Zuid Engeland

A 22-day adventure by Sandy & Leon Read more

Vertrek

August 3, 2023 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Vertrek met volle auto.
    Bij Calais wachten op laan 101 om op de ferry van 15.00 uur te gaan. Doordat we ruim op tijd zijn, kunnen we al 50 minuten eerder dan verwacht vertrekken!

Calais - Dover - Portsmouth

August 3, 2023 in England ⋅ ☁️ 20 °C

Bijna een uur eerder dan verwacht konden we dus op de ferry. Om 15.15 uur vertrokken we dan eindelijk . Veerle en Jelte vonden het best spannend, want zou de zee niet te wild zijn? Kan een elektrische auto hier ook in brand gaan?
    Gelukkig fijne afleiding op het dek, zodat we Frankrijk al gauw letterlijk achter ons lieten en als (voor)uitzicht hadden op de witte krijtrotsen van Engeland. We hadden het niet verwacht, maar ook nog eens prachtig weer. We konden zonder jas op het dek.
    Veerle zocht haar afleiding vooral in het Tina vakantieboek 😊.

Na aankomst in Engeland was het even wennen dat we links moeten rijden, maar ook dat alles in mijlen staat aangegeven. Vandaag hebben we hier vrijwel alleen nog maar snelweg gezien, maar wel is de omgeving al helemaal anders dan de vorige vakanties.
    De reisdag hebben we traditioneel afgesloten bij de Mac Donalds. Nu lekker uitrusten in Holiday Inn Express in Portsmouth en dan morgen fris weer op pad.

Porthsmouth

August 4, 2023 in England ⋅ ☁️ 18 °C

Lekker geslapen in ons hotel, gezellig met zijn allen in een hotelkamer. Jammer genoeg heb ik (Sandy) niet echt kunnen genieten van ons Engels ontbijt, want inmiddels had ik last van buikgriep ☹️.
    Na het ontbijt zijn we naar de historische haven van Portsmouth gereden. Hier hebben we een ticket gehaald om de haven in te kunnen. Aangezien het bezichtigen van de boten aan de binnenkant behoorlijk duur is en de kinderen het waarschijnlijk na 1 of 2 boten gezien hebben, hebben we geen tickets voor in de boten gehaald.
    De HMS warrior is het eerste stalen oorlogsschip, echt wel een mooi indrukwekkend schip om te zien. Doordat deze zeilen had, is deze boot niet heel lang in gebruik geweest. Hij werd ingehaald door de techniek.
    Daarna zijn we naar boathouse 4 geweest, hierin worden door vrijwilligers nog boten opgeknapt.
    Toevallig kwam vandaag een groot marineschip terug in de haven, er lag er al 1, namelijk de Queen Elizabeth. De Prince of Wales kwam terug gevaren. Jammer genoeg waren we net te laat om hem goed te zien binnen varen. Super indrukwekkend om zulke grote schepen te zien, het waren vliegdekschepen.
    Naast de Queen Elizabeth lag de oude HMS M33. Deze boot is in 7 weken gebouwd! Volgens de beveiliger zelfs nog wat in kortere tijd, aangezien we meerdere boten tegelijkertijd gebouwd werden. We mochten van hem zelfs, zonder ticket, op de boot rondkijken. Dat was volgens de kinderen toch wel het hoogtepunt van de dag. Kijken naar de hangmatten in de boot voor de matrozen. Zien waar de keuken was, de toiletten en douche en natuurlijk de bestuurders hut van de kapitein.
    Nadat we de M33 bezichtigd hebben, zijn we gauw genoeg terug naar het hotel gegaan, om even bij te tanken. Om te eten zijn we naar een pub gegaan. Op het moment dat we gaan zitten, spreekt een Nederlander Leon aan. Het bleek een oud-collega van Dalsa te zijn. Ontzettend toevallig, ze zitten deze nacht in hetzelfde hotel en zijn op de terugweg.

Kortom, ondanks dat de dag niet heel positief begon voor Sandy, hebben we wel een prachtige dag gehad!

Link naar de Queen Elizabeth: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Queen_Eliza…
    Link naar de HMS M33: https://en.m.wikipedia.org/wiki/HMS_M33

