Honningsvåg naar Inari

February 27, 2022 in Finland ⋅ 🌬 0 °C

We vertrekken zondag rond 11 uur uit Honningsvåg. Niet alleen de weg naar de Noordkaap, maar ook de weg terug naar het zuiden, waar alle andere wegen zijn, is gesloten. We gaan nog even langs de supermarkt en op het moment dat we de weg op rijden gaat deze weer open. De weg is spekglad het is een grote ijsbaan. Een van de rally auto’s glijdt zo erg dat hij omdraait. Het hele convoy wacht totdat hij weer recht op de weg staat. We vervolgen de weg voorzichtig. Als we ergens wat willen drinken, rijden we (Thom als chauffeur) de auto vast in de diepe sneeuw.. we proberen zelf los te komen door de sneeuw weg te graven en de rijplaten achter de wielen te leggen. We komen een stukje verder, maar zitten dan weer vast. Een Noorse vrouw stopt en vraagt of we hulp nodig hebben. Graag! Ze vraagt of we ervaring hebben met vastzitten in deze sneeuw en of zij het mag proberen. Ze rijdt onze auto er zo uit!
    We vervolgen de weg en steken de Finse grens over.
    Samen met 3 andere teams kamperen we in de Finse bossen. Een van de teams heeft een barbecue mee, waar we een heerlijke maaltijd op klaarmaken. We slapen in de auto.