Rio de Janeiro

May 21, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 23 °C

Wat een gave stad! Gisteren kwamen we, met iets vertraging, aan in Rio de Janeiro. Helaas was de taxi van ons hostel niet komen opdagen en moesten we zelf een taxi nemen naar Santa Teresa, de studenten/kunstenaarswijk waar hostel Villa Leonor gevestigd is. Helaas was het slecht weer in Rio....het leek wel of het ieder moment kon gaan regenen. Onderweg kregen we van de taxichauffeur al enige informatie over deze 13 miljoen inwoners tellende stad....en over de leuke plekken om te bezoeken. Wel even lastig....hebben we er een jaar over gedaan om Spaans te leren...waar je hier niet zoveel aan hebt. Het Portugees is mooi...maar voor ons klinkt het als bezopen Zweden die Spaans proberen te spreken.
    De stad heeft ons gelijk gegrepen....we weten niet wat het is en wat het met ons doet. Het was even zoeken voor de chauffeur maar uiteindelijk heeft hij ons hostel gevonden, gelegen tegen één van de bergen in de stad, met een enorm mooi uitzicht. We hebben een leuke kamer, met eigen douche, voor Rio begrippen voor een redelijke prijs. We hebben onze rugzakken neergegooid en zijn eerst wat gaan drinken en eten. Het werd gelijk al laat. Wat een leuke wijk en wat een gezellige kroegjes.
    Vanmorgen hadden we ontbijt met uitzicht in ons hostel en zijn daarna de stad ingegaan. Het openbaar vervoer is goed geregeld. Voor de deur loopt de bekende tram van Rio: de Bondinho. Als hij vol is kun je eraan hangen en reis je gratis. Wel te hopen dat de auto´s voor je aan de kant gaan want hij heeft meer dan de heflt van de straat nodig. Naast veel bussen is er natuurlijk ook de metro waarmee je snel de stad door kunt. Wij kozen vanmorgen voor de winkelstraatjes van Arpoador.....Het kleine wijkje tussen de wereldberoemde stranden Copacabana en Ipenema....Waar we voor Heleen 2 Braziliaanse bikini´s hebben gekocht..je weet wel veel geld voor weing. We hebben geluncht met Acai.....een soort ijskoude vruchtenpulp van de Acaibes. Wij kozen vandaag voor Acai met muesli. Vervolgens brak de zon door en zijn we naar het Ipanema strand gegaan en bij strandpaal 8 de zee ingedoken.....heerlijk! Kon Heleen de nog witte delen vast voorbruinen.
    Later bleek paal 8 het homostrand te zijn. Morgen kiezen we voor 9, daar schijnen de mooie mensen te komen. Wel lachen, het strand blijkt zo onderverdeeld te zijn voor gezinnen met jankende kinderen, homo´s, vrijgezelle meiden en wellicht ook voor gekke toeristen.

We hebben op de terugweg de berg op een biertje gedronken in de gezellige kroeg van gisterenavond. Een heerlijk donker Brahma biertje met lekkere Braziliaanse snacks erbij. Niet teveel want vanavond is er een feest met bbq in ons hostel. Voor morgen bij het ontbijt was het al een gezellige boel, leuke mensen en een leuke eigenaar. We gaan nog even wat boodschapjes doen en wat vlees marineren.

Geen zin om er een hele blog voor te schrijven....maar het feest op de hostel was erg gezellig! Het balkon stond vol....meer dan 50 man....BBQ....koude biertjes en cocktails...gitaar, trompet en veel .....en heel veel zang en dans.....en uiteindelijk pas na 6 uur het bed in.

Where I stayed
    Villa Leonor Suites - Rua Costa Bastos 681, Rio de Janeiro, Brazil