på flygplatsen... i Helsingfors???

November 29, 2016 in Finland ⋅ ☁️ 1 °C

Hallå! Jag ska alltså till Jamaica för att påbörja min backpackingresa där! Vart det bär av efter det vet man inte än men det är mer oviktigt nu enligt mig iaf. I vilket fall som så har jag också oplanerat hamnat i Finland.. Lite bakgrund krävs också här för att förstå varför. (Annars åker man inte till Finland frivilligt).
    Jag bokade en biljett till Jamaica med condor för ganska länge sen. Condor är ett dotterbolag till lufthansa som bekant gått ut i strejk. Detta visste jag men utan att få reda på nån mer info eller kunna hitta nått om mitt flyg från condor så gick jag ovetande om att mitt flyg mellan Stockholm och Frankfurt flygs med lufthansa. Fick då inte heller reda på att detta flyg var inställt förens Google (alltså inte lufthansa) påpekade för mig att mitt flyg var inställt vid klockan kvart i 5 ikväll... PANIK!! Plus att jag skulle åka mot Visby och flyget till Arlanda vid halv 6.. DUBBEL PANIK!!! Snabbt ringa till condor som mycket väl kunde bekräfta att ja mitt flyg är inställt men också glatt bekräfta att mitt flyg från Frankfurt till Jamaica fortfarande går! Meeeeeeeen de kunde ju förstås inte hjälpa mig att komma till Frankfurt utan de får man lösa själv.. Jippie. Jag lyckas iaf snabbt som fasen hitta ett flyg som faktiskt kommer i tid till Frankfurt tills mitt flyg går därifrån imorgon 11:20. Problemet är att det tar ett tag att överlägga bokningen och få den bekräftad att jag ens kommer med. Så inte förens efter planet har lyft (ja jag fuskade lite med internetuppkopplingen) så får jag bekräftelsen. Så här börjar man ändå hoppas igen! Kan det kanske lösa sig ändå?? (har slitits ett antal gånger där emellan redan). Nästa problem: jag går av planet från Visby 19:55, planet till Helsiniki går 20:45. Springa av planet, vänta bajsnödigt vankandes på bagaget, springa till terminal 2, inte hitta incheckningen, springa ifatt 2 personal som turligt nog nyss stängt incheckningen och går med mig tillbaka och checkar in mig. Och oj vad långt inlägget blev och jag har bara åkt längre ifrån min slutdestination än så länge! Därefter så gick resten faktiskt bra iaf och sitter nu på flygplatsen i Helsinki och väntar på flyget klockan 7 som förhoppningsvis problemlöst ska ta mig till Frankfurt och sedan vidare till Jamaica imorgon! Nu ska jag hitta mig nån bekväm bänk att sova på.
    Over and out från ett snöigt Finland!