Satellite
Show on map
  • Day 29

    Antigua, konstiga jultraditioner mm!

    December 27, 2016 in Guatemala ⋅ 🌧 16 °C

    Det där med att skriva lite oftare verkar inte vara riktigt min grej men för att uppdatera lite nu iaf:

    Efter att ha slängts in i livet i Antigua rann allt bara vidare andra dagen här! Påbörjade helt oplanerat spanskalektioner andra dagen här! Kan också säga att Antigua definitivt är platsen att vara på om man vill studera med tanke på att här finns spanskaskolor så att man kan gödsla med dem. Och billigt är det också! Enda problemet är väl att det är så mycket turister här att man inte måste tala så mycket spanska utanför lektionerna utan kan hålla sig till engelska eller sitt modersmål för vissa nationer som har lite fler än jag har svenskar här. Tillexempel tyskarna som är nästa ämne att ta upp när det gäller gödslingsbart material men det är en annan historia. Viktigare är att jag alltså pluggar spanska just nu och det går väl iallafall framåt kan jag säga! Det svåra är utan tvekan att prata, förstå går rätt bra men har väl kommit till den punkten att jag kan hålla en ytterst hackig och trevande konversation på spanska. Dock tycker jag själv att det ibland låter som Herbert 103 år med talproblem, stammande och extra långsamt tänkande när jag ska klämma ur mig en längre mening... Men men det är kul att lära sig spanska och sista meningen är förhoppningsvis (för min egen skull) en lättare överdrift!

    Genom skolan så har jag även fått boende hos en familj. Här har jag eget rum, 3 mål mat om dagen och chans att öva min spanska med familjen för 120 kronor/dag vilket måste räknas som ett schysst pris! Maten blir då såklart även traditionell Guatemalansk mat och mamma Beatriz är dessutom utmärkt kock. Plus plus på det!!

    Jag träffar drösvis med folk på min resa. (kolla en till gödselspridare!!) Vissa pratar man bara med i förbifarten, vissa spenderar man en dag/kväll med och andra lite längre. Den gemensamma nämnaren vid alla möten är tråkigt nog ändå att det aldrig är särskilt länge och man skiljs åt ganska snabbt igen.. En av de jag träffat här i Antigua är Sam Taylor som kommer från USA. Förutom att han berättade mycket om hur värdelöst USA är så besteg vi vulkanen Pacaya tillsammans! Inte direkt någon utmaning att ta sig upp men utsikten var fantastisk över bl.a Guatemala city och de tre andra vulkanerna i området: Acatenengo, Fuego och Agua. Landskapet uppe vid Pacaya liknar nånting hämtat ut lord of the rings men ingen lava rann för tillfället från vulkanen tyvärr. Grävde man lite i marken kom dock värmen upp och vi fick iallafall grilla marchmallows där ifrån! För övrigt det bästa sättet att få en perfekt grillad yta på din marhmallow så bara ta åt er av inside tips här!

    Eftersom det är ganska långt att sitta 4 timmar i sträck och plugga spanska och jag av outgrundliga anledningar ibland är trött på morgonen/förmiddagen så har jag och min lärare alla dagar förutom en gjort något på stan under lektionen också. Det är otroligt mycket lättare att prata spanska i den "verkliga" världen än sittande med böcker bakom ett bord plus att du får gå runt i stan med nån som kan området också så jag gillar det verkligen! Marknaden har vi besökt flera gånger och den är otroligt livlig! Man traskar runt i en labyrint av trånga utrymmen med massvis med folk och olika små "affärer" samtidigt som Irma (min lärare) haglar spanska ord för olika frukter, djur, grönsaker, mat och egentligen allt vi kan hitta. Me gusta mucho! (om nån inte förstod det sista så rekommenderar jag Google translate).

    Ajuste och jul har det ju varit också! Kändes det som jul? Nej inte alls. Vi gick faktiskt även den 24:de på marknaden jag och min lärare. Vi besökte framförallt julmarknaden som består nästan uteslutande av följande: julbelysning ofta med insatt pipande ljud av nån usel julsång som endast kan vara gjord för att försöka lyckas spränga folks huvuden, juldekorationer som endast består av olika saker till att bygga upp Jesusbarnets födelse med och såklart massvis med en sorts "barrgräs" som slängs överallt på golven under jul för att det ska lukta gott och vara julfint på golvet också. Barrgräset misslyckas på båda punkter enligt mig.
    En sak som de är helgalna i här är raketer. Så självklart finns det en liten bit från de ordinarie marknaderna en fyrverkerimarknad, och den är inte liten heller! Varför en liten bit bort från den folkfyllda "ordinare" marknaden? Jo självklart hände det en olycka för några år sen och efter det har man flyttat fyrverkerimarknaden en bit. Och nu fanns dessutom en HEL brandsläckare vid ingången till marknaden också! Tryggt!!

    En upplevelse på julaftonskvällen var när ambulansen med blåljus och syrener påslagna men med en jultomte sittandes på taket i en kälke kom körande bakom mig. Stannade till en bit bort, jultomten hoppade av och bakom kom några poliser i polisbil med julklappar som delades ut till några barn på gatan! Härlig tradition men lite intresserant att de kan avvara en hel ambulans och en polisbil bara till "nöje". Men med tanke på att de faktiskt stänger sjukhuset här i Antigua under jul och nyår och flyttar alla patienter till ett annat sjukhus längre bort och därför bara tar emot akut sjuka under julledigheten så är det föga förvånande att de också avvarar en ambulans till annat!

    På julaftonskvällen fick jag även uppleva en annan högst oklar tradition här. De åker runt ett band på ett bilflak i staden och spelar traditionell Guatemalansk musik och bakom dem springer dansades runt en massa folk med gigantiska plasthuvuden på sig. Motiven är olika på huvuden men alla förutom 4 som springer runt med en lång gosedjursorm har alltså mystiska nästintill obehagliga gigantiska huvuden på sig där de dansar runt bakom bilen.. Allting avslutas framför den största kyrkan i Antigua där det skjuts en hög med raketer ifrån taket innan alla går in i kyrkan som snabbt fylls och en timmes julgudstjänst väntar! En högst intressant jultradition kan jag säga utan att ha förstått riktigt varför de gör som de gör..

    Har även gått och blivit lite sjuk de sista dagarna (under jul också). Men är inte jättedålig och är antagligen på det bästa stället jag kan vara på om man nu ändå ska bara sjuk med tanke på att jag har eget rum, stannar på samma plats och har 3 mål mat serverade direkt åt mig varje dag! Så det går ingen nöd på mig ändå och är på bättringsvägen tror jag så ska inte klaga!

    Obs! Är man sugen på att se lite extramaterial ibland så följ mig på instagram!

    Over and out från en förkyld men ändå nöjd pojk i Antigua!!
    Read more