Zuiderlijk Afrika

October 2023
A 27-day adventure by Merel Read more

Dag 1 naar Johannesburg

October 2, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag is de 1e dag van dit Afrikaanse avontuur! Ik ga de komende 4 weken met Sawadee een groepsreis maken. De 1e beproeving is Schiphol. Gelukkig is het er niet extreem druk. Ik ben voor 7 u s ochends op de luchthaven. En het inchecken bagage afgeven en de security verloopt allemaal heel soepeltjes. Gelukkig daarom ruim op tijd bij de gate met een lekker bakkie. De vlucht vertrekt op tijd om 9.45. We doen korter dan verwacht over de vlucht en zetten kwart over 8 savonds voet aan de grond. De vlucht was prima lang maar dat wist ik en ik kom de tijd door met de nodige films. Al weet ik op een gegeven moment niet meer wat ik met mezelf aan moet; zoveel stilzitten is niks voor mij.
    Als we geland zijn ga ik opzoek naar mijn groep. We worden opgehaald door een chauffeur die ons naar onze 1e accommodatie brengt. Het gaat allemaal war chaotisch omdat dit niet onze reisbegeleider is, die ontmoeten we morgen pas. Alles komt uiteraard vanzelf goed. We overnachten in een guest house vlakbij de luchthaven. We drinken s avonds laat nog een drankje met een klein groepje. En dan taaien we af.

Dag 2 naar Victoria Falls

October 3, 2023 in Zimbabwe ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag beginnen we de dag in de guest house en gaan we opnieuw naar het vliegveld. We hebben een korte vlucht gepland staan om 11.35 naar Victoria Falls het vliegveld in de gelijknamige stad in het grensgebied van Zimbabwe. We komen volgens planning aan om half 2. Wel zijn we dan nog wat tijd kwijt aan het regelen van het visum om het land binnen te komen. Een proces wat de benodigde stempels vraaagt. Het is tekenend voor de bullshit jobs die je op veel plekken ziet hier in Afrika. Mensen schrijven vanalles handmatig over, stempelen en leggen vast. Vermoedelijk om vervolgens nooit iets te doen met al die onleesbare briefjes.
    We worden op dit vliegveld opgehaald door onze reisbegeleider en chauffeur voor deze reis. We rijden met de bus voor deze reis naar het hotel Cresta vlakbij de luchthaven. Arjen vertelt daar aangekomen een en ander over de komende dagen. De reis is nu echt begonnen.
    De middag rusten we wat en savonds hebben we voor het eerst gezamenlijk eten met elkaar waardoor we gelijk een groepsgevoel hebben.
    Het is een mooie avond en ik heb echt het gevoel dat de reis is begonnen.

