Ida and Simons travels

September - November 2022
Her kan i følge lidt med på vores længeventede Sydamerikatur :)
Aqui pueden seguir las aventuras en Suramérica que vamos a tener :)
  • 1kilometers

Villa de Leyva - Dag 3

September 24, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 15 °C

Idag var vores sidste dag i Villa de Leyva inden vi tager videre imorgen. Så vi har været rundt og se det sidste vi gerne vil i byen. Vi startede med at se deres religiøse kunstmuseum, som i følge dem selv er det af de bedste religiøse kunstmuseer i Colombia. Det var også ret flot. Bagefter gik vi lidt udenfor byen til deres palæontologiske museum (et anden end det vi havde set den anden dag), fordi Simon ikke var færdig med at se på dinosaurer. Her så vi flere havdyr og nogle ret flotte fossiler igen. Vi kom samtidig med en skoleklasse (det er vi åbenbart ret gode til at ramme) så der var fyldt på museet mens vi prøvede at bevæge os rundt. Det var ikke så flot som det første vi så den anden dag, men det var også spændende. Så sluttede vi dagen af med at være på chokolade museum. Det var ikke så meget museum, men mere restaurant og butik. Men jeg klager ikke. Så vi prøvede en chokolade øl (jeg var ikke fan, men det var Simon) og en chokolade lavakage med is til. Den var jeg til gengæld fan af.
    Efter alt den chokolade blev det til afslapning og pakning inden vi tager videre til byen San Gil imorgen.

San Gil

September 26, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 21 °C

I går eftermiddags ankom vi til San Gil efter, hvad der var en spændende tur. Vi troede turen til San Gil kun tog 3 timer, men det endte med at tage 6. Vi kunne ikke køre direkte, så da vi kom til busstationen i Villa de Leyva var der en chauffør som sagde vi kunne køre med ham, det var det nemmeste, og så skulle han nok hjælpe os videre. Så det gjorde vi. Efter en time ca satte han os af på en form for tankstation lidt udenfor en lille by. Her sagde han til en anden mand, hvor vi skulle hen, og fortalte os så, at det nu var den nye mand der hjalp os. Det gjorde han også, og pludselig havde han vinket en bus ind til siden, som kørte til San Gil. Der var godt nok ikke flere pladser i bussen så Simon fik et lille klapsæde oppe ved chaufføren og jeg var den heldige vinder af en plads i midtergangen (altså bussens gulv). Her havde vi så de bedste pladser til at holde øje med chaufførens spændende kørsel. Det var hurtig fart, overhaling lige inden sving (og der var nærmest kun sving de næste 4 timer) og kørsel mere midt på vejen end i hans egentlige bane. Heldigvis stod der nogle af undervejs, så efter et par timer kunne vi få nogle rigtige pladser. Det var stadig foran, så der var stadig masser af udsyn til kørslen. Efter 4 meget lange timer, var vi endelig kommet til San Gil. Her er heldigvis flot, og vi har endelig fundet varmen. Så nu kan solcremen komme i brug.
    Efter en lang dag igår har vi bare slappet af idag og været i en botanisk have lige udenfor byen, som var virkelig flot. Vores hostel har også en jacuzzi så det har vi slutter aftenen af med idag og så er vi klar til en dag med river rafting imorgen.

Rafting, Tejo og Vandfald

September 28, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 22 °C

Igår startede vi dagen ud med at tage ud og river rafte (vi har desværre ingen billeder, så i må bare forestille jer det). De har to floder her, som er dem man primært rafter på - Suarez-floden (hvor man kan rafte en klasse 5, som er det højeste man overhovedet må rafte) og Fonce-floden, som er mere rolig. Simon havde aldrig prøvet at rafte før, så vi valgte at gå med den lidt mere rolige flod. Det var virkelig sjovt, og Simon er blevet fan og er klar på at gøre det igen et andet sted, hvis vi har muligheden. Da vi var færdige med at rafte spise vi frokost og slappede af om eftermiddagen, for om aftenen havde vores hostel en tejo-aften. Tejo er et colombiansk spil, hvor man kaster sten på poser af krudt, og så er målet af få dem til at eksplodere eller i det mindste komme så tæt på som muligt. Vi var hold af fire og vi var sammen med en fyr fra Holland og en pige fra Spanien. Vi formåede sammen at tabe alle spil vi var med i, så det er da også noget.
    Idag tog vi bussen ca. en halv time ud af byen til et område med et 180-meter højt vandfald. Der var en sti vi skulle følge for at komme ned til vandfaldet, som startede meget stille og roligt, men endte med at vi skulle kravle på klipper mens vi kun havde et reb at holde fast i. Vi kom heldigvis frem uden skader, og kom helt tæt på vandfaldet, hvor vi kunne svømme nede foran bunden af vandfaldet. Der var kun et andet par der, og da de gik, havde vi hele stedet for os selv. Det var ret fantastisk og vi slappede af der et stykke tid, inden vi måtte kravle ned af klipperne for at komme tilbage. De havde en restaurant ved indgangen, så vi spiste frokost der og tog bussen tilbage. Resten af aftenen slapper vi bare af og pakker, for imorgen skal vi videre igen til den næste by.

