Porthsmouth

August 4, 2023 in England ⋅ ☁️ 18 °C

Lekker geslapen in ons hotel, gezellig met zijn allen in een hotelkamer. Jammer genoeg heb ik (Sandy) niet echt kunnen genieten van ons Engels ontbijt, want inmiddels had ik last van buikgriep ☹️.
    Na het ontbijt zijn we naar de historische haven van Portsmouth gereden. Hier hebben we een ticket gehaald om de haven in te kunnen. Aangezien het bezichtigen van de boten aan de binnenkant behoorlijk duur is en de kinderen het waarschijnlijk na 1 of 2 boten gezien hebben, hebben we geen tickets voor in de boten gehaald.
    De HMS warrior is het eerste stalen oorlogsschip, echt wel een mooi indrukwekkend schip om te zien. Doordat deze zeilen had, is deze boot niet heel lang in gebruik geweest. Hij werd ingehaald door de techniek.
    Daarna zijn we naar boathouse 4 geweest, hierin worden door vrijwilligers nog boten opgeknapt.
    Toevallig kwam vandaag een groot marineschip terug in de haven, er lag er al 1, namelijk de Queen Elizabeth. De Prince of Wales kwam terug gevaren. Jammer genoeg waren we net te laat om hem goed te zien binnen varen. Super indrukwekkend om zulke grote schepen te zien, het waren vliegdekschepen.
    Naast de Queen Elizabeth lag de oude HMS M33. Deze boot is in 7 weken gebouwd! Volgens de beveiliger zelfs nog wat in kortere tijd, aangezien we meerdere boten tegelijkertijd gebouwd werden. We mochten van hem zelfs, zonder ticket, op de boot rondkijken. Dat was volgens de kinderen toch wel het hoogtepunt van de dag. Kijken naar de hangmatten in de boot voor de matrozen. Zien waar de keuken was, de toiletten en douche en natuurlijk de bestuurders hut van de kapitein.
    Nadat we de M33 bezichtigd hebben, zijn we gauw genoeg terug naar het hotel gegaan, om even bij te tanken. Om te eten zijn we naar een pub gegaan. Op het moment dat we gaan zitten, spreekt een Nederlander Leon aan. Het bleek een oud-collega van Dalsa te zijn. Ontzettend toevallig, ze zitten deze nacht in hetzelfde hotel en zijn op de terugweg.

Kortom, ondanks dat de dag niet heel positief begon voor Sandy, hebben we wel een prachtige dag gehad!

Link naar de Queen Elizabeth: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Queen_Eliza…
    Link naar de HMS M33: https://en.m.wikipedia.org/wiki/HMS_M33