Dag 3 Victoria Falls, de watervallen

October 3, 2023 in Zimbabwe

Om iets over 5 gaat mijn wekker. We hebben om 6 uur een taxi besteld om naar de grens te gaan ( een paar minuten rijden hiervandaan).
    We gaan vandaag de befaamde watervallen bekijken. We starten bewust zo vroeg omdat we de warmste uren willen mijden. We worden afgezet bij de grens waar we door de douane gaan en naar de Zambiaanse kant gaan. We lopen over de brug over een stukje 'niemandsland'. Er lopen onderweg veel militairen ( lees mooie afrikaanse mannen in uniformen) en er zijn al de nodige mensen vroeg op weg naar hun werk.
    We worden onderweg een paar keer gecheckt op ons visum. Er wordt overal weer wat afgestempeld, het vergt veel geduld en geschrijf maar mijn paspoort ziet er een stuk interessanter uit dan hiervoor.
    We komen aan bij de Zambiaanse kant van de watervallen. Het is mooi aangelegd en er zijn een aantal punten waar je prachtig foto's kunt maken.
    De kloof is zeer indrukwekkend, je ziet het vlakke land echt abrupt in tweeën splijten en daar de rivier de Zambesi in uitmonden. De watervallen zijn mooi maar het is duidelijk niet de natste tijd van het jaar.
    Als we alles gezien hebben gaan via dezelfde route terug met weer het hele visum stempel circus.
    Het groepje waarmee ik ben is inmiddels opgesplitst in tweeën dus in klein comité gaan we terug. We komen rond half 10 aan terug aan de Zimbabwaanse kant van de grens en gaan daar het park in van de Victoria Falls. Dit is een wat commercieel ( en prijzig) maar erg mooi park met 14 punten waar je de watervallen kan bekijken. Het uitzicht vanaf hier is dan ook echt veel indrukwekkender. We staan zo dicht bij het neerstortende water dat nat worden van de nevel. Een heerlijke verfrissing want het begint al warm te worden.
    We komen hier nog een aantal andere reisgenoten tegen en samen lopen we door het prachtige park.
    Tegen het middaguur hebben we alles gezien en verlaten we het park.
    We gaen met de taxi naar het centrum ene heel klein stukje maar onze reisleider heeft ons op het hart gedrukt dat het te gevaarlijk is om alleen te lopen.
    In het centrum gaan we lunchen bij Zulu, een leuk hip zaakje. Het eten en de koffie is goed.
    We lopen dan terug naar het hotel want we willen nog een duik in het zwembad nemen voorafgaand aan ons middagprogramma.
    Het is nog genoeg tijd om af te koelen in het zwembad en te douchen. En om kwart voor 4 worden we met zn allen opgehaald met de bus. We gaan een boot cruise doen, informeel al de bouse cruise genoemd. Een boot waar we deze namiddag over de rivier een toch maken en dieren gaan spotten onder het genot van de open bar waar we genieten van lekkere drankjes en hapjes.
    Van te voren heeft Arjen disclaimers af gegeven dat we misschien niet heel veel zien. Maar we zien ontzettend veel. Op verschillende plekken zien we nijlpaarden in het water. We zien de bovenkant van hun kop boven het water steken als ze af en toe boven komen.
    Maar nog veel bijzonderder is een groep olifanten die door het water heen waad. We zien hun koppen en slurven, ze genieten van het water en lopen er moeiteloos doorheen.
    Verder zien we prachtige vogels waaronder een African Openbill Stork en twee keer een klein hertje een Bushbuck. En niet te vergeten een prachtige zonsondergang.
    Even voor 7en gaan we weer van de boot af. We hebben echt genoten en prachtige foto's.
    We rijden terug naar het hotel. Door het vroege opstaan en alle indrukken en ervaringen van vandaag heb ik het gevoel dat het eerder 10 uur dan 9 uur is. Ik eet met een groepje nog een klein hapje. En we drinken gezellig nog een drankje.
    Om half 11 taaien we af. Het is een prachtige dag geweest met veel avonturen.

Dag 4 naar Chobe

October 5, 2023 in Botswana ⋅ ☀️ 36 °C

Vandaag verlaten we hotel Cresta om naar de eerste kampeer locatie van deze reis te gaan.
    We gaan naar Chobe, Botswana. Het is een uurtje rijden naar de Botswaanse grens waar we weer doorgelicht worden en dan rijden we nog een stukje verder naar de camping. We krijgen een demonstratie tent opzetten en mogen dan zelf onze tent opzetten op het veld. De tent is basic maar op de camping zijn er voorzieningen. We zullen hier eigen gemaakte maaltijden krijgen van onze privé kok Mockx.
    Als de boodschappen zijn gehaald en we de lunch op hebben gaan we rond 3 uur met de bus naar de rivier.

We hebben een cruise over de rivier op de planning staan. We zitten op een ruime boot waar je ook op het dak kan en zien aan de lopende band prachtige dieren.
    Diverse nijlpaarden, kuddes olifanten, krokodillen en vogels.
    Vanuit het water zijn de dieren heel goed te zien.
    Het is een prachtige cruise en de zonsondergang aan het einde maakt het helemaal af.
    Rond 7 uur komen we terug op de camping waar het eten klaar staat voor ons.
    We drinken daarna nog even iets in de bar en gaan op tijd naar bed.

