• Day 2

Pulau Perhentian Kecil

July 30, 2016 in Malaysia ⋅ ☁️ 20 °C

Perjalanan dari jeti Kuala Besut ke Pulau Perhentian memakan masa lebih kurang 30 minit. Keadaan laut yang tenang pada pagi itu membuatkan perjalanan bot begitu lancar tanpa terlambung2 dek ombak.

Lebih kurang pukul 710 kami dah boleh nampak balam-balam pulau yang semakin besar. Bot kami menyusur melewati Pulau Perhentian Besar sebelum tiba ke Perhentian Kecil di sebelah kiri kami. Setibanya di kawasan Pasir Panjang atau nama glamernya Long Beach, tekong memperlahankan bot dan kelihatan dua buah teksi air datang mendekati bot kami. Satu sebelah kiri, satu sebelah kanan.

"Ok change boat," kata pembantu tekong dengan dialek Kelantan.

Aku yang memang duduk di belakang bot terus melangkah ke dalam teksi air yang sedia menunggu. Teksi air ni motobot kecil saja, dan tak boleh nak berdiri sebab dia cepat teroleng-oleng. So aku terus duduk dan cuba capai barang yang kawan-kawan aku hulur kat aku dari posisi duduk. Tak berani aku nak berdiri, karang tak pasal-pasal terjun dalam air pulak.

Disebabkan ada tukar-tukar bot beginilah Pulau Perhentian ni rata-rata dikunjungi golongan muda dan berupaya saja. Aku bayangkan mak aku yang tak berapa nak larat tu nak melangkah bot macam ni. Bukannya ada tangga atau papan. Mentah-mentah je langkah. Aku pun berdebar masa langkah. Salah pijak mandi laut syariah compliantlah jawabnya.

Bila dah namanya teksi maka kenalah bayar RM2 kat brader tukang bawak. Dah duduk semua dia akan mintak. Kalau dah siap-siap ada dalam poket baju oklah. Kalau ada dalam wallet yang elok pulak kat poket belakang seluar, agak leceh jugaklah nak jongkit sebelah punggung keluarkan wallet dalam situasi bot beroleng-oleng tu.

Lepas bayar baru dia jalan. Kenapa sampai begitu sekali bayar sebelum gerak? Sebabnya, perjalanan ke pantai memakan masa tak sampai 30 saat. Baru nak feel hawaii five-o (orang lama je faham reference ni) bila bot memecut, alih-alih dah sampai. Cuba bayangkan kalau dah sampai baru nak bayar, pasti ramai yang bersungut, "Apa ke jadah dekat ni je pun dua ringgit." Tapi pada aku, daripada kena berenang-renang ke tepian, aku sanggup bayar RM2 naik teksi ni. Apa salahnya, untuk menjana ekonomi masyarakat tempatan jugak.

Sampai di pantai, kami turun di gigi air sebab tak ada jeti. Di sini kalau siapa-siapa yang dressing ranggi-ranggi dengan kasut cun-cun tu, bawak la kasut tu kat tangan. Aku kalau ke pulau memang dressing seluar paras lutut atau seluar trek dengan selipar pantai a.k.a selipar jepun je. Itu pun selipar jepun bukak pegang kat tangan jugak. Atau lemparkan ke pantai dulu dan turun berkaki ayam saja. Tapi bila je tapak kaki menyentuh air dan tenggelam di dalam lembut pasir pantai tu, dia punya feel dia membuatkan segala penat lelah perjalanan sepanjang malam tadi hilang sekelip mata. Priceless.