Portsmouth - Helston

August 5, 2023 in England ⋅ 🌬 16 °C

Vanochtend na weer een lekker Engels ontbijt, zijn we rond 10 uur vertrokken naar Zuid-West Engeland. Eerst nog de boodschappen voor vandaag gehaald en toen konden we echt vertrekken....
    Het was best druk onderweg en er zijn enorm veel rotondes in Engeland. Onderweg hebben we best wat regenbuien gehad, maar steeds meer kort.
    Halverwege de 5 uur durende rit, zijn er gestopt bij eens strand vlakbij Lynes Regis. Mooi strand aan de glooiende heuvels en er hadden stralend weer. Er hebben aan een picknicktafel gegeten en zijn nog kort over het strand gelopen om daarna onze erg te vervolgen.
    Rond half 6 waren er bij de eindbestemming, Roselidden House Camping, echt een kampeerboerderij. Het is een kleine camping waar nu zijn 12 tenten staan. Ze hebben ezels en geiten. En we hebben in de verte uitzicht op zee. Wel was er een enorme wind, daarin besloten we eerst te eten en daarna pas de tent op te zetten. Gelukkig hebben ze 2 overkappingen wat je beschutting kunt zoeken, dus daar konden we koken en eten. Ook kon Veerle even tot zichzelf komen, zij moet wat wennen aan de kleine camping en heeft wat last van heimwee.
    Na het eten hebben we de tent opgezet. Dit de harde wind, heb ik wat overhaast de tent vastgezet op minder sterke punten. Hierdoor is een stuk tent gescheurd. Hopelijk kunnen we dit nog maken en hopelijk blijft het vannacht droog, zodat er geen natte buitentent op de binnentent komt te hangen. Duimen.
    We gaan hier weer verder genieten, de omgeving is in ieder geval prachtig. Wel zijn we tegelijk met de kinderen naar bed gegaan, want heel warm is het niet in de avond 🥶.

Helston

August 6, 2023 in England ⋅ ☀️ 18 °C

Rustig dagje.
    Wat tentreparatie werkzaamheden en inkopen doen.
    Ook in Helston hebben we een stukje gewandeld bij Coronation Park, een park dat aangelegd is is in 1912 voor King George V.
    's avonds nog een wandeling gemaakt met Jelte naar enkele ruïnes die op loopafstand van de camping liggen. Die ruïnes zijn van tin- (en een beetje koper-) mijnen en daar stikt het blijkbaar van in deze omgeving. Deze gebouwen waren motorhuizen van de mijnen die het water in de mijnen afvoeren (in
    Bijzonder om deze eeuwen oude gebouwen als ruïnes in de weilanden te zien of langs de kant van de weg te zien.
    Ook leuk dat de ruïne in het weiland langs een "public footpath" ligt waar je over de bekende trappetjes moet klimmen om in het weiland te komen.

Rinsey Cove

August 7, 2023 in England ⋅ ☁️ 17 °C

Onderweg naar Rinsey Cove kwamen we bij toeval (omdat we verkeerd reden) langs Helston Gunsmith die een heel aantal indrukwekkende tanks heeft staan op zijn parkeerplaats.

Dagje strand, zwemmen in de zee en rotsen klauteren bij prachtige strand van Rinsey Cove / Porthcew.
    Indrukwekkende ruige zee, rotsen, kliffen en inhammen langs de kust waar je mooi langs kunt klauteren. Boven de kliffen loopt het Southwest Coast Path. Daar staat
    De kinderen waren uren zoet met mooie stenen zoeken en de inhammen te onderzoeken.
    Voor Sandy een grote uitdaging om langs de rotsen naar beneden te klauteren.

Ook staat er daar de Wheal Propser Tin Mine engine house welke slechts van 1860 tot 1866 operationeel was.

In de avond zijn Jelte en ik nog even gaan wandelen om enkele schachten van de voormalige mijnen te vinden. Die hebben we inderdaad gevonden maar de stijle diepen schschten waren goed afgezet en waren ook onder water gelopen.

Ik lig de footprint vanuit bed te schrijven. Sandy is nog even douchen in de hoop dat haar voeten warm blijven... en ik moest haar bedsokken alvast opwarmen in mijn slaapzak. Volgend jaar moet er een kruik mee... zucht...

East Pool Mine

August 8, 2023 in England ⋅ ☁️ 18 °C

Vannacht heerlijk geslapen, met heerlijk warme voetjes 😁👣. Vanochtend werden wakker middenin een Engelse wolk, dus vandaag geen uitzicht op zee. Wel typisch Engels weer natuurlijk, dus het heeft ook wel wat.
    We hebben heerlijk rustig aan gedaan en besloten om vandaag maar iets te doen waarvoor we naar binnen zouden kunnen. We zijn daarom naar de East Pool Mine gegaan. We hebben een National Trust card gekocht, zodat we ook vaker een museum of bijzondere plek zullen bezoeken.
    We hebben een 1 uur durende rondleiding gedaan en tijdens de rondleiding de belangrijkste dingen vertaald voor Veerle en Jelte. Het begon met een film waarin in het kort het winnen van koper en tin werd uitgelegd tot terug in het Bronzen tijdperk. De helft van de tin over de hele wereld kwam destijds uit Cornwall! En tot 1998 was de laatste mijn hier actief. Er zijn plannen om weer tin te winnen in mijnen om minder afhankelijk te zijn van China.
    Jelte vond de rondleiding ook gaaf, alleen was hij teleurgesteld dat we de mijn niet daadwerkelijk meer in kunnen. Maar ja, die staan vol water.
    Nadat we de rondleiding hadden afgesloten zijn we nog langs de The Great Flat Load gereden en hier hebben we ook nog rondgelopen. Hier kon je op een hek staan om in een diepe mijnschacht te kijken.

