Teamlab

February 22, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 8 °C

Ute på de gentrifierade gamla sophögarna i Tokyobukten har det högteknologiska konstnärskollektivet TeamLab byggt en stor utställning som vi besökte på kvällen. Gruppen bildades i Tokyo 2001 men har sedan dess gjort utställningar på många ställen. Faktum är att vi besökte en av dem när vi var i Singapore för drygt tre år sedan, se länk till fotavtrycket nedan.

Man får ta av sig barfota och rulla upp byxbenen, för här ska så många sinnen som möjligt stimuleras. Interaktiv teknik är en viktig aspekt i gruppens konst, men i ärlighetens namn var det svårt att hitta tydliga exempel på när vi kände att vi kunde påverka konstverken. Mest interaktiv var väl den näst första installationen, en femtio kvadratmeter stor svart sacco-säck som alla tumlade runt i. Lågteknologiskt men roligt!

Plaketter, konstigt nog placerade först när man väl lämnat ett konstverk, försökte lite högtravande förklara vad som så att säga var poängen. Men det spelade mindre roll - fint var det hur som helst.

Mest sensuellt var nog den hängande trädgården av levande orkidéer som långsamt böljade upp och ner ovanför våra huvuden. Det var den enda installationen som involverade doftsinnet.

Mest imponerande var den enorma installationen med hängande ljusslingor som uppvisade välsynkroniserade tredimensionella ljuseffekter som man kunde vandra omkring inuti. Denna installation såg vi även när vi på vår bröllopsresa besökte ArtScience Museum i Singapore. Här är fotavtrycket därifrån: