Satellite
Show on map
  • Day 45

    Berg, hav, sjö!

    January 12, 2017 in Guatemala ⋅ ⛅ 21 °C

    Efter att ha en halvdålig anledning till att inte ha skrivit på länge (inget wifi under en vecka) så är det dags att dra ihop några (eller en hög) rader igen. Hope you enjoy!

    Får väl börja där jag slutade! Vilket är typ runt nyår vilket känns som en evighet sen! Just då studerade jag fortfarande spanska och en av dagarna gjorde jag 2 andra kompisar och deras lärare en utflykt till San Juan som är en mindre by utanför Antigua. Här fanns en choklad och kaffe"fabrik" som gick att besöka! Den var inte stor men vi fick vara med under en del av processen och provsmaka en hel del! Mums!! En vin"fabrik" låg också i närheten så lokal vinprovning bjöds det också på mot att vi köpte en flaska. Intressant med tanke på att vin inte är nog direkt stor dryck här men vinerna var väl inget för systemet i Sverige kanske men ändå okej!

    På självaste nyårsafton avslutar jag mina studier på Los amigos och måste ändå säga att det gett mig mycket! Särskilt efter en del mer träning med samtal med olika locals som inte kan ett jota engelska och du måste kunna en del för att kunna ha en konversation med dem och efter att fått grunderna är det lättare att bygga vidare själv! Så tack till spanskaskolan Los amigos! (de kommer definitivt inte att läsa det här men ändå!)

    Efter firat nyår i ett knökfullt Antigua så bar det 2 dagar senare av för att bestiga Acatenengo! En vulkan på 4000m precis bredvid den aktiva vulkanen Fuego som ofta får utbrott! Dagen innan ägnades endast åt att packa, handla lite mat och vatten till resan upp och låna ihop kläder för att klara av kylan på toppen! Resan började 9:00 från mitt hostel med buss så framme vid berget för att börja klättra var vi strax efter 10:00. Med mig hade jag i en princip alla mina plus en hög ihoplånade kläder, en liten matpåse som vi fick på plats, en del mer mat som jag köpt själv, 4 L vatten, en sovsäck och ett 4-mannatält som jag plockade åt mig på plats och bar hela vägen upp men dock aldrig sov i eftersom det blev bättre om jag sov i ett annat... Men men fick en öl för besväret av de som sov i 4-mannatältet efteråt! Worth it!
    Med tanke på de nämnda tältet och sovsäcken så krävs det inte den högsta IQ för att lista ut att vi man övernattar på vulkanen på den här trippen. Att traska upp till Basecamp där vi slog upp våra tält för natten tog runt 5 timmar traskande dock inräknat med ganska många pauser. Det ska inte skjutas under stol med att det är en jobbig tur att bestiga Acatenengo men i en princip alla klarar det så det är inte heller det värsta man kan hitta på att göra. Även fast de som hellre lägger tid på sofflocket än på gymmet ofta tycker det just är det jobbigaste de någonsin varit med om... Vill också belysa att de FLESTA klarar av det med tanke på att vi hade en person som på vägen ner även fick smeknamnet la tortuga (sköldpaddan). Hon klarade ungefär 50 meter innan hon behövde hyra en häst för att ta sig till Basecamp och var ungefär i ålder med mig... Inte snällt smeknamn men hon fick aldrig höra det och enligt mig borde hon även ta en större funderare innan hon bestämmer sig för att bestiga en vulkan på 4000 meter nästa gång. Andra som misslyckas med att ta sig upp har ofta fått ytters bristfällig information om hur kallt det är. Uppe vid Basecamp på kvällen blev det ungefär -5 grader på natten men vi kunde också se utbrotten från Fuego från tälten, mäktigt!! Mest utbrott fick vi de när det var ljust men ett stort såg vi även i mörkret där vulkanen exploderar i ett hav av eld och lavan lyser starkt när den rullar ner från vulkanen! Än en gång, så MÄKTIG!!
    Klockan 4 på morgon lämnade vi Basecamp och våra tält och ryggsäckar för en tung promenad på cirka 2 timmar till toppen för att få se soluppgången. Vi hade tur och fick en klar morgon med få moln och utsikten var fantastisk! På vägen ner blev det frukost vid Basecamp innan vi traskade ner till bussen. Allt detta för cirka 180 sek! Värt!!

    Efter att ha spenderat ungefär 2 veckor i Antigua var det dags att lämna för nånting nytt! Så dagen efter utflykten till Acatenengo bar det av mot stilla havets kust och El Paredon. En liten by i slutet av oasfalterade usla vägar med några få hostels, restauranger, affärer och svarta långa stränder. Här checkade jag in på The driftwood surfer och hyrde en bräda för 3 dagar. Så i tre dagar blev det mycket surfing, en del traskande i byn och dagar som bara flöt förbi. Wifi fanns inte heller så man blir rätt avstängd från omvärlden vilket gör att dagarna bara försvinner iväg. Den svarta sanden här blir glödhet och i en princip omöjligt att gå på förutom i vattenbrynet. Vågorna är stora och perfekta för surfing, dock kanske lite för stora för mig som nybörjare men det var kul ändå! 5 dagar spenderades i El Paredon innan jag drog vidare till Lago Atitlan!

    Lago Atitlan är en sjö helt omgiven av berg och vulkaner med flera små byar längs vattnet. Jag slår mig ner i byn San Pedro och checkar in på ett hotell där jag får eget rum och och toalett för cirka 40 sek/natt! Får reda på att det pågår en match på en stadio här i Atitlans högsta liga som jag sticker för att se. Kul att se på fotboll men kan också säga att det inte är den högsta kvalitén på matcherna här.. Träffar andra dagen här 3 personer som verkar som ett bra gäng att vara med så spenderar samtliga resterande dagar här med dem. Höjdpunkterna blir en kajakpaddling till bland annat San markos. San Markos är ett hippieparadis utan dess like! Iallafall om du är en hippie med ganska bra ställt med peningan.. Allt här ligger i den övre prisklassen. Maten är näst intill endast vegansk och och det kryllar av olika spirituella sessions som tex lära sig andas rätt, öppna sin själ, förändra ditt liv, nån sorts måndyrkan osv. Vi spenderar inte mer tid än nödvändigt här innan vi flyr ner till våra kajaker och sticker vidare. I övrigt är kajakpaddlingen sjukt härlig med vyer utöver det vanliga plus bad från klippor ut mot havet!
    En dag går vi upp tidigt tidigt en morgon för att gå upp för Indian nose där utsikten över Lago Atitlan i soluppgången är väldigt vacker. En hästtur längs bergen hanns även med innan jag och en av de tre jag träffat drog tillbaka till Antigua där jag efter spenderat en natt nu väntar på att ta nattbussen vidare mot nästa plats, Flores!

    Det var lite av vad som hänt under typ 2 veckor sen senast! Det spås dock att de nästa gång inte kommer ta lika lång tid att uppdatera för Andreas! Nu laddar jag inför Flores som jag tror kommer bli ännu en fantastisk upplevelse!
    Over and out från en förväntansfull pöjk!
    Read more