Lago de Atitlan

June 3, 2009 in Guatemala ⋅ ☀️ 25 °C

Zozo.....
    Het regen seizoen is 1 juni begonnen en dat hebben we geweten. Al twee dagen hebben we fikse onweersbuien in de middag welke blijven hangen tegen de bergen. De eerste avond bleef het zelfs regen tot een uur of 8 ´s avonds. De eerder gekochte Sauvignon blanc en de zakken chips waren niet voldoende om de nacht door te komen en dus hebben wede meiden van het restaurantje op ons complex gevraagd wat er nog te eten was. We kregen heerlijke linzensoep en een vegetarische schotel van gewokte groenten, rijst en rauwkost. Na een kleine competitie UNO zijn we vroeg onder de wol gekropen, in de hoop dat het onder ons bladerendak droog zou blijven. Wel kneuterig zo!
    We hebben een prijsje gemaakt voor de huur van onze cabana voor een hele week en wisselen de dagen af met zonnen aan het meer en culturele uitstapjes. We zijn een dagje naar Santiago Atitlan geweest, aan de andere kant van het meer, om een bezoek te brengen aan de tempel van Maximon....een¨heilige¨ die houd van geld, vrouwen, whisky en peuken. Aangezien de tempel iedere keer op een andere plaats is hebben we een Tuk Tuk genomen vanaf de ¨haven¨ en zijn we via wegen langs krotten en zwervende honden naar de tempel gebracht. De jongen van de Tuk Tuk wilde wel op ons wachten.....ik begrijp waarom.....naa betaling van de toegang en het maken van één foto stonden we weer buiten. Wat een hoop glitter en bling bling.....en twee gestoorden naast een pop met een peuk in zijn bek. We waren met de volgende boot weer terug.....wel lekker even uitwaaien op het water.
    Gisteren zijn we vroeg op pad gegaan met de boot naar Panajachel. We moesten pinnen, wat kaarten op de post doen, en wilden ook wel eens ergens anders ontbijten. Om negen uur zaten we in de boot en gelijk bij aankomst merk je het verschil met het rustige stekkie waar we zitten. Veel mensen die je spullen willen verkopen, je sandalen willen poetsen, je de weg willen wijzen of gewoon geld willen hebben. Na onze klussen in de winkelstraat gedaan te hebben zijn we op pad gegaan naar het Reserva Natural Atitlan, een soort jungle met een waterval, apen en andere boomklimmers en een vlindertuin. We hebben de grootste trail genomen en twee apen blij gemaakt met een lekkere banaan. Buiten de vlindertuin bleken meer vlinders te vliegen dan erin.
    Inmiddels begon zich een dreigende lucht boven ons te vormen waardoor we de genoodzaakt waren om de terugreis in te zetten. Helaas......zeiknat. De eerste tuk tuk aangehouden om ons na een tussenstop bij de bank naar het dok te rijden voor de terugvaart naar San Marcos. Ondanks het hevige onweer voeren we het meer op.....11 man aan boord, vrouw en kinderen, man met een tank met 25 liter lekkende peut, klapperende raamzeilen, hier en daar en stuk plastic, een motor die regelmatig uitvalt......en een woelig meer.....
    Na een warme douche lekker met een boek onder een kleedje gekropen en gewacht of het droog werd.

Gelukkig konden we droog het dorp door...eten bij Sol y Sul, ook een aanrestaurader! Alweer lekker