Robert & Tonny Gambia X-RAY

October - November 2022
A 27-day adventure by Tonny - Robert Read more

Haren - Carbon/Bordeaux

October 21, 2022 in France ⋅ ☁️ 23 °C

Vandaag was vooral een reisdag waarbij we veel kilometers moesten maken. Om 7 uur vertrokken en samen met Bowy en Marleen (Team Yellow) gereden. Vandaag stond vooral in het teken om door te hebben wat het dieselverbruik zou zijn om te bepalen of 160 liter diesel genoeg zou zijn om Frankrijk door te komen,
    Dat bleek prima te gaan lukken. In Breda werden we vanaf het viadukt uitgezwaaid door Joop, de broer van Tonny die met een vlag stond te zwaaien (in de klassieke volgorde, rood-wit-blauw). Mooi fijn afscheid. Samen met Bowy en Marleen hadden we besloten om even een ommetje te maken en een paar rondjes om de Arc de Triomphe te rijden voordat we de weg naar Bordeaux inzetten. Was geweldig om te doen en we hebben er veel plezier aan gehad. Daarna doorgereden naar Bordeaux. Behoorlijke lange dag maar voelde toch lekker ontspannen aan. Veel plezier gehad met Team Yellow, bij stops en over de app. Brandstof lijkt eigenlijk nauwelijks een probleem.
    Prachtig zonnig weer met bijna zomerse temperaturen, goede acclimatiseringsrit. We hebben het
    nieuwe handmechanische Nespresso apparaat gebruikt. Heerlijke koffie. Auto snort lekker en met ruim 1200 km een goede eerste dag.

Cabon Blanc naar Plasencia

October 22, 2022 in Spain ⋅ 🌧 18 °C

Als een blok geslapen vannacht. We waren wel tot de conclusie gekomen dat we een uur te lang hadden door gereden. We hadden slecht zicht door ondergaande zon en veel wind.
    De eerste stop vandaag was de super U en de patisserie. Espresso-tje maken in de auto wordt al een handig ritueel. We maken weer meters, eerst langs de dennenbossen en later langs de Pyreneeën. Robert zat weer te glunderen. Daar, bij die bergtop, daar liep ik met Frank in september. Oh ja, en deze brug, daar ben ik overheen gelopen op de trip naar Santiago. “Natuurlijk Robert”, ik denk echt dat jullie over de snelweg hebben gelopen. Maar hier zijn we er echt onder de snelweg door gegaan hoor!
    De één na de andere tolpoort gaan we door, het wordt een sport om zo snel mogelijk er door te komen. Wel even opletten dat er geen max. hoogte is. Ja, hoe hoog zijn we eigelijk met deze auto en daktent. We hebben er nog geen antwoord op. We hebben tijd voor een Spaanse lunch. We rijden van de snelweg af op weg naar een willekeurig dorp met Team Yellow voorop. We spotten een leuke tent met terras, Tonny zegt “niets meer aan doen”, tegelijkertijd staat Bowy op de rem en wijst vanuit het raam naar dezelfde tent. Typisch Spaanse tapas, buiten in het zonnetje. Top!
    De middag doorgereden door enorme vlaktes met niets, zelfs geen dieren op een enkele koe na. Daarna met regen door de bergen. Via booking een hotelletje even buiten Plasencia gevonden. Met de taxi naar het centrum om hapje te eten. Mooie oude stad, zeer sfeervol, gezellige avond met overdadig kaas, chorizo en wijn.

Wij zijn nu heerlijk gestart met onze reis, ons avontuur naar Gambia. We willen jullie ook vertellen dat we naast onze eigen bijdrage aan deze X-RAY CHALLENGE, namelijk de auto, een totaal bedrag van €6570,- aan sponsoring en donaties hebben ingezameld. Hoe waanzinnig is dit!!!! Heel heel veel dank daarvoor!!!

