• Day 9

Chiatura

August 30, 2015 in Georgia ⋅ ☁️ 23 °C

Ráno snídáme zbytky jídla, které nám nabídli táborníci, a poté kráčíme dolů k autu. Tentokrát jinou trasou, ovšem neméně krásnou přírodou. Cestou potkáváme českého cyklistu, od kterého se dozvídáme, že v Gruzii dlouhodobě působí v rámci jedné mezinárodní organizace a hlídá jihoosetinskou hranici, a rovněž nám doporučuje místa k navštívení. Na oběd se ještě zastavujeme v Borjomi, kde si poprvé a naposledy objednáváme vařené pirohy s mletým masem, a na večer přijíždíme do zapadlého městečka zvaného Čiatura. To vypadá, jakoby se zde po smrti gruzínského rodáka Stalina zcela zastavil čas. Zdena však chtěl vyzkoušet jízdu místními dobovými lanovkami, které zde byly vybudovány v roce 1954, aby usnadnily místním lidem cestu do práce v manganových dolech. Jejich dopravní funkce bezplatné MHD obsluhující továrny a sídliště sice trvá dodnes, ovšem od té doby se lanovky nijak neudržují a chátrají. Ve městě jsme snad jediní turisté po dlouhé době a marně se snažíme doptat na jediný hostel, protože každý z dotázaných nám dává zcela jiné informace. Naštěstí ho asi po hodině hledání nacházíme na konci města.
    Druhý den ráno každý z nás v ruce nervózně třímá hrací kostku a za chvíli se rozhodne, kdo hodí nejmenší číslo a odsoudí se k sebevražedné jízdě místní lanovkou společně se Zdenou, který se naopak těšil. Úsměvným paradoxem je, že tento člověk je v civilním zaměstnání referentem bezpečnosti práce. Nakonec si toto privilegium hozenou jedničkou vyslouží Luďa a pomalu se loučí se životem. Oba absolvují jednu jízdu, zatímco my ostatní na ně čekáme v autě. Když přijdou za námi plní nadšení z adrenalinové jízdy, nakonec se odvažujeme i my a všichni nasedáme do rezavé a děravé lanovkové kabiny a absolvujeme celkem dvě vyhlídkové jízdy do kopců nad městem a zase zpátky. Dodnes je v každodenním provozu celkem 17 lanovek, které fungují kyvadlovým systémem tak, že kabiny jsou navzájem proti sobě taženy na společném laně a jsou bez brzd. Kdo je lačný po neotřelém adrenalinovém zážitku v hororovém prostředí stalinovského města, nechť zavítá do Čiatury a sveze se místní lanovkou.