Ålesund

November 16, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 2 °C

Vanaf het dek hebben we rond 08:20 de zon zien opkomen, een unieke ervaring te midden van het langzaam verlichtende Noorse landschap.

Daarna genoten we van het ontbijt in het restaurant, alles in buffetvorm en opnieuw keurig gepresenteerd in de juiste porties. Er was een Engels ontbijtgedeelte, warme havermoutpap, gekoelde havermout, sandwiches, toast, chocoladecroissants en meer.

Om 09:45 meerde het schip aan bij Ålesund, waar onze gastvrouw ons begroette voor een rondleiding door deze unieke stad in Art Nouveau stijl. We bezochten prachtige hotels die ook worden aanbevolen aan de lokale bevolking voor een kopje koffie of om in de restaurants te lunchen of dineren. Op basis van wat ik heb gezien, kan ik dat ook zeer aanraden bij een bezoek aan deze stad. En ook hier kijk ik ernaar uit om de stad nog eens opnieuw te beleven.

Het Ålesund Museum, 'Jugendstil Senteret', belicht het verhaal van de verwoestende brand in 1904, waarin de bevolking binnen een uur de stad moest ontvluchten te midden van een dreigende Noorse winter. Het nieuws verspreidde zich snel, en hulp kwam, zelfs van de Duitse koning Wilhelm II. In vier jaar werd de stad herbouwd met geavanceerde technologieën, waaronder efficiënte riolering en natuurlijke verwarming via bankbuizen, waardoor Ålesund een voorbeeldstad werd.

De lunch bij ANNO was een culinair hoogtepunt met, eerlijk waar, een van de lekkerste Caesar salade en boterzachte kip die ik ook heb gegeten.

We sloten de dag af op het Aksla uitkijkpunt terwijl de zon langzaam onderging.