Plasencia naar Tarifa

October 23, 2022 in Spain ⋅ ☁️ 22 °C

7.30u aan het ontbijt, in een veel te grote ongezellige ruimte, maar voldoet prima om iets kleins te eten. We vertrekken in het donker. We gaan onze laatste 520km rijden om in Tarifa aan te komen. Hier verzamelen met alle teams om morgen op de boot naar Marokko te gaan.
    Deze dagen is de groepsapp veel gebruikt. Teams die aangaven al in Tarifa te zijn aangekomen, anderen die melden dat de 27mc bakkies erg kraken, overnachtingssuggesties worden uitgewisseld omdat men niet in de regen wil kamperen. Maar vanochtend een minder bericht, dat vannacht van het dak van één van de auto’s in Cordoba de jerrycans, gereedschap en campingspullen zijn gejat. Een ander team is al uitgevallen omdat een tas gejat is met alle belangrijke papieren en dat Marokko geen tijdelijk paspoort accepteert. De veiligheid in Europa is dus ook maar betrekkelijk.

Het was lekker rijden, het is bewolkt. Uitgestrekt land, dat veelal leeg is, trouwens de wegen ook. Afwisselend niets, druiven, olijven, en veelal niets. We maken een stop in Sevilla. Op een gratis parkeerplaats staan handige mannen hun kost te verdienen door jou een plaatsje aan te wijzen en vervolgens hun hand op te houden. We pakken een elektrisch stepje op om naar het historische centrum te komen. Uiteraard worden er tapas gegeten op terras. Na gezellige lunch rijden we verder naar de camping in Tarifa waar we strak op tijd, 15.58uur aankwamen (we werden tussen 16.00-17.00u verwacht).
    We hebben de daktent voor de eerste keer deze trip uitgeklapt en de boel lekker laten luchten. Tijdens de briefing hebben we de andere teams ontmoet. Het roadbook en nog meer stickers in ontvangst genomen.

Door Europa hebben we in totaal 2475km, 1 op 7,5km gereden.

Tarifa naar Meknes via Rabat

October 24, 2022 in Morocco ⋅ ⛅ 31 °C

De eerste nacht in de daktent, super geslapen! De wekker 6.15u was best vroeg. In het donker met de hoofdlampjes op, de boel oppakken zodat we mooi op tijd om 6.50u wegreden richting de haven. Gelukkig kregen we daar nog een setje formulieren die we mochten invullen en er was alle tijd om weer stickers te plakken. 7.45u reden we de auto’s aan boord. Zodra we de haven uitvoeren om 9.00u zag je Marokko al liggen. Prima koffie, kletspraatjes, paspoort afstempelen en 1,5u later waren we in Tanger. Rap van de boot en op naar de douane waar we vervolgens pas 11.45u doorheen waren. Weigerende computers waardoor de auto’s niet geregistreerd konden worden. Groot vermaak met frisbieen vanaf de daken van de jeeps, rugby ballen gooien, campingstoeltjes kwamen te voorschijn. Robert heeft voor menigeen een espressootje gemaakt terwijl Tonny water kookte op het gasstelletje.
    Heerlijk relaxed gewacht tot het probleem zich oplostte. Om een uur of 12 stonden we uiteindelijk buiten. Eerst naar een supermarkt om a) geld te wisselen; b) sommigen een sim kaart te kopen en c) lunch te kopen. Bij de supermarkt was, omdat we zo laat waren de bank al dicht en ging pas om 3 uur weer open.
    Dus onderweg nog ergens geld gewisseld en op naar Rabat naar de residentie van de ambassadeur die daar een lunch voor alle deelnemers had organiseerd. Naast Bowy en Marleen reden nu ook Maaike en Karin met ons op. Maaike en Karin rijden een kanarie gele 4-wheel drive dus die verlies je niet snel uit het oog.
    Over prachtige snelweg gereden met veel landbouw. Veel schapen. Koeien zien er niet heel doorvoed uit. Weer prachtig om in een land te zijn met veel verschillende snelheden in het leven. Paard (ezel) en wagen tot moderne auto’s. Het wisselt naadloos af. Rijden is leuk. Beetje asociaal is de norm maar niet vervelend, Robert vindt het mooi, Tonny ook maar moet wat wennen.

