Volcan Acatenango

March 23, 2022 in Guatemala ⋅ ☀️ 27 °C

Een van de meest populaire activiteiten rond Antigua is om de vulkaan Acatenango op te klimmen. De hoofdreden voor die populariteit is het feit dat de Acatenango net naast een andere vulkaan gelegen is, de Fuego. De Acatenango is inactief, maar de Fuego is een actieve vulkaan die ongeveer elk half uurtje uitbarst.

We zijn dus de Acatenango opgeklommen, om daar te overnachten en de volle glorie van de actieve Fuego te beschouwen. De wandeling ging 2000m omhoog, en eindigde op een hoogte van 3976m aan de top. Best pittig, maar de uitzichten aan de top waren waanzinnig.

Net toen we het basecamp bereikt hadden op ongeveer 3600m hoogte, waar we gingen overnachten, begon het te stormen. We hadden dan het geluk om de bliksem 2 maal te zien inslaan in de krater van de uitbarstende Fuego!! Onvergetelijk en onbeschrijfelijk maar het leek een beetje op bijgevoegde prent in de foto's!

Na het onweer kregen we warme chocomelk (het was daar ongeveer 0 graden maar gevoelstemperatuur kon tot -15 gaan) en zaten we met de groep rond het kampvuur. Het bleef ongelooflijk bewolkt tot ongeveer 12u 's nachts, waardoor velen de hoop hadden opgegeven om de Fuego lava te zien spuwen in het donker, zeker omdat gedurende de hele week de uitbarstingen voornamelijk rook waren, zonder lava.

Maar, de aanhouder wint, en vanaf 12h klaarde het op en begon de Fuego nogal heftig lava te spuwen elk half uur. We moesten wel om 4u al terug opstaan om de top te gaan beklimmen, dat was ne minderen.

Hoe dan ook, om 4u waren we paraat om het moeilijkste stuk van de wandeling te doen, 2u klauteren naar de top, om daar de zonsopgang mee te maken. De Fuego spuwde nog een laatste keer wat rook, en toen begon de tocht naar beneden, waar we ons knieën goed hebben laten afzien...

Helemaal uitgeput kwamen we de dag erna rond de middag terug, klaar voor een flinke schrobbeurt om al het stof van ons lijf te krijgen en daarna een heerlijk dutje...