• Day 4

Koyasan buddhistby - Okunoin

February 14, 2023 in Japan

Uppe i bergen några mil söder om Osaka, på 900 meters höjd, ligger byn Koyasan med rötter i 800-talet. Då kom buddhistmunken Kobo Daishi dit och introducerade Shingon-sekten i Japan. Som en av landets viktigaste religiösa gestalter fick han ett mausoleum där han ligger i "evig meditation" och utgör ett pilgrimsmål. Runt hans mausoleum har genom årtusendena Japans största begravningsplats Okunoin vuxit upp, som med sina uråldriga mossbelupna stenminnesmärken och 50 meter höga cedrar gjorde stort intryck på oss i det bistra vädret.

I en modernare del av begravningsplatsen fanns företagssponsrade gravar. Bland annat finns en minnessten som ett företag som bekämpar ohyra rest för att hedra alla miljoner termiter som de har på sitt samvete! Inte lätt att vara i den branschen som buddist...

Mausoleet med sina tiotusentals evigt "brinnande" (led-)lyktor var otroligt stämningsfullt. Fotoförbud rådde men vi råkade ändå få med oss en bild på en del av lyktorna i en öde del av källaren.