Bij de ambassadeur bij de residentie gestopt. Leuk stel en veel ambassade personeel om ons wegwijs te maken. Prachtige tuin met gras en palmbomen en zwembad. Ze hadden een fijne sit down lunch/diner voor ons. Heerlijk gegeten, een traditionele couscous. Heel gezellig zitten praten en beetje een kijkje gekregen in het werk van een ambassade. Om een uur of 6 afscheid genomen en rijden we naar Meknes. Mooie snelweg met prachtige bergen voor ons. Oppassen geblazen af en toe als er een herder langs de weg staat met kudde schapen.
    Meknes de kleinste van de vier koningssteden, heeft een heel prettige sfeer. We logeren in een riyaad, zeer traditioneel, achter de paleismuren. Slenteren door de souq, veel leven op straat.

Mecnes naar Ilmichil

October 25, 2022 in Morocco ⋅ ☁️ 18 °C

Vanochtend werden we in het hotel getrakteerd op een heerlijk ontbijt met omelet en brood en goede koffie en zeer zoete thee in prachtig silver servies. Er worden nog 20 kopietjes gemaakt van een formulier dat Tonny nog nodig heeft (dit hadden we in NL klaar kunnen maken, maar volgens R was dat niet noodzakelijk. 1 formulier voor ons beide was voldoende. Bowy had nog aangegeven, voor ieder een ingevuld exemplaar, waarop R had geantwoord in de spirit van een Arabisch land: als ik gezond ben dan is mijn vrouw dat ook, hilarisch). Robert heeft wat problemen met zijn internet verbinding en we besluiten toch eerst een lokale simkaart te kopen. We vertrekken na hartelijk afscheid en gaan richting de orange telecom winkel die om 9 uur open zou zijn. We waren er precies om 9 uur maar de winkel was niet open maar de eigenares van de koffieshop ernaast bezwoer ons dat hij zo zou komen. Intussen keken Robert en Bowy naar onze auto omdat Robert de remmen steeds meer lawaai hoorde maken. Een versleten achterremblokje.
    We moeten dit eerste repareren. Bowy belt met een vriend met ruime ervaring in Marokko. Hij raadt de Toyota dealer aan en niet naar andere garages te gaan. Wij naar de Toyota dealer die ons het adres geeft van de Toyota garage. Weer Meknès door. Daar geholpen door man die meteen aan de slag gaat om remblokken te regelen. De originele kunnen er morgen vanuit Casablanca zijn. Imitatie blokken zijn waarschijnlijk lokaal beschikbaar. Laatste optie wilden we. Auto in garage. Wiel eraf en inderdaad remblok versleten. Blijkt ook de cylinder van de remklauw niet geweldig. De monteur gaat daarmee verder. De garageman, Bowy en Robert gaan naar de overkant om bij een automaterialenzaak remblokjes te scoren. Lukt uitstekend. Wij weer terug. Intussen heeft de monteur de cylinder weer aan de praat en gaat de reparatie voorspoedig. Sterker nog 11:45 rijden we weg. We vroegen ons af waar je zulke service in Nederland zou krijgen. 9:30 binnenkomen en 11:45 weer op pad.
    Intussen waren Marleen en Tonny op zoek gegaan naar orange winkel voor Sim kaart. Aardige Marokkaanse man helpt hen de weg vinden. Nadat Sim kaart is geplaatst komen de dames weer naar buiten en staat de man er nog en die wil gewoon nieuwe nummer van Tonny hebben. Na twee keer vriendelijk lachen en nee zeggen was er een derde gedecideerde Nee nodig om de man het te laten begrijpen. Vervolgens werd de jacht geopend door de dames op een postzegel voor een kaartje naar Lynouk. Ook dat was een uitdaging en vervolgens een brievenbus vinden. Allemaal gelukt. Echt iedereen is behulpzaam en loopt graag een stukje mee. Om 12 uur vertrokken waardoor de offroad route naar Imchill niet meer haalbaar was. Op weg gegaan. Een prachtige rit de Hoge atlas in. Ongelofelijk moeilijk te beschrijven de kleuren, de bergen, de schoonheid, de woestheid. Schitterend. Het wordt zienderogen een armer gebied. Veel ezels, pickup’s met twee lagen met dieren. Of bovenop het dak een soort van stalen kinderbox waar dan 10 mensen staan. We lunchen langs de weg. Een vrachtwagen komt er ook staan als we weg gaan. We geven ons overgebleven brood. Vinden ze fijn. Dat merken we in latere dagen ook: het delen van eten staat hoog in het vaandel.
    Heerlijke tocht. Rijden naar zo’n 2700 m. Daar kamperen naast een herberg. Prima stek. De eerste auto’s zijn er al. Een grote groep komt in het donker aan. In de herberg op de grote banken geborreld, soepje en daarna slapen. Temperatuur gaat naar graad of vijf dus warme kleding/slaapzak waren essentieel. Prachtige zonsondergang over het meer en prachtige sterrenhemel.
    Top dag!!!