Dag 5 Chobe

October 6, 2023 in Botswana ⋅ ☀️ 36 °C

Vandaag blijven we op de plek waar we gister zijn aangekomen de camping in Chobe. We gaan heel vroeg op voor onze eerste gamedrive! Om kwart voor 6 vertrekken we zodat we vroeg in het Chobe National parc zijn. Met de hele groep worden we verdeeld over 2 open jeeps met allebei een eigen gids. Het is in het begin nog fris in de auto. Als we het park binnen rijden begint het langzaam licht te worden. We zien als 1e een grote kudde zebra's. Al snel zien we ook een mannetjes leeuw maar die gaat al snel de beschutting in. Verder zien we verschillende keren kuddes olifanten. Bavianen en giraffes. De olifanten maken het meeste indruk omdat die ook heel dichtbij komen. Op sommige momenten lopen ze vlak langs de jeep en gaan ze dreigend met hun oren klapperen.
    Ook zien we langs het pad een dode olifant liggen, vermoedelijk een natuurlijke dood gestorven. Er komt een verschrikkelijke lucht van het lichaam af maar voor de gieren is het feest. Die zien we al vanaf ver af in de boom zitten tegenover het lijk.
    De gids is er erg op gericht leeuwen te vinden dat is een soort triomph, we zien in de bosjes nog wel een groepje vrouwtjes liggen maar ze houden zich verscholen.
    We zien verder verschillende buffels waaronder waterbuffels met hun kenmerkende hoorns en prachtige vogelsoorten.
    We zijn een groot deel van de ochtend in het parc. Als we terugkomen hebbben we allemaal prachtige foto's en op de camping heeft onze chef een brunch klaarstaan voor ons.
    We eten, ruimen op en hebben daarna de middag om te relaxen.
    Omdat het National parc eigenlijk de enige attractie is in de omgeving hebben we voor de namiddag met een kleiner groepje nog een tweede gamedrive gepland. We gaan met 1 jeep met 7 mensen rond 4 uur weer het parc in. Het is veel rustiger met toeristen dit keer. Het blijkt een zeer goede keus. We zien ontzettend veel dieren. Het meest indrukwekkend zijn verschillende families olifanten totaal meer dan 100 dieren die langs de rivier verkoeling zoeken. Er komt geen eind aan het vergezicht met olifanten vergezeld door families bavianen met een hoop kleintjes. En tussendoor antilopen.
    We gaan daarna op zoek naar leeuwen. Er is 1 jong mannetje ( dat nog geen manen heeft maar aan zijn scrotum te zien echt een man is) dat niet bang is voor mensen en obstinaat voor wel 5 jeeps blijft liggen. In de verte is een troepje vrouwtjes te zien dat met elkaar in beraad gaat en een plan lijkt te smeden om op jacht te gaan, een taak die meestal door de vrouwen wordt uitgevoerd.
    We zien ook diverse giraffen, een jackhals en prachtige vogelsoorten.
    Het is een magische rit van wel 4 uur waar we zeer van onder de indruk zijn.
    Klokslag 7 uur verlaten we het park met sluitingstijd. En kort daarna zijn we terug op de camping. Het eten staat al klaar en we kunnen gelijk aanvallen op het eigen gemaakte eten van onze chef. We drinken een lauwwarm wijntje uit een pak wat prima smaakt en daarna doen we nog een afzakkertje in de bar. Het is heel gezellig en uiteindelijk rol ik om half 11 helemaal kapot mn tent in.

Dag 6 reisdag naar Popa Falls

October 7, 2023 in Namibia ⋅ ☀️ 39 °C

Vandaag hebben we een reisdag voor de boeg. We gaan iets later op en na het ontbijt om 8 uur vertrekken we van de camping alles netjes ingepakt en opgeruimd rijden we weg. We zitten een groot deel van de dag in de bus. We gaan over de grens naar Namibië met het gebruikelijke gestempel maar het gaat vlot. Onderweg vertelt Arjen het een en ander over het land. Het is een redelijk veilig land maar de arm rijk verschillen zijn heel groot.
    Onderweg hebben we een pauze zodat Arjen en Monkcx boodschappen kunnen doen en wij rustig koffie kunnen drinken.
    Helaas dreigen enkelen van onze reisgenoten te bezwijken onder de hitte met vervelende klachten. Tot nu toe heb ik zelf nergens last van, ook niet van de malaria pillen.
    We rijden de middag en tegen half 5 bereiken we de camping. We hebben last minute nog een mogelijkheid om een korte cruise over de Okavango rivier te maken en het verloopt door de haast wat chaotisch maar het is wel de moeite waard. We gaan met een klein groepje aan boord en de tocht is tot na 6en. Het is heel rustig water en erg mooi en sereen. We zien prachtige vogeltjes die hun nestjes bouwen in de zandoevers. Ook zien we nijlpaarden en krokodillen.
    Als we terug komen hebben de anderen onze tenten opgezet dat is een zeer aangename verassing. We kunnen wederom gelijk eten. De camping is zo dicht bij het water dat we de popa falls horen en af en toe ook een knorrend nijlpaard. Over het terrein lopen bewakers met geweren voor alle zekerheid.
    Na een hoop gelach en gezelligheid zoeken we allemaal onze tent op.

