Heilhornet (1058 moh)

June 19, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 25 °C

Etter en god natts søvn, forlot vi vakre Leka med ferga kl. 09.35 i dag. Vi hadde Heilhornet - det nest høyeste fjellet i Bindal kommune - som mål for dagen. Tanken var å slappe av gjennom helga for å være uthvilt og motivert på mandag. Men, værmeldingene fremover tilsa at det måtte bli i dag. Fjellene langs kysten her har lett for å havne i tåka når været skifter, og da har vi ingenting i høyden å gjøre, da vi er der for utsikten som toppene kan by på 🏔

Turen er av DNT klassifisert som krevende (rød), og det stemmer bra 😅 I det været vi har hatt i dag med opp mot 25 °C, så ble det en av de mest strabasiøse turene vi har vært på. Den er ikke lenger enn 11,6 km t/r, men med krappe stigninger i fjell med mye stein og fortsatt mye snø og is i stigningene, så kjennes det godt på to aldrende kropper det 🐕🚶

Fjellvettregel nr. 8 sier: «Vend i tide, det er ingen skam å snu.» Vi gjorde det i dag. Vi hadde ca. 40 høydemeter og 200 meter igjen til hornet, men valgte å avstå pga. snø og is. Jeg tok rett og slett ikke sjansen på å ta turen opp gjennom steinura med Zorro. Så etter en velfortjent rastepause, returnerte vi samme veien som vi kom 😅 Vi var ganske så slitne når vi endelig var nede på parkeringsplassen igjen.

Vi har nå tatt kvelden på en liten men trivelig camping - Bjørnvika Natursenter - like sør for Brønnøysund. Regner med å bli her til søndag for å hente oss inn igjen 😛