Tour Uyuni dag 1

March 7, 2010 in Bolivia

Vanmorgen waren we er vroeg uit!
    Vandaag begint de eerste dag van onze vierdaagse tour naar Uyuni met El Grano de Oro. Veel informatie over de kwaliteit van de touroperators in Tupiza is er niet te vinden op internet, vandaar dat ik onze ervaringen over de vier dagen, en over de bevindingen van onze operator en andere operators zal benoemen (we weten dat onze site ook door andere reizigers bekeken word...vandaar!).

We begonnen de dag goed en slecht. Goed was het ontbijt wat we kregen bij de touroperator op het terras in afwachting van het Franse stel wat de tour met ons zou gaan maken. Slecht was het nieuws dat er een staking was en dat we wat later zouden vertrekken om gedropt te kunnen worden we de wegopbreking om daarvandaan naar onze 4x4 truck te kunnen lopen die al om vier uur vannacht vertrokken was om onze tour door te kunnen laten gaan.
    De staking was overigens van de bus chauffeurs. Er zijn in januari van dit jaar veel busongelukken geweest met dodelijke afloop waarbij alcohol in het spel was. De regering gaat met spoed een wet instellen dat chauffeurs, en andere weggebruikers, hun rijbewijs kwijt zullen zijn als ze bij een ongeval positief zouden zijn. Daar zijn de buschauffeurs het niet mee eens....en vandaar de staking! Bizar!!! En tevens leuk nieuws voor ons.....afhankelijk van de bus!! We gaan voortaan bij iedere bus welke we instappen eerst drie vingers opsteken om te kijken of de chauffeur wel top is. Overigens hebben wij tot nog toe geen merkbare ervaringen met chauffeurs...wel dat ze aan de coca blaadjes zitten, maar dat doen wij ook!

Enfin.....Benjamin (25)en Wallis (37) waren op tijd....maar moesten ook wachten. Dat kwam goed uit want Wallis was helemaal niet lekker en moest regelmatig overgeven. Aan de ene kant waren we blij dat ze toch gingen omdat anders onze tour mogelijk gecanceld zou worden....aan de andere kant ook erg dapper, want de tour gaat niet over asfalt!

We werden door de eigenaar afgezet na de busstaking en werden overgeladen in de Nissan 4x4 met Edgar als onze chauffeur voor de komende trip en Anna onze kok die ons gaat voorzien van drie maaltijden per dag, koekjes, lollie's, en andere snaai voor tussendoor.

Wat hebben we gedaan de eerste dag...

Palala bezocht, 2950 m, voornamelijk rode heuvels en mooie uitzichten.
    El-Silar bezocht, 3700 m, omgeving met juist gekleurde rotsen en en leuke lama´s mrt gekleurde pluimen aan de oren. We hebben geluncht bij oude overblijfselen van huizen van de Spanjaarden. Een salade met rijs en kip, water of cola, en een banaantje toe!
    De eerste viscuna´s onderweg gezien onderweg naar Nazerenito, 3200 m, waar een mijn is waar lood gewonnen wordt en andere mineralen.Via Aguanapampa, 3200 m, met een mooie Andean fauna zijn we geklommen naar 3900 m naar Trapiche, waar een kompleet dorp is gebouwd voor mijnwerkers waar voornamelijk zink gewonnen wordt. Af en toe moest er voor Wallis gestopt werden en hadden wij tijd om van het uitzicht te genieten. Doordat we later vertrokken waren had Edgar de gang er aardig in en was het voor Wallis af en toe erg lastig. We bleven echter door klimmen naar 4200 m naar San Pablo de Lipez waar aan de voet van de San Pablo een dorpje was met 220 inwoners....en heel veel Viscuna´s en Lama´s. We moesten regelmatig voor ze stoppen omdat ze de weg blokkeerden. Wel guitige beesten!!
    We zouden nog de Laguna Amarillo bezoeken....echter waren we te laat, en was ie niet geel meer...hahahaha. We zijn rechtstreeks doorgereden naar Quetena, een dorpje op 4250 m voor onze eerste overnachting in een real basic hostal. Een schuurtje met vier bedden....een schuurtje met twee bedden waar de beide kokkinnen konden koken en slapen....ja beide, want de andere truck van Grana de Oro met vijf Franse jongens had dezelfde overnachtingsplaatsen.
    Alles werd uitgeladen...er werd thee gezet voor ons....de bedden werden verdeeld....en de chauffeurs begonnen te sleutelen aan de oude barrels....inmiddels 18 jaar oud maar motorisch nog goed!
    We hebben gezellig zitten kletsen met alle Fransen in afwachting van de maaltijd....stoofvlees met aardappelpuree en fruitsalade toe. Iedereen was brak....we waren later dan gepland....het was koud....en het werd niet laat!