Mompox

October 6, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 29 °C

Så er vi kommet til byen Mompox. For et par dage siden tog vi fra San Gil, hvor vi havde hentet vores store rygsække, og videre mod byen Bucaramanga. Vi havde egentlig tænkt at tage et par dage der, og se byen, men da vi ankom virkede den ikke så spændende. Det virkede mest som en storby med højhuse og ikke så meget at se og lave. Så vi ændrede vores planer og havde istedet kun en hel dag i Bucaramanga, hvor vi bare slappede af. Igår tog vi så videre til byen Mompox. Det er en ret vigtig by i Colombia fordi det både er den første by i landet til at få uafhængighed fra spanierne og samtidig også den by som inspirerede Gabriel Garcia Marquez til at skrive bogen “100 års ensomhed” (han er en colombiansk forfatter og det er en ret vigtig bog ikke bare i Latinamerika men også i den litterære verden fordi han opfandt magisk realisme - det er det der står på bagsiden af Simons udgave af bogen 😅). Det tog omkring 8 timer med bussen fra Bucaramanga til Mompox, så vi var oppe klokken 5, for at nå til busstationen så vi kunne komme med bussen 6.30. Vi ankom igår eftermiddags og var ret trætte så vi fandt bare noget mad og ellers slappede af. Idag har vi bare gået rundt og set på byen, og fundet ud af, hvad de næste par dage skal gå med. Her er virkelig varmt - varmere end vi har prøvet før på turen, så vi skal lige vænne os til det. Så idag blev det bare nogle timers gåtur rundt i byen inden vi tog tilbage til vores aircondition værelse.Read more