Van boord in Trondheim

November 17, 2023 in Norway ⋅ ☁️ -4 °C

Vandaag is alweer onze laatste dag van deze mooie werktrip. Nog een laatste ontbijt op ons schip, het MS Nordnorge, en dan uitchecken en van boord.

Om 10:00 stappen we de frisse lucht van Trondheim in. Een temperatuur van -4 °C en een gevoelstemperatuur van -8 °C. Dus jas dicht, muts op en handschoenen aan.

We verkennen het luxueuze Hotel Britannia uit 1870. De elegante kamers hebben een klassieke inrichting en moderne voorzieningen. De gastronomie, waaronder het met een Michelin-ster bekroonde Spielsalen, biedt een verfijnde eetervaring. En het hotelontbijt is al meerdere jaren uitgeroepen tot het beste in Noorwegen.

Op slechts 500 meter afstand ligt de indrukwekkende Nidaros-domkerk. Gebouwd in 1152 en het wordt beschouwd als een van de belangrijkste kerken in Noorwegen. Het is tevens het eindpunt van diverse pelgrimstochten.

Vlak daarachter vervolgden we onze weg over de schilderachtige Old Town Bridge, met daarachter de gezellige wijk Bakklandet. Dit pittoreske wijkje biedt veel gezellige koffiebarretjes en sfeervolle eetgelegenheden.

Lunch was bij het populaire Svanhild waar ze lekkere broodjes, zoete lekkernijen en goeie koffie en andere drankjes serveren. Naast de toonbank ontdekte ik een kleine inloopruimte met stellingen waar je allerlei keuken gerelateerde dingen kunt kopen.

Daarna was het alweer veel te snel tijd om onze reis af te ronden en onze vlucht naar huis te pakken. Hoewel we graag langer waren gebleven, hebben we elke minuut en seconden van deze trip optimaal benut. We kregen een goeie indruk van het land, de bezochte steden, de cultuur en een glimp van de geschiedenis. Het klimaat van de regio hebben we ervaren, evenals het kortere daglicht in november. We proefden de kaneelbollen, ontdekten de hoofdstad, waren aan boord van de Bergensbanen en beleefden uiteraard de magie van de Hurtigruten! Een onvergetelijk avontuur dat absoluut vraagt om een verlenging.