Ourozaute

October 26, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag naar Ouarzazate. Lange dag dus om 6:45 opgestaan. Water gekookt, tent ingeklapt, hartelijk afscheid genomen van de herbergier en 7:30 op weg. Eerste stuk was nog asfalt.
    Tonny rijdt lekker. Wel hebben we de vraag waarom Google aangeeft dat we een uur gaan doen over de volgende 21 km. Die vraag werd snel opgelost. Het asfalt hield op en de weg werd een stenen pad langs een bergwand met weinig ruimte. Tonny gaf eerst het stuur over aan Robert maar bedacht zich 200 m later en eiste het stuur terug. Inspannend maar oh zo mooie rit door de bergen. Gelukkig geen tegenliggers. Nog nooit zoveel haarspeldbochten in zo’n korte tijd moeten nemen. Onderweg nog een hele groep barbarijnse schapen/ moeflon barbary gezien die de heuvel afkwamen gedenderd.
    Eenmaal weer in de volgende vallei gingen we in het eerste dorpje op zoek naar brood. Bij stalletje gevraagd of er een bakker was. Mannetje loopt met ons naar een huis met gewone deur. Er wordt geklopt. Vrouw doet open en er worden 4 broden besteld en een minuut later komen er 4 warme broden. We rijden het dorp uit. Tonny wil eigenlijk nog eieren scoren. We rijden langs de slager die bezig is de darmen van een op zijn kop hangende geit te verwijderen. Maar we zien daar ook eieren. Dus 10 eieren van de man gekocht die even zijn fileerwerkzaamheden moest onderbreken. Trouwens de kop van het net geslachte geit staat op de toonbank te pronken.

