Indonesië

August 2023
A 26-day adventure by Anne Read more

Dagje slenteren door Jakarta

August 8, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag een dagje (lang) uitgeslapen en lekker geslenterd door Jakarta zonder enig doel. Dit resulteerde in veelal door sloppenwijken lopen en je ogen uitkijken! Zoveel vriendelijke mensen. Continu hoorden we ‘hello mister, how are you today’ en als eerste vraag ‘are you married’. Bijzondere vraag vonden we. Kleine kinderen die een high five willen en achter ons aanrennen. We kregen beide het gevoel alsof we een attractie of bekendheden waren. Naast dat je van alle mensen veel prikkels krijgt zijn er ook veel geuren die we moeten verwerken. We ruiken soms lekker eten en ook vaak de stank van het riool of rauwe vis. Toch maar een mondkapje gekocht, aangezien de luchtkwaliteit ook dermate ongezond voor je is dat dit wel verstandig is!
    Op de 1e foto staan we in het oude ‘Batavia’ de handelspost van de Nederlanders tijdens de VOC tijden. We staan hier voor een Gouveneurskantoor. Veel gebouwen (bijna alle) zijn toen der tijd door Nederland gebouwd in omliggende omgeving.
    Foto 2 is gemaakt bij een marktje. Er zijn volgens mij meer kraampjes dan winkels in Jakarta. Overal waar je loopt wordt wel eten verkocht!
    Foto 3 is ook best kenmerkend; veel steegjes hebben een soort poort voor je naar binnen loopt. Hier wonen veel mensen en kijk je wederom je ogen uit. De armoede is hier enorm en mensen leven op heel weinig vierkante meters en hebben vaak niet eens een bed.
    Foto 4 en 5 zijn gebouwen van de VOC, deze kom je zo hier en daar tegen.
    Foto 6 is een straat waar we door liepen en is meer voor de impressie (hoe de meeste straten/huizen er hier uit zien).
    Foto 7 is een soort werkplaats/afvalverwerking achter de woningen van foto 3.
    Foto 8, 9 en 10 zijn in de avond onderweg naar ons hotel genomen. Nog steeds veel kraampjes waar eten wordt verkocht en veel kleine kinderen die om 22:00 uur nog wakker zijn en over straat rennen.
    Al met al veel indrukken te verwerken!

Jakarta the city of scooters and tuktuks

August 9, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 33 °C

Vandaag een dagje met culturele bezichtigingen! We zijn naar het nationaal museum geweest in Centraal Jakarta. Hier was veel interessante informatie over de geschiedenis van Jakarta. Veel oude beelden en een overzicht van alle talen die er in Indonesië worden gesproken (erg veel). We wilden naar het nationaal monument en de galleria nationaal. De galleria nationaal ging helaas pas om 19:00 uur open en er was een grote demonstratie. Door de demonstratie konden we ons moeilijk verplaatsen en besloten we in tussentijd maar een Indonesische simkaart te regelen voor ons beide. Emile had hiervoor een winkel gevonden waar we werden geholpen om dit te doen. Zonder de Indonesische simkaarten hadden we tot nu toe nog geen 4G en was het soms lastig navigeren of lastig om even snel iets op te zoeken. Gelukkig deden de simkaarten het beide erg snel!
    Uiteindelijk zijn we naar centraal Jakarta gegaan om een grote shopping mall te bezoeken. In eerste instantie wilde ik nog een linnen broek halen, maar het was geen succes. Wel hebben we lekker wat gedronken en een plan gemaakt voor de komende dagen! We zijn van plan om morgen vroeg de trein te nemen naar Banjar en vervolgens vanaf Banjar met de bus naar Pangandaran te gaan. Dit zal best even reizen zijn, maar dan zijn we al een heel stuk afgedaald in Java. We hebben de trein al gereserveerd richting Banjar. De treinreis duurt ongeveer 7,5-8 uur. Daarna nog 2 uur met de bus naar Pangandaran. Vanuit Pangandaran kunnen we (als we lekker hebben gechillt op het strand en zijn bijgekomen) door naar Yogjakarta!
    Na de shopping mall zijn we naar de McDonalds geweest en hebben we wat gegeten. Hierna zijn we met de taxi weer richting het oude centrum (Kota Tua) gegaan en hebben we nog even genoten van de muziek op het plein.
    Morgen weer een reisdagje en weg uit de drukte van de mega grote stad!