Barichara

September 29, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 19 °C

Idag tjekkede vi ud af vores hostel i San Gil, for at tage videre til Barichara, en lille by ca. 40 minutters bustur væk. Inden vi tog afsted snakkede vi med manden på vores hostel, fordi planen for de næste par dage er at gå en vandretur i den kløft som ligger lige ved Barichara. Han fortalte at busserne kører ikke tilbage til Barichara, som vi troede, men vi skal istedet tilbage til San Gil (hvor vi har været de sidste par dage). Så istedet for at tage vores store backpacks med og lade dem stå i Barichara, fik vi lov til at efterlade dem hos ham, så vi kan komme tilbage og hente dem når vi er færdige med at gå. Han fortalte os også om forskellige overnatningsmuligheder, som vi ikke var klar over, så vi må se, hvordan de næste dage ender med at blive.
    Idag tog vi vores små rygsække med og tog bussen til Barichara, hvor vi havde en dag til at se byen, inden vi starter med at gå imorgen. Byen er bygget af sten, som er lavet af mudder og hestelort. Det ser nu virkelig flot ud. Den nemmeste måde at se byen på, er at tage en tur med en tuk-tuk, som hele den centrale plads er fyldt med. Vi blev kørt rundt af en sød fyr som fortalte os en masse om byen. Vi kom rundt og se det højeste punkt i byen, deres tre forskellige kirker (de har nemlig en kirke som kun er til bryllupper, en kirke som kun er til begravelser og en kirke som er til normale gudstjenester), vi så to udsigtspunkter over den kløft som vi skal gå i de næste par dage og så var vi inde og se en fabrik, hvor de laver papir. Det var ret interessant, for alt alt var håndlavet og lavet organisk af planter i deres haver. De farvede også papirer organisk og bruger f.eks. rødkål til at farve papiret blåt (det er åbenbart den farve det giver). Efter en god tur rundt i byen tjekkede vi ind på vores hostel, hvor vi er heldige at der er en pool. Så vi har slappet af resten af dagen inden vi skal bruge vores ben de næste par dage.

Camino Real - dag 1

September 30, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 20 °C

Imorges vågnede vi op til regn, hvilket var lidt træls da vi skulle ud at gå idag. Vi spiste morgenmad i Barichara og håbede på det tog lidt af. Det gjorde det en smule, men ikke meget. Så vi måtte tage vores regnslag i brug, og håbe på det stoppede hen af dagen. Det gjorde også, at vi kom lidt senere afsted end planlagt. Ruten vi går er en gammel handelsrute som åbenbart er blevet brolagt af en tysker. Jeg ved ikke om det hjalp med sten på vejen, for regnen gjorde dem egentlig bare glatte, så vi skulle virkelig tænke over, hvor vi gik, samtidig med at vi gik meget nedad. Heldigvis stoppede det pludselig med at regne, og vi kom til steder, hvor det slet ikke havde regnet, for stenene var tørre. Vores første stop var en lille landsby, Guane, som også er opkaldt efter en gruppe der plejede at bo i området før spanierne kom. Her holdte vi en pause, og spise noget frokost. Nu havde vi dog et nyt problem, for klokken var blevet omkring 12 og solen var ret varm nu. Alle vi snakkede med i byen sagde at det ville blive for varmt at gå mellem 12-15. Så vi endte med at beslutte at tage en bus det sidste stykke til byen Villanueva. Her havde vi ikke haft så mange valgmuligheder for steder at sove, så vi havde booket noget der var lidt dyre end normalt. Det viste sig at være et 5-stjernet ressort, som er så søde at lave en madpakke til os til gåturen imorgen, fordi vi går tidligere end morgenmaden starter. Så vi har nydt eftermiddagen med pool og jacuzzi og så er vi klar til en lang gåtur imorgen.Read more

