Noorwegen studiereis

Sightseeing Trondheim
    Avond terugvlucht TRO-AMS

Lunch @ Baker Hansen

November 14, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 0 °C

Om 06:45 vertrokken we met een KLM Boeing 737-800. Terwijl we dalen wordt Noorwegen langzaam zichtbaar en komt langzaam de zon op. Om 08:24 landen we op Oslo Gardermoen, boven uitgestrekte dennenbossen en witte ijsvlaktes. De temperatuur is -1 °C, met een gevoelstemperatuur van -6 °C. Voorlopig hebben we nog geen handschoenen, thermokleding en muts nodig.

Ons Noorse avontuur begint!

We nemen de trein naar Oslo Centraal en vinden snel ons Thon Hotel Terminus, op slechts enkele minuten van het station.

Na het bekijken van enkele hotels zijn we naar een Baker Hansen gegaan voor een lekker lunch. Het is een klassieke Noorse bakkerij met heerlijke koffie, broodjes en zoete lekkernijen. Er zijn meerdere vestigingen in Oslo en andere plaatsen in Noorwegen. We lunchen even en plannen dan de route voor de rest van de dag.

Wonderbaarlijk Vigelandpark

November 14, 2023 in Norway ⋅ ☁️ -2 °C

Een van de grootste bezienswaardigheden in Oslo is het Vigelandpark. Gecreëerd door de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland tussen 1923 en 1943. Het park herbergt 212 stenen en bronzen beelden die de levenscyclus symboliseren, van embryo-ontwikkeling tot klimmende menselijke figuren op de Monoliet. De ervaring van het zien van de beelden in het echt is echt heel anders dan het zien van de foto's, vooral in de herfst wanneer de bronzen beelden met grijs-blauwe kleur contrasteren met de oranje achtergrond van herfstbladeren.

Op weg van en naar het Vigelandpark passeerden we een idyllische kerstmarkt in Spikersuppa. De belangrijkste kerstmarkt van Oslo, Jul i Vinterland, bevindt zich in het stadscentrum van 10 november 2024 tot 31 december 2023. Hier vind je sfeervolle stalletjes met kleding, souvenirs, Noorse lekkernijen en zelfs een reuzenrad!

De Bergensbanen Oslo-Bergen

November 15, 2023 in Norway ⋅ ☁️ -5 °C

Na een heerlijk ontbijt in ons Thon Hotel Terminus uitchecken en met onze koffertjes in de frisse buitenlucht naar Oslo Sentralstasjon. Het is nu -4 °C met een gevoelstemperatuur van -9 °C, maar met goede winterkleding, muts en handschoenen is het prima te doen. We zitten nu heerlijk warm in de trein die ons in 7 uur naar Bergen gaat brengen.

08:20 De Bergensbanen van Oslo naar Bergen

Over de reis
    De reis van Oslo naar Bergen met de Bergensbanen duurt ongeveer zeven uur en is uitgeroepen tot één van de mooiste treinreizen ter wereld.

Dankzij bijna 500 kilometer spoorlijn heb je de unieke kans om het afwisselende en dramatische Noorse landschap zelf te ervaren.

Je avontuur begint in het bebouwde deel van Oslo en voert je langs al het moois dat de Noorse natuur te bieden heeft: beboste valleien, schitterende fjorden en Hardangervidda - het grootste bergplateau van Noord-Europa.

Bergen

November 15, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 2 °C

Na een turbo bezoek hebben we een leuke eerste indruk gekregen van deze mooie stad. Zo'n goeie indruk zelfs dat we allemaal nog een keertje terug willen komen om het ook eens bij daglicht te zien.

Door te rennen (letterlijk) hebben we wel nog in 10 minuutjes de Fløibaan kunnen doen met uitzicht over bergen by night (17:00).

Aan boord stappen van MS Nordnorge

November 15, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 2 °C

Al zoveel over gesproken, zoveel over geschreven, zoveel over gehoord. En vanavond om 19:00 stonden we op de (figuurlijke) drempel van de Hurtigruten Terminal in Bergen 'Jekteviksterminalen'.

Bij de receptie werden onze paspoorten gecontroleerd en kregen we een envelop met info en een keycard. Een verdieping hoger volgde een safety briefing naast de lounge.

Onze pasjes werden gescand, en we liepen via de overdekte brug het prachtige Hurtigruten MS Nordnorge op! Het interieur valt direct op: hout, natuurtinten, en opvallende details zoals verlichting achter gebroken ijsachtig plastic. Onze cabines zijn op dek 6, receptie en eetzaal op dek 4, en op dek 7 de Explorer Lounge (waar ik nu zit).