Weg uit de drukte

August 10, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 28 °C

Vandaag hebben we de hele dag gereisd om een grote stap te maken richting Yogyakarta. We zijn met de trein en bus naar Pangandaran afgereisd. Het was nog een hele klus, want we hadden ineens geen 4G meer. Bleek dus dat de 4G maar 30 uur houdbaar was lol. Dus we moesten alles zonder telefoon regelen. Gelukt, wohoo! De reis was wel interessant. We moesten namelijk eerst een lange treinreis van 7,5 uur maken en daarna nog 2 uur in een super gammel busje richting Pangandaran. Het busje werd volgepropt met mensen en pakketjes die onderweg werden afgeleverd bij lokale winkeltjes. De mannetjes die het busje bestuurden wisten wel hoe geld te ronselen zegmaar, haha.
    Na een lange dag reizen zijn we dan eindelijk aangekomen bij een prima hotelletje en zijn we snel ergens sate ayam gaan eten🤗
    De treinreis was lang (7,5 uur) maar echt prachtig. Veel rijstvelden gezien onderweg en genoten van de mooie landschappen😍

Strand, chillen en bier

August 11, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag was ik erg vroeg wakker, 5:45 ongeveer. De zon wad net op en Emile lag nog lekker te slapen. 7:15 begon het ontbijt, maar eigenlijk had ik al wel trek. Ik moest dus nog eventjes wachten. Ik had uiteindelijk een heerlijk rijst ontbijt met fruit! Na het ontbijt ben ik gaan nadenken over wat te doen vandaag, het zou namelijk een chill dag worden.
    Ik ben uit gekomen bij een nagelsalon in de buurt waar ik mijn nagels zou laten lakken. Hierna zijn we samen naar de zee gelopen en hebben we genoten van het uitzicht! Wat ons nog steeds opvalt is dat er zo super weinig toeristen zijn. We snappen er niks van. Ook willen er continu mensen met ons op de foto. Vanavond hebben we opgezocht waarom mensen dit eigenlijk willen. Blijkt dat mensen hier eigenlijk heel verlegen zijn, maar erg tegen ons opkijken en denken vanuit rangen. Blanke mensen zijn in hun ogen rijk en hebben aanzien. Dan is het respectvol om met hen op de foto te gaan en directe vragen te stellen, zoals waar we vandaan komen of dat we zijn getrouwd.
    Na het strand wilden we naar het nationaal park. Alleen

Vervolg

August 11, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 26 °C

Toen we bij het nationaal park aankwamen werd gezegd dat we 210.000 rupiah (ong. 50 euro) moesten betalen. Inwoners zouden maar 42.000 hoeven te betalen. Dit vonden we een dikke scam, aangezien we in recensies al hadden gelezen dat het niet zo spectaculair zou zijn. We hebben nog geprobeerd te onderhandelen, maar het zat er niet in. We hebben het nationaal park maar gelaten voor wat het was en zijn gaan lopen langs de kust. Er waren veel vissers bezig met het binnen halen van de vangst sardientjes. Indrukwekkend om te zien!
    Uiteindelijk hebben we een stuk over het strand gelopen om wat te eten bij een strandtent en lekker biertjes te drinken.

Pangandaran -> Yogyakarta

August 12, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag hebben we ons laatste dagje in Pangandaran gehad en hebben we weer een treinreis gemaakt van ongeveer 3 uur! We hebben nog even langs de zee gelopen in Pangandaran en zijn door een taxi van ons hotel naar Sidareya gebracht. Vanaf hier ging de trein naar Yogyakarta. Eenmaal aangekomen in Jogja (zo noemen Indonesische bewoners het) gingen we naar ons hotel. We hadden hier alleen een probleempje. De lakens van het bed waren erg vies en er was schimmel in de kamer. Onze maag stond op de kop en we hadden geen goed gevoel bij dit hotel. We hadden uiteindelijk na overleg tijdens het eten besloten dat we ons geld terug wilden en ergens anders ons verblijf zouden voortzetten. Dit was best wat geregel en uiteindelijk hebben we wat meer dan de helft van het geld terug gekregen. We hebben hierna 1 nacht in een ander hotel geboekt en 3 nachten in een weer ander hotel. Gelukkig was het hotel waar we 1 nacht gingen slapen helemaal prima. We hebben hier nog een biertje op de rooftop gedronken en zijn daarna gaan slapen.Read more

Prambanan

August 13, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag zijn we van hotel geswitcht en hebben we eerst onze tassen hierheen gebracht. We hadden bedacht om vandaag naar Prambanan te gaan. Hier heb je een mooi tempelcomplex wat ongeveer een uurtje vanaf het centrum ligt. We zijn met de taxi naar het tempelcomplex gebracht en hebben echt onze ogen uitgekeken. De tempels die hier staan zijn echt enorm groot en mega gedetailleerd! De tempels zijn ongeveer in 850 n.Chr. gebouwd. De hoogste tempel is wel 47 meter hoog! In de tempels zijn heilige figuren uit het Hindoeïsme te zien. Op de muren van de tempel zie je afbeeldingen die een verhaal vertellen. Alles is tot in het kleinste detail weergegeven, echt prachtig!
    Er waren niet super veel toeristen, maar we hebben er vandaag wel een paar gezien haha.