Dag 7 naar de Okovango Delta

October 8, 2023 in Botswana ⋅ ⛅ 40 °C

Vandaag vertrekken we na 1 nacht uit Namibië weer naar Botswana. We gaan vlotjes de grens over door de douane. Onderweg komen we kort langs een supermarkt voor verse broodjes. Het wegdek wordt steeds slechter. De chauffeur noemt het rijden over het gebobbel een African massage.
    Uiteindelijk komen we op een plek met alleen maar zand. Daar moeten we overladen in een andere bus om naar de camping te komen.
    Het is uiteindelijk een heel gedoe om alles op de camping plaats te krijgen maar het lukt.
    We zijn er zelf en zetten de tenten op. Het is een prachtige plek aan de Delta van de rivier de Okavanga.
    We genieten smiddags van het zwembad dat is ook wel nodig om af te koelen want het kwik tikt de 40 graden aan.
    Om half 5 kunnen we last minute nog een boottocht door de lagune maken. We gaan met bijna heel de groep het kleine open bootje op.
    Een kleine 2 uur varen we op het water. We zien een klein krokodilletje en nijlpaarden die over het wateroppervlak komen gluren. We genieten van het uitzicht vanaf het water en zien ook een groepje Afrikaanse vakantie vierders op een ander bootje die wel weten hoe ze moeten feesten.

Weer terug aangekomen gaan we eten en daarna vieren we de verjaardag van een reisgenoot in de bar met een drankje en een dansje.
    Ik ga daarna meteen door naar bed.

Dag 8 in de Okovanga Delta

October 9, 2023 in Botswana ⋅ ☁️ 39 °C

Ik sta op na niet de beste nacht tot nu toe. Ik ben vaak wakker geworden van alle geluiden om me heen van de aapjes en reisgenoten. Mijn tent staat onder de bomen voor de schaduw maar daardoor vallen er ook nog wel eens dingen uit.

We hebben vandaag een activiteit gepland. We gaan de Delta in met kleine traditionele Mokoro bootjes. Per 2tal zitten we in een bootje. Met een begeleider die ons door de Delta roeit.
    Arjen heeft ons van te voren al een beetje voorbereid op de gidsen. Ze doen ontzettend hun best en hebben heel veel kennis van zaken maar zijn geen begenadigd sprekers. We varen door de delta en het uitzicht vanaf het bootje is echt prachtig. Een aantal keer staan we stil met de boot zodat ze een en ander vertellen over onder andere het ontstaan van de delta en van de planten en dieren en hoe dat allemaal op elkaar inwerkt. Zo zorgen de termieten dat de grond los gewerkt wordt. De nijlpaarden dat alle gewassen plat getrapt worden en dit bepaalt de loop van het water. De gidsen hebben onderling een duidelijke hiërarchie en hun manier van spreken doet denken aan de Ents uit de lord of the rings; traag, zichzelf en elkaar herhalend en met veel stiltes.
    We kunnen er wel de humor van inzien maar hoe verder het kwik oploopt hoe moeilijker het wordt om onze aandacht erbij te houden.
    We gaan ook op een gegeven moment van de boot af en gaan aan een eilandje het land op. Daar hebben we pauze en een korte wandeling met wederom veel tekst en uitleg onder andere over olifantenpoep en de vele ( medicinale) toepassingen daarvan. De nijlpaarden leven hier ook vollop zoals gezegd maar laten zich niet zien. We zien alleen vogels, vlinders en planten.
    We eten onderweg ons meegebrachte brood en gaan dan terug.
    De rest van de middag verblijven we op de camping. Het is te warm om iets te doen dus ik chill in de bar en in en aan het zwembad.
    S avonds eten we weer een zelfgekookte maaltijd van onze chef en daarna doen we nog een drankje.
    Ik ga heel vroeg de tent in lees nog wat en ga vroeg slapen. Het is hier veel makkelijker om met het licht mee te leven en vroeg te slapen en vroeg eruit te gaan ten opzichte van thuis.

