Filip Wahlberg

Joined November 2019

Hemma igen

December 1 in Sweden ⋅ ☀️ -1 °C

När vi går in för landning på Arlanda ser vi den bleka solen genom molnen. Rätt fint ändå, men vi får vänja oss vid att solen inte står högre över horisonten än så här (klockan är tolv)... Det känns rätt okej att komma hem igen. Kanske för att vi varit mentalt förberedda – eller så har vi bara inte tagit till oss vad det innebär.

Samtidigt hade vi inte haft något emot att fortsätta se oss om på andra sidan jorden. Vi har inte varit på resa så här länge förut, men det gick ju bra. Den oro vi hade innan resan av att det skulle bli jobbigt på grund av hemlängtan var obefogad.

Doha igen

December 1 in Qatar ⋅ ☀️ 27 °C

Nu har vi 14 flygtimmar bakom oss och 7 framför oss. Ändå riktigt lyxigt att bara ha en mellanlandning, på dryga tre timmar i Qatar.

Rundle mall, Adelaide

November 30 in Australia ⋅ ☀️ 15 °C

Vi skulle avrunda Adelaide-vistelsen, och hela denna otroliga resa, med ett besök i stadens lyxigaste galleria, men den hade precis stängt när vi kom dit strax efter klockan sex. Vi fick titta på några av skulpturerna utanför i stället.

Sedan återvände vi till hotellet, där hyrbilen stått parkerad sedan igår. Om vi hade fattat att det bara var 15 minuter mellan staden och flygplatsen hade vi lämnat den då i stället, men det gick bra så här också.Read more

South Australian Museum

November 30 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

Granne med konstmuseet ligger stadens kombinerade natur- och kulturhistoriska museum, också det med fri entré.

Ett stort museum med gott om fina gammeldags dioramor, fossil och skelett. Ett bra ställe att känna igen arter som vi sett och komplettera reseberättelsen i efterhand! Dessutom flera utställningar med förhistorisk aboriginsk kultur. I sällskap med en guide hade man säkert kunnat tillbringa en dag här.Read more

Art Gallery of South Australia

November 30 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Adelaides stora konstmuseum, med fri entré. Andreas hittade en stor sandstensklump i portalen, som visade sig ha lossnat från taket nästan tio meter upp (bild 2). Personalens reaktion när Andreas överlämnar klumpen, och åtgärderna efteråt (sista bilden) visar att de tog allvarligt på att huset håller på och anfaller deras besökare.

Det fanns förstås en stor permanent utställning av australiensisk konst, både klassisk och modern, och en tillfällig stor utställning av aboriginsk konst.

Botaniska trädgården

November 30 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Sista botaniska trädgården, vi lovar!

Vi strosade i parken i ett par timmar. Det fanns ett stort växthus (fortfarande pyttigt jämfört med de i Singapore) och ett museum som visade "uppstoppade" växter (se de minutiösa papier maché-äpplena och svamparna). Man hade också anlagt en pedagogisk våtmark (sista bilden) som renade vattnet från en närliggande flod innan det gick till bevattning av parken.

Som synes på bild 6 fanns det också gott om platser att ha bröllop på!

Cricket och fladdermöss

November 30 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

Som i de flesta samväldesstater är cricket enormt stort i Australien. Nu råkade det vara landskamp mellan Australien och Pakistan på den stora arenan Adelaide Oval.

Eftersom landskampsmatcher pågår i upp till fem dagar (jag tror att den var inne på dag 2) gick vi i stället och tittade på en träningsmatch som pågick intill.

Mer spännande var det att fortsätta promenaden mot botaniska trädgården (förstås!) och titta på pelikaner och enorma mängder flygande hundar.

Adelaide på kvällen

November 29 in Australia ⋅ ☁️ 13 °C

Vi hann med färjan gott och väl, och kom fram till Adelaide på kvällen efter halvannan timmes bilfärd.

Förutom att checka in på Hotel Grand Chancellor hann vi promenera i skymningen till den berömda Central Market och köpa lite frukt och mat. Det fanns en honungsbutik som sålde de vanligaste sorterna i lösvikt (bild 5)! Det skulle inte funka något vidare med svensk honung, som kristalliserar så lätt.

Den fina stereokameran på sista bilden fick jag avstå ifrån, även om jag under resan har längtat efter en modern motsvarighet.

Prospect Hill

November 29 in Australia ⋅ ☁️ 14 °C

Hit upp klättrade Australiens store upptäckare Matthew Flinders när han första gången gjorde ett strandhugg på ön. Det senaste året har en ny trappa byggts för en miljon dollar, så det har blivit enklare och säkrare att gå i hans fotspår.

Men det är ändå 402 trappsteg (vi räknade)!

Never miss updates of Filip Wahlberg with our app: