08.07.17: Fra Venedig til Ljubljana

July 8, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 30 °C

Vi skulle i dag til Sloveniens hovedstad Ljubljana. Det er et land med 2.000.000 indbyggere og en hovedstad hvor de 300.000 af dem bor. De cykler rundt her og der er faktisk en lov om, at hvis man er under 18 år, så skal man have cykelhjelm på (det kunne vi lære lidt af i Danmark).
    Fra camping pladsen skulle vi med en bus til Venedig Mestre. Undervejs blev vi dog i tvivl om bussen kørte rigtig så vi stod af. Vi fandt 'Google maps' frem og fandt ud af at den var på vej den rigtige vej, men eftersom vi var stået af, så måtte vi jo gå. Vi skulle gå i ca 20 minutter, så var vi der. Hurra for at være i god tid!
    Vi skulle med tog til Trieste og derfra skifte til en bus til Ljubljana. Toget gik 9.53 og var fremme 11.46, der havde vi 15 minutter til at finde vores bus, hvilket var ret lidt når man var på en helt fremmede station, men tak til 'Google maps' og internettet, så nåede vi frem. Vi var der endda 7 minutter før afgang.
    Turen med toget havde været ret pæn til sidst, fundet at vi kørte rundt om en bugt, hvilket vil sige at vi havde havudsigt den sidste halve time cirka.
    I bussen sov Jeg (Charlotte) hele vejen, jeg havde ikke fået så god søvn, da jeg er blevet offer for en hel del myggestik - øv!

Da vi kom frem til Ljubljana skulle vi vente en time før vi kunne komme med et tog i 5 minutter. Vi fandt på den måde hurtigt ud af at tog det kører der ikke for mange af her i Slovenien. Vi skulle bo hos en dame, fundet på AirBNB, og hun boede ca 5 km fra hoved stationen men kun 10-15 , minutters gang fra Ljubljana stegne, som er den anden station.

Alt gik fint, vi fik frokost og gik op på perronen, hvor vi gik ind i det tog, som kørte 14.45, som det skulle. Det stopper bare aldrig efter 5 minutter. Vi opdager at vi er steget på det forkerte tog!!!!!! Vi er på vej til Kroatien!!! Heldigvis er der et stop efter 20 minutter, Litija, hedder det. Vi står af efter hjælp fra en meget venlig kontrollør - det er så lækkert, de snakker rigtig god engelsk her, hvilket gør sådan nogle situationer meget nemmere.
    Vi skulle kun vente en time på det næste tog tilbage og hvis vi så skulle have taget det rigtige tog til Ljubljana stegne skulle vi vente en time mere, men nu tog vi altså en taxa. 1,5 time spildt i en lille by i Slovenien. ØV altså, men vi fik da set noget af det lokale Slovenien.

Vi kom endelig frem og kom på plads. Vi skulle bo i parrets soveværelse. Hendes mand og børn var på ferie og hun var her, så hun lejede nogle værelser ud. Hun er rigtig flink og overraskende god til engelsk. Vi fik lov til at låne to cykler, hvorefter vi cyklede til et større shoppingcenter, Mercator. Her fik vi kigget lidt og Joe fandt nogle polo'er han gerne ville købe, men pludselig virkede dankortet ikke i dem butik, vi fandt dog heldigvis ud af atlet kunnet i den butik 😄
    Til aftensmad satte vi os på en bosnisk restaurant og fik en bosnisk specialitet. Det smagte rigtig godt. Vi fik en form for pitabrød med små pølselignende kødstykker i og en form for pure ved siden af. (Der er et billede af det) Det var et super dejligt sted og virkelig flink tjener.

Vi kom tilbage og skulle lige beslutte os hvor turen går hen næste gang. Vi havde besluttet Kroatien, men ikke hvor. Vi vil gerne ud på en ø, men der er jo mange, så det er lige med at vælge. Vi valgte 'krk', som er en af de største, men også en af de nordligste.

Imorgen står den på Lake bled, hvilket er en stor sø i Slovinen, som skulle være helt vildt flot!