Dag 9 naar Rundu

October 10, 2023 in Namibia ⋅ ☁️ 34 °C

We verlaten vandaag de Okovanga delta en gaan weer op weg. We breken onze tenten af ontbijten en dan gaan we weer de truck in naar de bus die we eerder hebben moeten achterlaten.
    De trailer was op de heenweg een gedoe om naar de camping te krijgen. Ook nu gaat het niet vanzelf maar het komt goed. Het overladen kost de nodige tijd ook omdat een van ons onwel wordt door de hitte. We lopen hierdoor de nodige vertraging op en halen niet zoals eerder gehoopt de volgende accommodatie voor de lunch.
    Onderweg improviseert onze chef daarom met de broodjes die eerder zijn gehaald.
    We komen einde van de middag aan in Rundu, Namibië. Een dorpje aan de rivier die de grens vormt tussen Namibië en Angola. We slapen hier 1 nacht in een lodge een heerlijke kamer en superfijne douche na al het kamperen is echt heel welkom.
    Voor het eten maak ik nog een wandeling met een klein groepje, een meisje uit het dorp laat ons het dorpje zien. Het voelt eerst heel ongemakkelijk om als witte rijke toerist foto's te maken en te kijken naar hun privé spullen maar ze lijken er zelf geen moeite mee te hebben.
    Het dorpje bestaat uit 52 families die elk ene paar hutjes hebben. Een simpel hutje is 1 ruimte met een minuscuul raampje waar een bed instaat en verder niet veel. Een iets modernere heeft een soort leef en slaap gedeelte. De keuken is ook 1 hutje met een vuurtje wat dus helemaal volstaat met rook omdat er geen ventilatie is.
    Het dorpje heeft wel een ziekenhuis en basisschool.
    De oudste vrouw van de familie vertelt over hun manier van leven, ze spreekt goed engels ( en totaal 4 talen).
    Ze groeien verschillende gewassen en zijn afhankelijk van water, dat is momenteel een groot probleem. Ook stoken ze van de noten die ze verbouwen een sterke drank. Dat ligt momenteel stil omdat de rietsuiker die daarvoor nodig is te duur is geworden.
    Dat ze ons bezoekje goed kunnen gebruiken is duidelijk en we geven allemaal nog een extra fooi. Als we weggaan en van spelende in de verte foto's maken spingen die lachend in fotomodel-poses, ze maken dit duidelijk vaak mee.
    We zijn even voor 7en terug net genoeg tijd voor een Windhoek pilsje voordat we aan tafel gaan. Het eten is een buffet en is het lekkerste wat ik deze reis tot nu toe heb gegeten. Heel veel groente gerechten waaronder pompoen en spinazie en salades.
    Na het eten staat er een groep dansers klaar ( ook dit was een optioneel te doen maar het is niet duur en we betalen direct aan de lokale dansers zelf).
    Het zijn veelal vrouwen en enkele mannen die zingen en dansten en twee mannen die drummen. Het is prachtig en aan het einde doen we ook nog een rondje mee.

Na het dansen praat ik nog wat na met een reisgenoot en dan ga ik naar mijn lodge genieten van de douche.

Dag 10 reisdag naar Etosha

October 11, 2023 in Namibia ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag verlaten we het prachtige Rundu en hebben we een lange reisdag voor de boeg. We gaan naar de eerste stop in Ethosha het National parc in Namibië.
    Onderweg maken we 2 stops ivm onderhoud aan de bus en omdat er weer boodschappen voor de kampeerdagen gedaan moeten worden.
    We chillen dan zelf ook op het winkelcentrum. En zien lokale producten. Grappig is de Zuid Afrikaanse tekst op cosmetica. En leuk is de supermarkt die echt voor locals is en waar een hele wand met verschillende soorten rijst is. Alles is in onze ogen ouderwets. Hoe alles eruit ziet en de spullen die verkocht worden.
    We vermaken ons er in ieder geval mee.
    We komen tegen het einde van de middag aan in het National parc. We zetten onze tenten op en installeren onszelf. Het is veel minder warm dan de eerdere plekken en dat stemt postief.
    Er is aan de rand van de camping een drinkplaats voor dieren. Helaas spotten we er alleen niks als we savonds na het eten nog gaan kijken. Het enige wat we hebben gezien zijn gnoes en een enkele zebra in de verte.

We gaan weer vroeg de tent in want morgem vertrekken we weer vroeg.