Camino Real - Dag 2

October 1, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 27 °C

Igår stod vi tidligt op kl 5, så vi var klar til en dag med vandring. Vi tjekkede ud kl 6 og fik mad med af hotellet. De første 8km vi gik var af en landevej som var ret mudret efter nattens regn, men ellers gik det stille og roligt og vi havde en flot udsigt det meste af vejen over marker og engang imellem over Chicamocha-kløften. Efter de 8km nåede vi kanten af kløften, hvor der var udsigt over hele kløften. Her spiste vi frokost, inden vi begyndte nedstigningen mod byen Jordan. Vi havde 6.8km ned til byen, og vi var ret sikre på vi kunne gøre det på omkring 2 timer. Vi startede nedstigningen omkring kl halv 11-kvart i 11 så vi håbede på ikke at gå i alt for hård sol. Nej, hvor tog vi fejl. Efter tog timer havde vi stadig lang vej igen og vi var løbet tør for vand. Klokken var blevet 1, der var ikke noget skygge, vi gik lige i den brændende sol og stigen var løse sten hele vejen ned. Der var desværre ikke meget andet at gøre, end at fortsætte med at gå. Og vi gik. Og vi gik endnu mere. Det føltes som en evighed inden vi nåede ned til bunden (det var nok mere 4 timers nedstigning i alt). Da vi endelig kom ned på flad jord kunne vi se et lille vandløb. Vi har vandflaske med filter med, så vi fyldte dem op, så vi havde noget at drikke. Aldrig har brunt flodvand smagt så godt. Vi var lykkelige for endelig at være på flad jord, men lykken var kort. Vi drejede lige rundt om et hjørne, og så var vores vej blevet til en flod. Vi var nødt til at krydse floden, for at kunne komme videre. Med geleben formåede vi på en eller anden måde at komme over, og nu var det værste endelig over. Vi var meget trætte, så det første sted vi fandt, hvor vi kunne overnatte, blev vi ved. Det var en eco-lodge, som heldigvis havde pool, så vi kunne blive kølet ned. Her sov vi indtil idag. Da det er søndag idag, kørte der ikke nogle busser ud af den lille landsby Jordan, men hotellet ringede efter en taxa, der kunne køre os til den nærmeste by. Det tog en bil med firhjulstræk en time at komme op af den kløft, som vi havde gået nedad igår (det kan man lige tænke lidt over). Så kom vi til byen Aratoca, hvor vi kunne tage bussen tilbage til San Gil, hvor vores store rygsække står. Vi sover en nat her, inden vi tager videre til byen Bucaramanga imorgen.Read more

Mompox

October 6, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 29 °C

Så er vi kommet til byen Mompox. For et par dage siden tog vi fra San Gil, hvor vi havde hentet vores store rygsække, og videre mod byen Bucaramanga. Vi havde egentlig tænkt at tage et par dage der, og se byen, men da vi ankom virkede den ikke så spændende. Det virkede mest som en storby med højhuse og ikke så meget at se og lave. Så vi ændrede vores planer og havde istedet kun en hel dag i Bucaramanga, hvor vi bare slappede af. Igår tog vi så videre til byen Mompox. Det er en ret vigtig by i Colombia fordi det både er den første by i landet til at få uafhængighed fra spanierne og samtidig også den by som inspirerede Gabriel Garcia Marquez til at skrive bogen “100 års ensomhed” (han er en colombiansk forfatter og det er en ret vigtig bog ikke bare i Latinamerika men også i den litterære verden fordi han opfandt magisk realisme - det er det der står på bagsiden af Simons udgave af bogen 😅). Det tog omkring 8 timer med bussen fra Bucaramanga til Mompox, så vi var oppe klokken 5, for at nå til busstationen så vi kunne komme med bussen 6.30. Vi ankom igår eftermiddags og var ret trætte så vi fandt bare noget mad og ellers slappede af. Idag har vi bare gået rundt og set på byen, og fundet ud af, hvad de næste par dage skal gå med. Her er virkelig varmt - varmere end vi har prøvet før på turen, så vi skal lige vænne os til det. Så idag blev det bare nogle timers gåtur rundt i byen inden vi tog tilbage til vores aircondition værelse.Read more

