Rustdag Dakar - isle of Goree

November 11, 2022 in Senegal ⋅ ⛅ 27 °C

Lekker uitgeslapen op deze rustdag. We hadden geen water dus vandaag geen douche. Tijdens ontbijt met croissants en oploskoffie maken we plannen wat we gaan doen. Dakar, op 25km afstand, schijnt een vieze, chaotische stad te zijn en niet echt aantrekkelijk om te bezoeken als je niet weet waar je moet zijn. Toch zijn we wel nieuwsgierig, we zijn nu hier. We besluiten naar Ile de la Goree te gaan, het eiland ten westen van Dakar vanwaar de afrikaanse slaven werden afgevoerd naar Amerika. We halen de achterbank leeg zodat jonito, joost en AJ mee kunnen rijden. Het zou een rit van een uur zijn inclusief de boottrip van 20min. Het werd een rit van 2u exlusief overtocht. Voordat we op de hoofdweg zaten reden door de omgedoopte ‘vinex wijken’, zeer smalle zandpaden tussen de huizen door met op het pad spelende kinderen, tafels met gezinnen aan het eten, met tegenliggers als vrachtwagens en karren met paard voortgetrokken. Na asfalt kunnen we zelfs een tolweg op, het voelt als in Frankrijk met soortgelijke wegbewijzering en tolpoortjes.
    In Dakar rijden is deels op snelweg, en het andere deel op 2 baans dat naar inzicht 3- 31/2baans wordt gemaakt. Alle auto’s zien er beschadigd uit, maar het verkeer mengt zich smooth, er is geen agressie en opvallend ook geen getoeter. De laatste 600m tot de haven staan we behoorlijk vast. We besluiten het tegemoetkomende verkeer tegen te houden, de auto aan de andere kant van de weg achteruit in te parkeren op 2 semi parkeerplekken. Het kan allemaal. Bowy maakt de afspraak met een jongen die auto’s staat te wassen om voor 3€ die van ons ook te doen. We lopen naar de haven en kunnen direct aan boord.om 13.00u meren we aan op het eiland (300x900m). Eerst wat drinken en een lunch. We lopen het eiland over dat vooral wordt gebruikt om kunstenaars hun werk te laten uitstallen. Veel verkopers die vasthoudend zijn. Ook al heb je gezegd dat je geen interesse/ geen geld hebt starten ze het afdingen en ondertussen door lopend bieden ze zelf al een derde van de prijs. Er staan nog koloniale panden, slecht onderhouden. Er is weinig tot niets dat verwijst naar de geschiedenis behalve een monument. Op zich jammer, wel hadden we een heerlijke dag. Bij de auto’s aangekomen blijkt alleen onze auto gewassen, das jammer voor Bowy. Vervolgens gaat hij voorop met een andere route op google-maps, wel langs strand en niet door de vinex wijken. Het werd anders, een doorsteekje lokte een vermanend gesprek uit met een telefonerende politieagent. En de vinex wijk kon niet ontweken worden. Daar hadden beide auto’ s ook tieners achter op de auto staan, die honderden meters meeliften. Ze hadden een gasterra pet kunnen krijgen als ze niet zo snel iets uit de auto probeerden te pakken.
    Bij het hotel foto’s uitgewisseld en wederom aangeschoven bij het buffet. We rekenen af met het hotel (€135,- voor 2n, 2p, drankjes, 2x diner en ontbijt: voor hier aardig aan de prijs).