Buiten het dorp aan de kant van de weg heeft Tonny een heerlijk roerei gemaakt voor ons vieren. Intussen kwam de rest van de X-ray karavaan luid toeterend voorbij. Wij weer verder en ook de karavaan weer ingehaald.
    Bowy had de avond ervoor een alternatieve route gevonden offroad door een hoogvlakte ipv van langs de weg. De weg hadden we snel te pakken en wederom eendrachtig landschap met eindeloos rots woestijn en bergen. Een uitgestrektheid die prachtig is. Robert rijdt en er zijn veel erosie kuilen en geulen dus volle bak om de auto daar doorheen te loodsen. Bowy die ook aan rally rijden doet neemt de tijd om Robert een paar tips te geven om zijn offroad techniek te verbeteren om de auto meer het werk te laten doen en ook de motor te sparen. Er wordt flink geoefend met deze tips (er zijn genoeg momenten om dat te doen). Af en toe is het pad weg en rijden we door de woestijn op Google tot we het pad weer oppikken. We doen dit een paar uur. We komen nog een gezelschap met auto en buggies tegen die autopech hebben. Ze wilden graag water hebben dus dat natuurlijk gegeven.
    Zo half vier was het geschud wel voldoende geweest vooral voor de bijrijders. Met de famous last words “we zijn er zo, het is nog maar 7km naar de weg” werd het vervolgens wel heel spannend. De weg ging opeens langs een afgrond en was enorm afgekalfd door erosie. Dus met veel keien op de weg en nauwelijks marge aan weerszijden en wel aan 1 kant (de bijrijderskant) een afgrond, werd het spannend. De tips van Bowy en de oefeningen in de vlakte waren nu essentieel en heel rustig en kalm hebben we de auto soms mm voor mm naar beneden geleid. Tonny in functie van bijrijder (niet echt een fijne rol in dit geval) gaf continu aan welke stenen en gaten! aan haar kant vermeden moesten worden. Bij een haarspeldbocht moesten we nog terugsteken om de bocht te kunnen maken. Uurtje later waren we beneden waar Marleen het asfalt heeft gekust. Vervolgens in tempo naar de camping gereden. Wederom weer prachtig door de bergen met prachtig licht van de ondergaande zon.
    We kwamen kwart voor zeven binnen. Dit was een zware maar supertoffe dag. Er was iets misgegaan met de reservering dus we moesten ergens anders kamperen dan gepland. We zijn wel op de oorspronkelijke plek gaan eten met de hele groep. Daar hadden we wel wat spijt van omdat het lang duurde en we eigenlijk vrij gaar waren van de hele dag en wellicht was een soepje voldoende geweest. Top dag. Heerlijk geslapen.

Carrefour des Nomades camping

October 27, 2022 in Morocco ⋅ 🌙 20 °C

Vannacht niet koud gehad, wel lekker fris. We hebben vandaag weinig km (ca 400🤔) te maken dus hebben besloten het rustig aan te doen. Tot een uur of 8 geslapen, douchen, yoghurtje (we hebben voor het eerst een kleine koelbox op de accu, jawel) en koffietje. We besluiten de Tauorirt Kashba te bezoeken. Oud stadsdeel met hoge verdedigingsmuur uit leem opgetrokken, gebouwd in de 19de eeuw. Kleine gestapelde woningen allen verbonden met doorsteekjes, trapjes, binnenplaatsen en uitzicht op de oase. Was leuk om een inkijkje te krijgen. Verder de tourist uitgehangen, bij winkeltjes sneupen en een sjaal/hoofddoek voor in de woestijn kopen. Het afdingen is gestart. Nog even langs de Carrefour. Er is in Marokko geen alcohol in de winkels te koop, blikjes 0.0 bier volop. We zijn de hoge Atlas uit, maar zitten nog steeds op 1400m. Het is wederom fantastisch mooi. Veel oases en dadel plantages in het dal. En we moeten nog een aantal passen door. Km’s aan goede wegen. In de dorpen is slechts alleen de hoofdweg geasfalteerd. We lunchen net achter een droogstaande wadi, onder de palmbomen. Het brood dat we over hebben geven we aan de landeigenaar. Even later komt hij terug met een emmertje eetbare dadels en een tak vol dadels die nog moet na-rijpen. Hoe lang dat duurt? De taalbarrière was er nu echt. Zelfs met wat Frans kwamen we er niet uit. Bedanken in het Arabisch lukte wel. Doorgereden via Zagora. Daar door een jongen op brommer aangesproken of we even mee konden rijden naar de garage van Ali. Op de foto en een sticker opgeplakt gekregen, en weer door. Bowy en Marleen waren niet meegereden. Toen we we bij hen kwamen zei B ‘aha, dat is de garage van die vriend van mij’. Dus wij met beide auto’s terug. En toen duurde het anderhalf uur dat we verder reden. Enkele petten uitdelen, op de foto. En toen lagen een paar mannetjes onder de auto die vonden dat de stabilisatie-rubbers echt aan vervanging toe waren…. Nou ja, nu we er toch zijn hebben we wel 30min om dat te laten fixen. Om ervoor te zorgen dat de monteurs niet meer vinden/ niet meer konden stuk maken ging Robert mee onder de auto. Kosten 2 T-shirts en een oude extra autoradio die Robert nog bij zich had. Ondertussen gingen de dames de winkeltjes in. We onderhandelen strakker. En een extra pet beklinkt de deal. We rijden verder door enorme valleien met prachtige bergruggen. De muziek van ‘Once upon a time in the west’ wordt erbij aangezet. Het is hier weids en groots. Prachtig. Het laatste stuk van de rit wederom met ondergaande zon, je ziet dan echt weinig. Toffe plek om te kamperen naast het hotel. Alle teams komen hier bij elkaar, met een wijntje om het zwembad. Ieder groepje heeft zijn eigen route, zijn eigen verhalen. Er is een heerlijk buffet voor ons klaargemaakt. Wederom een top-dag!Read more