Kortom, ondanks het mistige en miezerige weer, toch weer een hele leuke dag gehad. Morgen zijn we van plan om naar de Helston Railway te gaan en daar een stukje met een oude stoomtrein mee te rijden (hij zal alleen morgen waarschijnlijk op diesel rijden).

Helston Railway

August 9, 2023 in England ⋅ ⛅ 20 °C

De zon begon bewolkt en er viel een drizzle (super lichte motregen waar je zo goed als droog in blijft). Rond de middag zou het droog worden en zelfs weer zonnig!
    We zijn naar de Helston Railway gegaan, daar rijdt meerdere keren per week een stoomtrein. De ene keer rijdt deze op diesel, de andere keer op stoom. Vandaag op diesel (helaas).
    We kwamen aan bij een afgelegen plekje, het leek wat op een oude en verlaten boerderij. Maar achter de verlaten gebouwen stond een oude trein, omgebouwd tot klein winkeltje en restaurantje. Hier konden we onze treintickets kopen en we zijn naar de echte trein gelopen. Zelfs de vrijwilligers waren in stijl. De conducteurs kwamen de deuren dicht doen en de tickets knippen. Een kort ritje van 5-10 minuten later, kwamen we op een stationnetje aan waar we een kwartier bleven staan en waar we rond konden kijken. Leuk, want in een wagon met allemaal oude spullen van de stations hier, hing een foto van dat station uit 1905.
    Na rond te hebben gekeken, hebben we hetzelfde ritje weer terug gereden.
    Daarna hebben in de omgebouwde trein een heerlijke afternoon tea genuttigd. Ook Veerle en Jelte vonden dit super leuk en lekker. Een (hele) grote mok (sterke) thee en een plateau met scones met clotted cream and jam, sandwiches, aardappeltjes, chocolade, koekjes, chips, sla, komkommer en tomaat 😋.

Na de afternoon tea zijn we terug gereden naar het centrum van Helston en hier hebben we een geocache route gelopen langs de historie van Helston. Veerle en Jelte hebben de app route gevolgd (wij vertaald) en met het kompas de weg gewezen. Een leuke en leerzame wandeling.

Op de camping nog een speurtocht die Veerle gemaakt heeft gedaan en nu zijn de kinderen nog aan het voetballen met de buurjongen.
    Even nog nagenieten van de ondergaande zon en hopen dat deze morgen ook weer opkomt.

Lizard Point en Kynance Cove

August 10, 2023 in England ⋅ ☁️ 18 °C

Het zou een zonnige dag worden, dus perfect om naar het zuidelijkste punt van het Engelse vasteland te gaan, namelijk Lizard Point.
    Onderweg er naartoe reden we echter de mist in en deze werd alleen maar dichter.
    Dat mocht de pret en drukte niet drukken, want dat het hier heel toeristisch is, dat was meteen duidelijk.

Door de mist hadden we helaas geen prachtige vergezichten, maar het zag er wel heel mysterieus uit. En toch heel gaaf. We hebben ook nog paar zeehonden gezien.
    Vanuit Lizard Point zijn we naar het Lizard Wireless Station gewandeld. Dit was een hele mooie route langs de rotsen/ kliffen af. Met iedere 20-30 seconden de misthoorn voor boten, zodat ze weten dat ze vlakbij rotsen zijn. Dit is een heel hard geluid (logisch) en dat wordt bij alle rotsen weerkaatst, het echoot nog wat na.

In Lizard Wireless Station heeft de Italiaanse Marconi 1901 een experiment uitgevoerd om via radiofrequentie te communiceren met schepen. Hier stonden oude exemplaren van morse apparaten en ontvangers. Heel leuk om te zien.

Hierna zijn we weer terug gewandeld naar de auto via dezelfde route en zijn we naar Kynance Cove gereden. Ook dit is heel toeristisch, maar ziet er op de zonnige plaatjes anders uit dan in de mist. Daarnaast liggen er 2 grot ingangen, maar doordat het vloed was, moest je er eerst naartoe door het water. Ondanks dat Jelte en Leon dit heel graag zouden doen, hebben ze dit niet gedaan. Met de belofte dat we nog een andere grot zoeken 😁.

In de avond nog lekker gegeten in de pub. Gelukkig maar, want 's avonds begon het flink te regenen. En de avond afgesloten met zijn vieren een potje Rummikub.

Godolphin House

August 11, 2023 in England ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag bij Godolphin House geweest
    Een National Trust, oud gebouw met middeleeuwse tuin. Er werd ook boogschieten en andere spelletjes voor de kinderen georganiseerd.

Daarna nog bij een van de vele mijnen in de regio geweest, Great Wheel Mine.
    Een schacht was te bezichtigen dankzij een groot rooster. De mijnschachten maken grote indruk op Jelte en die wil niets liever in een grot of mijn... we weten niet zo goed waarom hij daar zo'n interesse in heeft (spel Minecraft of omdat hij denkt dat er ook diamanten te vinden)