Victoria og hvaltur

August 10, 2018 in Canada ⋅ ⛅ 21 °C

På vores sidste dag herovre, kørte vi 1.5 time til Victoria, hvor vi brugte nogle timer i byen inden vi skulle på hvaltur. Victoria minder om London i Aarhus størrelse, med mange flotte gamle bygninger og blomsterkrukker. På vores hvaltur så vi 3 pukkelhvaler, der svømmende imod tidevandet for nemt at kunne spise. Guiden fortalte, at de føder deres kalve syd på (Mexico/Hawaii), hvor vandet er varmt. Selvom føden i de canadiske havområder er varieret, er de nødt til at svømme til de varme havområder, da kalvene bliver nedkølet og dør i koldt vand, når de er nyfødte. Derfor er det vigtigt, at de får opbygget et tykt spæklag inden de kommer op til fourageringsområderne ved Canada. Senere på turen så vi en spækhuggerfamilie, (Biggs Killer Whales) på ca 8 individer. I modsætning til resident (de lokale) spækhuggerne, svømmer denne art meget tæt sammen i mindre flokke. De lever udelukkende af havpattedyr, som søløver, sæler og sågar mindre hvaler, typisk marsvin. Derfor er det en fordel at svømme tæt sammen for at undgå for meget opmærksomhed, ved at dykke og lave snigangreb. Under jagten vokaliserer de kun sporadisk, da det gælder om at være lydløs da byttedyrene har gode sanser. Hvis flokken formerer sig og bliver til en større flok, vil matriakken (den ældste kvindelige leder i flokken), sørge for at splitte flokken op i to, og videregive lederskabet af den nye flok, til sin ældste datter som tager alle sine børn og børnebørn med sig. et kendt eksempel er en nu afdød hun kaldet Granny, som blev over 100 år. Vi så flere hvaler med hakker og ar i finnerne, guiden fortalte, at det var resultatet af modstand fra de store havpattedyr, som forsvarer sig mod angreb. I dag er Biggs Killer Whales i fremgang, mens residents (de lokale) er i tilbagegang. Dette skyldes tilgængeligheden af føden, som arterne har til rådighed. Resident spækhuggerne, der som nævnt lever af laks, er desværre i tilbagegang. Dette skyldes, at der er stor efterspørgsel på laks, som spises af sæler, fugle, bjørne og ikke mindst mennesker. Overfiskning og forurening er uden tvivl et problem, da der bliver for få laks tilbage til spækhuggerne, som bliver taberne i forhold til kampen om føden. Vi mennesker kan påvirke bestanden af spækhuggere, men det kræver, at vi begrænser fiskeriet. Endnu en spændende, informativ hvaltur rigere, vendte vi i fuld fart tilbage til havnen i Victoria. Vi sejlede igen i en Zodiac speedbåd, hvor vi sad forrest og fik dermed en kæmpe hoppetur gennem bølgerne, hvor vandet sprøjtede op på os, mens solen gav os varme. En vild naturoplevelse. Om aftenen gik vi ned i byen og fandt en vegansk restaurant med god mad (se billederne).Read more