Carrefour des Nomades

October 28, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 30 °C

Na een weekje door jakkeren is het vandaag een rustdag. Robert was vroeg wakker en is rustig met kopje koffie naast de tent bezig gegaan met het bijwerken van het dagboek van de afgelopen dagen. Tonny is in de daktent ook begonnen met bijwerken aan het dagboek. Om half tien naar het ontbijt gegaan wat heerlijk was.
    Lekker gelummeld op de camping. We hebben voor het eerst het schaduw net opgezet met de constructie die Robert in Nederland had bedacht: paar stoeptegels en buizen waar het net aan kan worden vastgezet. Marleen is pannenkoeken gaan bakken. Zowel de constructie als de pannenkoeken hebben geleid tot veel commentaar/opbouwende kritiek. De dadels die we hadden gekregen zagen we gewoon rijpen en de eersten waren al heerlijk. Ook nog gekeken of we het lekken van 1 van de jerrycans kunnen oplossen met stuk plastic. Om een uur of drie met een heel stel auto’s naar de nabij gelegen duinen gereden om zandrijden te oefenen. Luc, de Belgische uitbater van het hotel/camping, dacht dat we allemaal ervaren zandrijders waren. Na 2 minuten was hij een stuk wijzer. We hebben allemaal aanwijzingen gekregen. Tonny begon en nam zonder enige problemen alle duintjes die ze moest nemen. Robert heeft de tweede helft gedaan. Het was echter ook veel wachten omdat auto’s vast kwamen te zitten en losgetrokken moesten worden. Eén van de auto’s bleef lang weg en bleek vast te zitten dus is Luc terug gereden om te helpen.
    Uiteindelijk zijn we versneld teruggegaan omdat er een aantal mensen, waaronder wij, om half zes met een dromedarissentocht zouden meedoen. Het bleek dat wij ons dubbelgeboekt hadden waardoor er twee dromedrissen teveel waren. Twee andere challengers gezocht die toch mee wilden en om kwart over zes zijn we vertrokken. Weer de duinen in en naar een hoge duin gelopen. Daar afgestegen en de duin opgelopen en een schitterende zonsondergang gezien. De drie begeleiders (3 generaties) leggen ondertussen een vuurtje aan en gaan thee zetten. Thee met koekje en nootjes en lekker ontspannen in het zand. Heerlijk. Daarna rustig terug gelopen en in het donker overgestoken over de weg met de dromedarissen. Daarna weer een zelfde buffet als de avond er voor. Prima voor elkaar. Gezellig met laatste bier en wijn in het huis zitten praten. Niet al te laat naar bed want de volgende dag is er weer een lange dag offroad waar we veel zin in hebben.
    Afgerekend met Luc en hem hartelijk bedankt voor zijn vriendelijkheid en gastvrijheid.

