Satellite
Show on map
  • Day 6–8

    Ljubljana

    April 25 in Slovenia ⋅ ☁️ 7 °C

    Warning: dit word een lange blogpost want ik heb veel te vertellen!

    Ik heb 3 hele leuke dagen in Ljubljana gehad! Het hostel was een bijzonder concept; het was underground en je slaapt in 'pods' (chinese uitvinding). Het geeft meer privacy dan in slaapzalen dus dat was erg chill. Ik heb de eerste dag en nacht vooral slaap ingehaald. Ik kwam al vrij snel een Nederlandse jongen (Jim) en meisje (Fenna) tegen waar ik goed mee overweg kon. Dag 2 had ik een stadstour gedaan wat erg tof was want de gids wist enorm veel te vertellen over de geschiedenis en archictuur van de stad. Hier wat leuke feitjes:

    - Slovenie is het enige land ter wereld dat het woord 'vrede' in hun volklied heeft
    - Het symbool van Slovenie is een draak, er zijn verschillende mythes over
    - Slovenie staat betekent om hun honing en de kleur van het land is groen. Gezien het meerendeel van het land uit natuur bestaat, voelt men zich meer verbonden de natuur wat resulteert in veel duurzame initiatieven. Slovenie ligt in 4 klimaatzones en heeft daardoor enorme biodiversteit. Vandaar dat het hier zo groen is!
    - Ljublana heeft 10de positie als veiligste stad ter wereld. Er is sterke sociale controle.

    Slovenie lijkt in heel veel aspecten op Nederland, de bussen, ambulances, borden etc. De mensen zijn ook vrij nuchter maar wel vriendelijk, spraakzaam en humoristisch. Over ruimtelijke ordening is net als in Nederland goed nagedacht. Het is ook een studentenstad want je kan er gratis studeren blijkbaar (had ik dat maar eerder weten). In het stads centrum van Ljublana rijden nauwelijks autos; het heeft het breedste voetgangerspad van Europa in een hoofdstad.

    Het land is echt ontzettend goed ontwikkeld vergeleken met de rest vd balkans vernam ik, en de welvaart is voornamelijk in Ljubljana echt goed te zien. Het haalt Nederland in op veel vlakken en dat is niet iets wat ik tot nu toe ergens anders heb gezien behalve in Denemarken en Zweden.
    Migranten die op doorweg zijn naar West Europa vormen wel een probleem omdat ze zich vervelen en zich soms misdragen.

    Aan het eind van de middag kwam ik Fenna en Jim weer tegen en ze vroegen of ik meeging naar een concert waar zij met de eigenaar en zijn vriendin heengingen (ik noem ze even Jantje (36) en Jannie (38)) en ze zouden erna nog uitgaan. Leek me wel leuk dus ik ging mee. Jantje grapte dat we ons moesten beseffen dat het zijn vrije tijd was en we dit natuurlijk niet in reviews moesten zetten (was denk ik toch geen grapje achteraf gezien😂).

    We gingen met zn vieren naar het concert, dat plaatsvond in een zaal in het kasteel boven op de berg. We lieten alles maar over ons heenkomen maar we verbaasde ons wel een beetje over de grote verhalen en jonge vibe van Jantje en Jannie, maar ach. De band  bracht een ode aan balkan muziek in een poppy jasje en kreeg de zaal goed los. Ik vond het superleuk om mee te krijgen, vooral de blazers waren erg leuk, maar ik vond het muzikaal niet erg interessant 😂. De avond was verder vrij chaotisch want Jantje was naar eigen zeggen voor de zevende dag op een rij aan het drinken en was ook niet vies van wiet (hij vond het maar raar dat wij, notabene 3 jonge Nederlanders, niet meededen). Jannie was daarentegen iets minder gek en was de regeltante van ons. Jantje maakte constant slechte grapjes en bekritiseerde de band in mijn oor (man, the leadsinger has the sexappeal of dinosaurus! The guy is so boring blabla). Ik zei op een gegeven moment van; ja ga jij daar eens lekker staan dan gast. 

    Later kregen Jim, Fenna en ik 'slovenische punten' toebedeeld door Jantje: jim 3, fenna 16, mirthe 83. We snapte er geen reet van en meneer kon ook niet echt uitleggen waar dit op gebaseerd was, misschien onze dansmoves.

    Gelukkig probeerde Jannie wat dingen te vertalen over de liedjes en hield ze Jantje een beetje in de toom. Erna hadden we geen idee waar we heengingen maar we hadden gehoord over een oude militaire basis dat nu fungeert als een club en daar namen Jantje en Jannie ons mee naar toe. Nou dat was me een bijzondere plek, ik heb nog nooit zoiets gezien. Het eerste wat door mijn hoofd ging was dat dit een soort maffiaase heroine en coke sfeer met zich meebracht. Dit bleek totaal niet het geval,  het was juist veilige plek voor jongeren om te feesten en er liep veeel security rond en Jantje regelde dat ze op de drie Nederlanders zouden letten. Er word daar sowieso extra op mannen gelet zodat vrouwen niet lastiggevallen werden. Het was fijner stappen dan in Tilburg eerlijk gezegd haha.

    Maar nadat Jantje tickets voor ons had gekocht om de club in te gaan zeiden Jantje en Jannie 'guys have fun, call us when you need us!' En Jantje voegde er nog even aan toe 'and dont take a slovenian guy with you mirthe'. En ze liepen WEG. Wij keken elkaar aan van HUH zij zouden toch meegaan? Maar ja dat was dus niet zo. 
    Het stappen was niet heel bijzonder (vond vooral het hurktoilet niet zo fijn 😂), we hielden het niet heel lang vol en lagen rond half 3 op bed. 

    De volgende ochtend waren de meeste zaken dicht omdat het indepence day was en ben ik druk bezig geweest met wassen van kleding in een wassarette. Dat is wel erg veel gedoe met backpacken geef ik toe. Ik ging tijdens het wachten cola halen in de tent ernaast en raakte aan de praat met een Sloveense jongen van mijn leeftijd die in Nijmegen zijn exchange had gedaan, hele leuke gesprekken gehad over studeren, sociale systemen van onze landen en reizen.

    Toen ik dit schreef zat ik in de trein naar Zagreb (Kroatie) met weer een prachtig uitzicht op bergen en rvieren, boederijen en bossen. Het is bizar groen. Echt idyllisch.
    Read more