Het avondeten was in buffetvorm, met voldoende plek in het sfeervolle restaurant. We namen voorgerechten, hoofdgerechten en desserts. Veel al vooraf in porties klaargelegd waardoor je uiteindelijk een bordje vol hebt met van alles de juiste hoeveelheid. Na de voorgerechten zijn we uiteraard nog een rondje gegaan voor de hoofdgerechten en ter afsluiting enkele dessert gerechten, denk aan een kaas met compotes, brownies, chocolade-espresso-ijs, cheesecake, fruit, vanillecustard, en meer.

Om 20:30 stonden we op het buitendek en vertrokken we uit Bergen.

Ålesund

November 16, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 2 °C

Vanaf het dek hebben we rond 08:20 de zon zien opkomen, een unieke ervaring te midden van het langzaam verlichtende Noorse landschap.

Daarna genoten we van het ontbijt in het restaurant, alles in buffetvorm en opnieuw keurig gepresenteerd in de juiste porties. Er was een Engels ontbijtgedeelte, warme havermoutpap, gekoelde havermout, sandwiches, toast, chocoladecroissants en meer.

Om 09:45 meerde het schip aan bij Ålesund, waar onze gastvrouw ons begroette voor een rondleiding door deze unieke stad in Art Nouveau stijl. We bezochten prachtige hotels die ook worden aanbevolen aan de lokale bevolking voor een kopje koffie of om in de restaurants te lunchen of dineren. Op basis van wat ik heb gezien, kan ik dat ook zeer aanraden bij een bezoek aan deze stad. En ook hier kijk ik ernaar uit om de stad nog eens opnieuw te beleven.

Het Ålesund Museum, 'Jugendstil Senteret', belicht het verhaal van de verwoestende brand in 1904, waarin de bevolking binnen een uur de stad moest ontvluchten te midden van een dreigende Noorse winter. Het nieuws verspreidde zich snel, en hulp kwam, zelfs van de Duitse koning Wilhelm II. In vier jaar werd de stad herbouwd met geavanceerde technologieën, waaronder efficiënte riolering en natuurlijke verwarming via bankbuizen, waardoor Ålesund een voorbeeldstad werd.

De lunch bij ANNO was een culinair hoogtepunt met, eerlijk waar, een van de lekkerste Caesar salade en boterzachte kip die ik ook heb gegeten.

We sloten de dag af op het Aksla uitkijkpunt terwijl de zon langzaam onderging.

Van boord in Trondheim

November 17, 2023 in Norway ⋅ ☁️ -4 °C

Vandaag is alweer onze laatste dag van deze mooie werktrip. Nog een laatste ontbijt op ons schip, het MS Nordnorge, en dan uitchecken en van boord.

Om 10:00 stappen we de frisse lucht van Trondheim in. Een temperatuur van -4 °C en een gevoelstemperatuur van -8 °C. Dus jas dicht, muts op en handschoenen aan.

We verkennen het luxueuze Hotel Britannia uit 1870. De elegante kamers hebben een klassieke inrichting en moderne voorzieningen. De gastronomie, waaronder het met een Michelin-ster bekroonde Spielsalen, biedt een verfijnde eetervaring. En het hotelontbijt is al meerdere jaren uitgeroepen tot het beste in Noorwegen.

Op slechts 500 meter afstand ligt de indrukwekkende Nidaros-domkerk. Gebouwd in 1152 en het wordt beschouwd als een van de belangrijkste kerken in Noorwegen. Het is tevens het eindpunt van diverse pelgrimstochten.

Vlak daarachter vervolgden we onze weg over de schilderachtige Old Town Bridge, met daarachter de gezellige wijk Bakklandet. Dit pittoreske wijkje biedt veel gezellige koffiebarretjes en sfeervolle eetgelegenheden.

Lunch was bij het populaire Svanhild waar ze lekkere broodjes, zoete lekkernijen en goeie koffie en andere drankjes serveren. Naast de toonbank ontdekte ik een kleine inloopruimte met stellingen waar je allerlei keuken gerelateerde dingen kunt kopen.

Daarna was het alweer veel te snel tijd om onze reis af te ronden en onze vlucht naar huis te pakken. Hoewel we graag langer waren gebleven, hebben we elke minuut en seconden van deze trip optimaal benut. We kregen een goeie indruk van het land, de bezochte steden, de cultuur en een glimp van de geschiedenis. Het klimaat van de regio hebben we ervaren, evenals het kortere daglicht in november. We proefden de kaneelbollen, ontdekten de hoofdstad, waren aan boord van de Bergensbanen en beleefden uiteraard de magie van de Hurtigruten! Een onvergetelijk avontuur dat absoluut vraagt om een verlenging.