Tata

October 29, 2022 in Morocco ⋅ ☁️ 23 °C

Marleen heeft geruild met Joost. Jonge kerel die met zijn vader, Jonito, rijdt in een Mercedes en dus niet offroad rijdt. Hij wil graag een dagje mee en Marleen vindt het prima om met de “taxi” mee te rijden. Om 7:30 draaien we de weg op uitgezwaaid door Luc. In dorp brood gekocht en meteen daar de droge rivierbedding in . Eerste stuk was veel zandduinen en heel veel verschillende tracks. Erg leuk rijden. Het ging soepel en beide auto’s hadden geen probleem met het terrein. Daarna werd het meer kiezelachtig met stukken van hard vlaktes waar we 90-100 km/u reden. Ruimte om zonnepanelen te plaatsen heb je hier te over! We tikken zelfs de 41 graden aan, dus ook zon volop aanwezig. Op een gegeven sprongen er vier gazelles voor de auto. Prachtig gezicht.
    Joost wilde opnames buiten de auto maken. Hij klom tijdens het rijden naar buiten en hield zich vast aan een band van de daktent die prompt losschoot. Joost moest wat capriolen uithalen om in balans te blijven maar dat lukte. Onder een boom geluncht met brood en dadels en koffie op de motorkap. Prima maar daarna weer door want het is nog een lang stuk. Tonny rijdt nu op stukken met veel kleine kiezels maar later ook wat grotere keien: geen feest. Op een gegeven moment kwamen we een herder tegen die om eten vroeg. Bowy gaf hem twee broden en voordat de herder bedankte nam hij eerst drie grote happen. Wij hebben hem water gegeven omdat we de sardientjes waarom hij vroeg niet hadden.
    Al kijkend over het geweldige landschap zagen we ook fata morgana’s van water door de trillende hitte.
    Tijdens het rijden heeft Robert zijn rib gekneusd. Hij had zich losgemaakt uit de veiligheidsgordel om iets uit de koelbox te halen. Hij hangt over de leuning van zijn stoel om iets uit de koelbox te halen en Tonny rijdt vervolgens over een hobbel waardoor de stoel van Robert omhoog schiet en hem vol in zijn rib raakt. Dat betekent een gekneusde rib voor de komende weken. Om 14:00 rijden we weer op asfalt bij Foum Zguid en gaan we eerst de banden oppompen die we de avond er voor naar 1,5 bar hadden gebracht. We hebben dus 140km offroad afgelegd in 6,5uur. Dan komen we aan eind van de middag aan bij een kleine camping aan de rand van de rivier in Tata. De eigenaar had zich er blijkbaar lang op verheugd want hij ging helemaal los. Eerst moesten we bij de tafels komen voor welkomsthee en daarna kwam er rond 9 uur Afrikaanse muzikanten, iedereen moest meedansen. Een aantal van ons gingen los en wisten niet van ophouden. Uiteindelijk ging iedereen zitten maar de eigenaar ging maar door en iedereen begon behoorlijk trek te krijgen. Samen met Bowy en Marleen hebben we heel veel flauwe grappen gemaakt waar we met z’n vieren stevig om moesten lachen wat bij Robert telkens pijn deed vanwege zijn rib maar dat leidde eigenlijk alleen maar tot meer plezier. Uiteindelijk heeft Tonny eens gevraagd wat de bedoeling was bij de keuken. Die gaven aan dat zij instructies hadden om te wachten met het eten tot het einde van de muziek. Tonny heeft geadviseerd om de muziek te stoppen, hoe mooi die ook is, en met het eten te beginnen. Dat advies is opgevolgd en uiteindelijk kwamen om 22:30 de vier tahines op tafel, sommige waren intussen ernstig aangebrand. Na het eten is iedereen ook vrij snel gaan slapen.