Japanskt värdshus och varmt bad

February 16, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 1 °C

Vi fick prova på att åka snabbtåget Shinkansen för första gången när vi skulle åka till ön Miyajima, där vi skulle bo på ryokan och bada onsen.

Shinkansen är känt för sin punktlighet och många avgångar – och sin roliga långa nos. Det finns alltid plats, det är gott om benutrymme och alla kan åka framåt, eftersom sätena är vändbara.

När vi åkte färjan till ön fick vi se Itsukushima tori, en stor tori (=port till tempel) som står i vattnet och är ett mycket populärt fotomotiv.

På ryokan – ett traditionellt japanskt värdshus – fick vi välja varsin yukata att ha på oss. Det är en informell variant av kimono, som egentligen ska vara fotsid. På oss långskånkar blev den lite mer avslöjande.

Middagen var som en avsmakningsmeny med många rätter. Maten var mycket traditionell, men inte så konstig att den var oätlig. Andreas fick en unikt bra vegetarisk meny, vilket kan vara svårt att få annars. Även frukosten var traditionell men lättäten.

Detta ryokan hade en onsen, bad i vatten från varma källor. Baden är könsuppdelade. Man sitter naken med en liten söt blöt handduk på huvudet i en grund bassäng, med brännhett vatten (med Andreas mått mätt).

Rummet är ganska stort och täcks av tatami-mattor. Väggarna är av papper. På kvällen bäddade vi fram futoner att sova på. De var fem centimeter tjocka, så det var bara något mjukare än att sova på golvet. Vi klarade oss trots allt genom natten. På morgonen så väcktes vi vid klockan 7 av en trudelutt som spelade i stora högtalare som skulle väcka hela byn och stod precis utanför fönstret…