Dag 5 Chobe

October 6, 2023 in Botswana ⋅ ☀️ 36 °C

Vandaag blijven we op de plek waar we gister zijn aangekomen de camping in Chobe. We gaan heel vroeg op voor onze eerste gamedrive! Om kwart voor 6 vertrekken we zodat we vroeg in het Chobe National parc zijn. Met de hele groep worden we verdeeld over 2 open jeeps met allebei een eigen gids. Het is in het begin nog fris in de auto. Als we het park binnen rijden begint het langzaam licht te worden. We zien als 1e een grote kudde zebra's. Al snel zien we ook een mannetjes leeuw maar die gaat al snel de beschutting in. Verder zien we verschillende keren kuddes olifanten. Bavianen en giraffes. De olifanten maken het meeste indruk omdat die ook heel dichtbij komen. Op sommige momenten lopen ze vlak langs de jeep en gaan ze dreigend met hun oren klapperen.
    Ook zien we langs het pad een dode olifant liggen, vermoedelijk een natuurlijke dood gestorven. Er komt een verschrikkelijke lucht van het lichaam af maar voor de gieren is het feest. Die zien we al vanaf ver af in de boom zitten tegenover het lijk.
    De gids is er erg op gericht leeuwen te vinden dat is een soort triomph, we zien in de bosjes nog wel een groepje vrouwtjes liggen maar ze houden zich verscholen.
    We zien verder verschillende buffels waaronder waterbuffels met hun kenmerkende hoorns en prachtige vogelsoorten.
    We zijn een groot deel van de ochtend in het parc. Als we terugkomen hebbben we allemaal prachtige foto's en op de camping heeft onze chef een brunch klaarstaan voor ons.
    We eten, ruimen op en hebben daarna de middag om te relaxen.
    Omdat het National parc eigenlijk de enige attractie is in de omgeving hebben we voor de namiddag met een kleiner groepje nog een tweede gamedrive gepland. We gaan met 1 jeep met 7 mensen rond 4 uur weer het parc in. Het is veel rustiger met toeristen dit keer. Het blijkt een zeer goede keus. We zien ontzettend veel dieren. Het meest indrukwekkend zijn verschillende families olifanten totaal meer dan 100 dieren die langs de rivier verkoeling zoeken. Er komt geen eind aan het vergezicht met olifanten vergezeld door families bavianen met een hoop kleintjes. En tussendoor antilopen.
    We gaan daarna op zoek naar leeuwen. Er is 1 jong mannetje ( dat nog geen manen heeft maar aan zijn scrotum te zien echt een man is) dat niet bang is voor mensen en obstinaat voor wel 5 jeeps blijft liggen. In de verte is een troepje vrouwtjes te zien dat met elkaar in beraad gaat en een plan lijkt te smeden om op jacht te gaan, een taak die meestal door de vrouwen wordt uitgevoerd.
    We zien ook diverse giraffen, een jackhals en prachtige vogelsoorten.
    Het is een magische rit van wel 4 uur waar we zeer van onder de indruk zijn.
    Klokslag 7 uur verlaten we het park met sluitingstijd. En kort daarna zijn we terug op de camping. Het eten staat al klaar en we kunnen gelijk aanvallen op het eigen gemaakte eten van onze chef. We drinken een lauwwarm wijntje uit een pak wat prima smaakt en daarna doen we nog een afzakkertje in de bar. Het is heel gezellig en uiteindelijk rol ik om half 11 helemaal kapot mn tent in.