att det fanns en strand här möjligen att det var en del bilar som åkte samma väg. Det fanns ingen parkering bara några stugbyar med enkla och delvis förfallna baracker. Vi gick längs en skogsväg förbi en stuga som taket rasat in på och där det inte gjort det växte det träd och gräs. Vägen blev till en stig och vi började tveka, men kom vi till en trapp på säkert 50 höjdmeter och där låg en fantastisk strand. Blev en solnedgång även denna kväll fast på hemmastranden.Read more

2018-08-03

August 3, 2018 in Germany ⋅ 🌙 22 °C

Packa ihop och åka igen. Större del av vägen var det små allévägar ute på landsbygden. Massor med småbyar och en kyrka i varje. Hittade fram utan större bekymmer även om GPSn ville åka färja och jag ville undvika den. Resulterade i några extra svängar.
    När vi kom fram pustade campingägaren ut. Vi hade missuppfattat bokningsformuläret och skrivit in längd för bil och husvagn. Men han trodde att vi kom med en 13,5 m husvagn.
    Campingen var lite besvikelse. Vi ser inte vattnet. Ingen höjdar strand och algblomning. På kvällen tog vi varsitt glas vin och gick ner för att se solnedgången.

2018-08-02

August 2, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Prag var för varmt! Så vi bokade en camping i norra Tyskland. Autoban är otroligt tråkigt!Kom fram i bra tid till en mysig liten camping. Första campingen som hade getter! Vi tog en promenad med Mynta genom bokskogen. Hit kan vi åka igen, helt klart. Den här gången var det dock bara för att sova

2018-08-01

August 1, 2018 in Czech Republic ⋅ ☀️ 31 °C

Tog det lugnt på morgonen och efter frukost var det dags att åka in till Prag. Var över och frågade våra grannar om det kunde beskriva vägen till tunnelbanan men det visade sig att de var precis på väg själva så vi hakade på dem. Det slutade med att vi hängde ihop hela dagen även inne i Prag. En otroligt vacker stad men turismen hade exploderat sen jag var där senast i mitten på 90 talet. Det var bara krimskrams och dyrt. Det blev rejält varmt också. Den Astrologiska klockan höll på att renoveras så där satt det bara en presenning för…
    Tillbaka på Campingen softade vi ett tag i den svala husvagnen och sen käkade vi en trevlig middag med våra nya tyska vänner.

2018-07-31

July 31, 2018 in Poland ⋅ ⛅ 19 °C

Kom iväg bra och resan gick relativt bra. Många vägarbeten och sämre vägar på tjeckiska sida. Några mil före Prag var det en olycka på motorvägen med helt stillastående trafik. Waze ruttade in oss på en väg förbi detta, men vi hamnade på en liten smal kurvig väg i 5 mil. Riktigt nervkittlande.men vi tog oss fram till campingen. Framme var det 36 grader och mynta försökte gå in i bilen till ACn igen.
    Inga bilder.

2018-07-30

July 30, 2018 in Poland ⋅ 🌙 20 °C

Tog bilen idag. Först till el camp för att köpa nytt stödhjul efter att vårt havererat upp i misdzoznoje vad det nu hette, när vi skulle buffa in husvagnen. Hade även tittat ut en ny trappa men som vi glömde att köpa efter att ha letat lampor till ytterbelysningen.
    Sen åkte vi in till Krakow och torget. Hittade rätt på en gång och när vi kom fram så hittade vi en parkering direkt. Vi gick igenom saluhallarna från 1500 talet och när vi kom ut så var det hel timme och trumpetfanfar från den stora kyrkan. Shoppade lite och tog en glass i parken innan vi vände och tog bilen hemmåt. Vi letade oss upp bland kullarna och hittade ett hotell/restaurang med en helt fantastisk utsikt. Tänkte fika men det var för varmt så vi fortsatte vidare. Åkte genom vinodlingar och bokskogen upp till vad vi tror var ett kloster. Efter att ha tankat åkte vi tillbaka till vägen. Då var det regn och åskaRead more