Salento (Natuur & dorp)

July 3, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 20 °C

Na Jardin trokken we verder de koffieregio in, richting Salento. Salento ligt ook op een 2000m hoogte, waardoor de 'cloud forests' de voornaamste vegetatie bleven, vergelijkbaar met Jardin. Dus ook hier, net zoals Jardin, zullen we een aparte footprint voorzien met de vogeltjes die we zagen in deze regio, ook bijzonder rijk aan vogeldiversiteit!

We bezochten Salento (en Jardin) met een koppel dat we leerden kennen in Nicaragua en waar we het goed mee konden vinden. We puzzelden dus een beetje met ons reisplannen om elkaar opnieuw tegen te komen in Colombia om een tiental dagen samen te reizen.

Voor vele toeristen in Colombia is Salento een heel gekende destinatie, en het dorpscentrum was dan ook bijzonder druk en toeristisch. Wij kozen echter een hostel weg van het dorp (30 minuten wandelen) en heel dicht bij de nabije bossen en koffieboerderijen. We moesten enkel naar de drukte om - typerend aan toeristische buurten - lekker te gaan eten!

De grootste trekpleister in Salento is de nabij gelegen Cocora vallei, gekenmerkt door waspalmen die tot 80m hoog groeien (en ook het huis zijn voor de met uitsterven bedreigde geeloor papegaaien). We bezochten de Cocoravallei door een wandeling van een 15tal kilometer te doen in dit domein, waarbij we langs de gigantische waspalmen wandelden in het midden van de wolken, door de jungle, een paradijs voor kolibries bezochten en de lokale rivier zeven keer overstaken op vervallen brugjes.

Uiteraard deden we ook een koffietoer in de befaamde koffieregio, waar we eigenlijk bijzonder weinig bijgeleerd hebben. Zoals verwacht wordt koffie geplukt, gepeld, geroosterd en vermalen. Er zal zeker veel meer aan het verhaal zijn, maar de gids had er precies geen goesting in die dag.

Kortom genoten we voornamelijk van verschillende mooie wandelingen en stonden we ook vroeg op om te gaan vogelen elke dag!