Sultans Palace en Fort Vredeburg

August 16, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag hebben we een slenterdagje gehad door Fort Vredeburg en Sultans Palace. We waren gestart bij het kasteel van de Sultan. Dit gebied was (zoals ik in de vorige post had gezet) niet bezet door Nederland in de koloniale tijd. Hier leefde de Sultan met zijn rebellen. De eerste drie foto’s zijn hier gemaakt. De twee foto’s erna zijn gemaakt in Fort Vredeburg. Hier was een indrukwekkende tentoonstelling te zien over de misdaden van Nederland en Japan in de tijden van bezetting. Onmenselijke acties zijn door Nederland uitgevoerd in Indonesië, plaatsvervangende schaamte kreeg ik ervan. Een stuk geschiedenis waar we als Nederlanders niet trots op mogen zijn. Toch heeft volgens lokale bewoners de tijden van bezetting ook veel gebracht aan Indonesië. Er is veel geleerd en veel gerenoveerd. Mooi om lokale verhalen te horen (voornamelijk van taxi chauffeurs).
    Aan het eind van de dag zijn we met een klein busje naar Semarang gegaan. Vanuit hier zullen we verder gaan naar Karimunjawa, na het ontdekken van deze stad. Zie het filmpje voor de norm op de weg hier 😂