In the center of the eye

November 7, 2022 in Mauritania ⋅ ☀️ 33 °C

Op de rustdag gaan wij 500km rijden, doel eye of the desert
    Veel gedoe met Sidi, 8.00 briefing, 8.30/9.00u vertrek. Hij wil perse in convooi met de rotary.
    En we moeten het vooral op de afrikaanse manier doen. Geen stress. Wij hebben geen stress maar zijn wel realistisch
    We krijgen al minder zin om te gaan, zeker toen hij de rotary uitlegde dat je in zand vooral langzaam moet rijden. En wetende dat de rotary nog niet offroad gereden heeft….. hoe moet dit binnen de tijd gaan lukken. We willen niet weer in het donker rijden.
    Bij de organisatie dringend verzocht niet alleen over het idee “ 2 groepen te praten, het nu echt te gaan regelen”. Gelukt. Met 4 auto’s en gids Hiadane rijden we 9.00u weg. Nog even met de gids een winkeltje binnen voor brood, bananen en yoghurt. We krijgen de normale prijs. (Anderen zonder gids betalen meer dan de hoofdprijs, vb 6cola en 3 chips €25,-). Al snel rijden we door bergen. Er komt een kamelen echtpaar met heel klein jong naar beneden. Prachtig om te zien hoe beschermend ze naar het jong zijn. Na ruim een uur 55km afgelegd over wasbord met geulen en gaten. De gids geeft aan dat we het zo met dit tempi niet gaan redden qua tijd. 3 auto’s kunnen niet sneller. We gaan de auto ombouwen en rijden met AJ en de gids alleen verder. R drukt het pedaal in, we rijden 100. De gids is tevreden over het tempo, de auto en de rijstijl. Hij spreekt zijn frans goed en AJ ook. Tot Oudane gravel. Dorp (oud en nieuw deel met school en ziekenhuis) boven de wadi met palmbomen. Buitenom geleid langs de hutjes, geiten kralen onder de bomen, door het mulle zand. We genieten enorm. R krijgt daarna de volgende uitdaging on 30km off piste door het rode mulle zand te mogen rijden. De gids gaat na miscommunicatie voorin zitten, zegt niets, maar met korte duidelijke handbewegingen wijst hij robert de juiste richting. Meer dan leuk is dit. Zolang rijden in het zand, nieuwe tracks trekken, met een waanzinnig goede auto, die bij tijd en wijlen zeer vergevingsgezind is als het schakel moment niet optimaal is, dat wij dit mogen doen en meemaken! Super tof!! Ook de bijrijders zijn vergevingsgezind nadat ze met een harde landing via dak weer op de bank stuiteren. We verlaten het zand en rijden de poort van the eye in. Het is hier groots, leeg, we zijn de enige auto/mensen. We staan aan de buitenrand en de gids geeft aan dat we naar het middelpunt gaan rijden, nog 30min (doorsnee van de krater is ca 40-50km). We voelen ons bevoorrecht dat we hier zijn. Het is helder en we kunnen zien dat we in een cirkel staan. Om het vast te leggen op foto is onmogelijk. Vanuit de lucht zou dat het beste zijn, maar wij zijn alle 3 heel blij. De grootsheid is indrukwekkend, we worden er stil van. We maken een espresootje terwijl R de druk in de banden verlaagt, zodat de terugweg over het zand wat makkelijker zal gaan. Op de terugweg uit de eye komen we sidi tegen. Onze gids glunderde van blijdschap dat hij er eerder was dan zijn baas. R blijft rijden, de langste zandervaring die hij tot nu toe heeft gehad. Nonstop door, geweldig. Bij oudane even bij het oude dorp gestopt. Ondertussen had de gids eten geregeld. Toen we aankwamen was de tafel al gedekt en kwamen flensjes met stoofschotel (groente en kameel) op tafel. Na 30min, snel maar niet gehaast, gingen we door. Een stop bij gravures van 4000j oud. En weer door, over het wasbord (dat voor een deel goed glad was gemaakt) om de snelheid van 100km weer te halen. Tegen de tijd dat de zon begon te zakken kwamen we bij de kloof/ stijle bergwanden aan. Schitterende zonsondergang, mooie kleuren. En uit de kloof gereden kwam in de achteruitkijk spiegel de maan boven het gebergte uit. Fantastisch. Om 18.45u rijden we het dorp weer binnen en gaan als eerste tanken. Het lampje brandde al een tijd. We hebben er 78liter door gejast vandaag (450km). AJ wil pinnen, maar bij 3 automaten werkte zijn pas niet.
    Op de camping aangekomen blijkt dat een deel van onze teams al is vertrokken naar een oase, we zullen ze morgen weer treffen. We sluiten aan bij de anderen om een hapje te eten, bereidt door de camping. Het was een fantastische dag en vonden het fijn om deze dag met AJ te hebben gedaan.
    Nog even via airdrop alle foto’s op de iPad verzamelen van de afgelopen dagen. We lopen achter. Komt ook een beetje omdat we verder ook geen bereik hier hebben, geen socials, geen appjes en geen polar/ penguin. Blijkt de iPad wat kuren te hebben, dus even bestaat niet. daarna knockout.