St Michael's Mount

August 16, 2023 in England ⋅ ☁️ 18 °C

Vandaag stond het mogelijke hoogtepunt van de vakantie gepland, tenminste dat vond Jelte. Naar het eiland St Michael's Mount. Dit is een kasteel op een eilandje bij Marazion. Afhankelijk van de getijden is het lopend of per boot bereikbaar. Bij eb is er een pad naar het eiland, bij vloed loopt dit pad onder water.

We hadden tickets zodat we om 11.30 uur op het eiland mochten. Om 11.00 uur liepen we, dus tijdens eb, over pad naar het eiland toe. Heel bijzonder, aan beide kanten van het pad de zee en je uitzicht is een eiland. Van veraf is het kasteel al prachtig, maar ook van dichtbij zie je dat het nog keurig onderhouden wordt. Volgens mij is het nog steeds eigendom van een nazaat van de oorspronkelijke eigenaars. Daarnaast hoort het ook bij National Trust.
    De kinderen kregen een soort speurtocht wat we moesten zien onderweg en dit maakte het nóg leuker.
    We startten met het keienpad omhoog. Hier is een "reuzenput" langs, dit heeft te maken met een legende over een boze reus. Leuk om over te lezen. Iets verderop lag ook een klein "reuzenhart" in het pad.

In het kasteel was van alles te zien wat er door de jaren heen bij elkaar gespaard is. Meubilair, wapens, kleding. En in vrijwel iedere kamer stond een gids om vragen te beantwoorden. Zo blijkt dat een Lord van dit kasteel ook eigenaar was van de grond waar de Levant Mine waar we morgen heen gaan.
    Na de bezichtiging in het kasteel nog door de mooie tuin gelopen (lees: in een rij met alle andere toeristen 😁).

Nadat we alles hadden bekeken, liepen we weer terug over het pad. Want het leek dat dit nog precies zou kunnen. Het water kwam al hoger namelijk, we zagen al een beetje natte schoenen bij de tegemoet komende mensen.
    Helaas, toen wij op het pad liepen, leek het stijgen van het water veel sneller te gaan. En dus klotste het water bij ons over de schoenranden. Leon was slim, die had zijn schoenen uit gedaan. Ik heb de hele dag met een rugzak met slippers en sandalen rond gelopen, maar er niet aan gedacht dat wij doen ook konden aantrekken. Dus nu staan mijn wandelschoenen en de schoenen van Veerle en Jelte te drogen in de zon haha.
    Maar wel kunnen we terug kijken op een prachtige dag ❤️.