Dag 6: Sepilok

April 18, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

I nat var vi på safari i Sepilok området, hvor vi gik rundt i ca en time og prøvede at finde dyr med lygter. Vi så en masse forskellige dyr, hvoraf de mest interessante var en grøn giftslange og en "slow lori". Slow Lorien er kort fortalt er en nataktiv halvabe med store øjne. Da vi kom hjem i vores hytte faldt vi hurtigt i søvn og var klar til dagen hvor vi skulle ud og se orangutanger. Dette var samme sted som vi var om natten. Sepilok er et rehabiliteringsområde for nødstedte orangutanger. Vi gik rundt i en del af det regnskovsområde, hvor orangutangerne bliver sat ud, og hvor de fodrer 2 gange om dagen. Der kom hurtigt to unge orangutanger for at spise, de blev dog jaget væk af en mor med unge der ikke havde lyst til at dele maden. Herefter så vi solbjørne rehabiliteringscenteret lige ved siden af. Solbjørne er verdens mindste bjørneart, der kan kendes på den gule cirkel i pelsen på brystet (som ligner en sol). De har derudover en lang tunge og store kløer, hvilket gør dem i stand til at kravle i træer og spise termitter. Vi så mange solbjørne der gik rundt og hyggede sig i skovbunden. Efter bjørnene fik vi frokost, hvor vi for første gang fik et bord for os selv, hvilket var rart. Sidste stop på dagen var Rainforrest Discovery Center (RDC), som viste sig at være det mest interessante i dag. RDC består af nogle gangbroer i trætoppene, hvor man kan kigge efter fugle. Det var lige noget for os og vi var så heldige at se en Broadbill, som er en art der kun lever på Borneo. Efter vi havde gået mellem trækronerne gik vi en tur i selve skoven. Her skete det helt fantastiske, at der kom en vild orangutangmor med sin unge oppe i træerne. Det er yderst sjældent at få lov at se, så vi er stadig oppe at køre over det. Alt i alt, en begivenhedsrig dag.Read more