Shimanami Kaido op de fiets 🚴

September 10, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 27 °C

De Shimanami Kaido is een snelweg 🛣️ die Honshu (het grootste eiland van Japan) verbindt met Shikoku. De snelweg gaat over 9 eilanden en bestaat uit 55 bruggen. 🌉 Ja, aan de Japanners kun je je infrastructuur wel overlaten.

Geniaal als ze zijn, hebben ze er ook een fietspad aangelegd. Want waarom ook niet?

Dus wij huren vanochtend twee keurige fietsjes 🚲 in Imabari (Shikoku). Voordat we vertrekken zorgt de mecanicien er nog voor dat onze remmen goed afgesteld staan, onze bandjes vol met lucht zitten en of onze helmen goed passen.

De gehele route omvat meer dan 70 kilometer. Dat gaan we afleggen in twee dagen. Daar gaan we dan!

We beginnen met de Kurishima-kaikyo bruggen. Dit is de langste serie hangbruggen ter wereld. Maar voordat we daar overheen kunnen rijden moeten we iets meer dan 60 meter klimmen. 🚵 Dat lijkt weinig, maar met deze temperaturen blijkt het nog een flinke kluif. Op de brug genieten we van het uitzicht op de zee en de vele eilandjes. We stoppen af en toe om het in ons op te nemen of als er een grote tanker onder ons door vaart. 🚢

Aangekomen op Ohshima pakken we de kaart 🗺️ er bij. Ons oog valt op het Kirosan uitkijkpunt want daar zouden we mooi zicht hebben op de bruggen die we waren gepasseerd. De weg daar naartoe heeft een rode kleur wat "advanced route" betekent. Dat leek ons een prima plan! 🫣

Nou, we verkeken ons daar een beetje op. Het was 4 kilometer klimmen aan percentages die opliepen tot 15%. ⛰️ Ik keek op mijn stuur maar had geen versnellingen meer over. Een goede workout dus! 🚴‍♀️ Bovenop werden we wel beloond met een fantastisch uitzicht.

Met de klim in de beentjes hervatten we de route over de groene eilandjes en telkens als er een brug opdoemt moeten we even flink op de pedalen staan om de klim te maken. We passeren de Hakata-Ohshima Brug en de Ohmishima Brug voordat we aankomen op het eiland Ohmishima.

We kijken onze ogen uit maar merken ook dat de kilometers gaan tellen. We hebben dan rond de 40 kilometer er op zitten waarvan geen meter vlak was. Tijd om helemaal uitgeteld een slaapplek op te zoeken. 😴 Morgen weer een dag!