Mompox bådtur og kultur aften

October 7, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 24 °C

Idag har vi nået at opleve en masse. Vi startede dagen med at skifte hotel - vi havde først booket det her hostel fra idag fordi vi troede at vi skulle vi være i Bucaramanga længere end vi egentlig var. Så vi her haft et andet hostel i to dage, indtil vi havde vores oprindelige booking her. Det er et virkelig flot hotel inde i centrum med pool, og de havde en kultur aften her til aften med mad og musik fra regionen, som de inviterede os med til. Inden det startede vi dagen med at nyde deres pool de har her, og bare have en rolig morgen. Om eftermiddagen havde vi booket en bådtur rundt på floden og i området. Det var en virkelig flot tur med guide, som var god til at udpege fugle for os. Så lærte vi også, at det her område faktisk er Sydamerikas anden største sumpområde, kun slået af Panatal-sumpen i Brasilien. Vi kom både ned af den store hovedflod og af små sidefloder indtil vi var ude i det store sumpområde. Vi så en masse forskellige fugle på vejen, som jeg ikke aner hvad hedder på dansk (tror måske vi så en fiskehejre… i må kigge på billederne og gætte jer til, hvad de er) og så var der også en død caiman, som guiden fortalte var blevet dræbt af krybskytter for dens hud, som de bruger til læder. Det var ret trist og ret ulækkert at se, men også ret vildt at se en caiman så tæt på, selvom den var død.
    Vi sejlede fra klokken 3 om eftermiddagen til klokken 6 om aftenen så vi fik lov til at se solnedgangen over floden, hvilket var virkelig flot, og Mompox fra floden med alle sine lys.
    Så fortsatte vi aftenen på vores hotel med god mad og god musik, og nu er det sengetid ;)

Ankommet til Santa Marta

October 11, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 30 °C

Så er vi kommet til kysten og har set havvand for første gang i over en måned. Ret vildt. De sidste dage i Mompox lavede vi desværre ikke meget, fordi jeg desværre var blevet syg. Så det blev desværre til to dage i sengen uden så mange oplevelser. Søndag aften havde vi egentlig købt billetter til en natbus (i lidt panik fordi vi troede den næste bus først gik lørdagen efter), men søndag aften fik vi virkelig tropisk skybrud, hvor tordenen lød som om der blev smidt bomber ude foran vores dør. Så vi spurgte på hotellet om bussen overhovedet gik, og de sagde at det ihvertfald vsr umuligt at få en tuk-tuk i det vejr, så vi kunne nok ikke engangen komme til bussen. Der var dog mulighed for at booke en dør-til-dør transfer dagen efter der kørte klokken 9 og kun skulle tage 4 timer istedet for de 7-8 timer som natbussen skulle tage og til samme pris. Natbussen kørte heller ikke direkte til Santa Marta men til byen Barranquilla (hvor Shakira kommer fra) og så skulle vi skifte der og videre til Santa Marta. Jeg havde det stadigvæk ikke super godt, så vi droppede natbussen og fik en god nats søvn istedet. Igår tog vi så den lille minibus transfer og vi var spændte på om det ville være mere fancy end de lokale busser - det var det ikke. Det var en standard colombiansk bus, hvor de kunne presse 3 voksne og 5 børn ind på 4 pladser. Turen endte også med at tage 8 timer istedet for de 4 vi var blevet fortalt og dør-til-dør betød mere bus-til-taxa, fordi vi blev pludselig sat på en taxa (som kostede ekstra) og det var den der kørte os til døren. Men vi slap for natbussen og vi behøvede ikke at skifte i Shakiras fødeby så vi var tilfredse.
    Idag har vi været rundt og kigge i Santa Marta og været på deres lille guldmuseum og lære om de oprindelig folk som kommer fra denne her region. Den største gruppe var Tairona-folket som stadig findes, og bor primært i Tairona National Park (her skal vi hen om et par dage). De kæmpede faktisk mod spanierne i 75 år inden de kom til en form for fred. Legeringen på guldet i dette område er også anderledes end det, som vi så i Bogota, og spanierne synes det her guld var mere lav-klasse guld (lidt uhøfligt, hvis man spørger mig, men okay). Efter Guld Museet fik vi frokost og nu holder vi lidt siesta midt på dagen inden vi skal ud og lave Simons yndlingsting senere: gå i biografen ;)

Mere Santa Marta og mere Simon Bolivar

October 12, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 28 °C

Idag startede vi dagen ud med morgenmad på vores hostel og så var det afsted inden solen blev for stærk. Vi tog bussen ud til en gammel plantage ejendom som hedder Quinta San Pedro Alejandrino. Her plejede de at lave sukker, honning og rom ud af sukkerroer, men det er ikke det som har gjort stedet berømt. Det var nemlig her Simon Bolivar døde af tuberkolose. Det var en kæmpe ejendom og vi startede med at se arbejdsbygningerne, hvor de havde lavet alt sukker, honning og rom, og bagefter kom man til de bygninger, som folk havde boet i. Det var her Simon Bolivar var blevet inviteret på besøg i 1830 og desværre døde af tuberkolose (som nærmest alle andre på den tid virker det til - alle vi har lært om er nærmest døde af tuberkolose). De havde en masse mindetavler til ære for Simon Bolivar, så havde de bevaret det værelse og den seng han døde i og så havde de et lille kapel, hvor Simon Bolivars læge lå begravet af uvisse årsager (de havde også udstillet hans læges pas…). Den sidste del af plantagen var statuer af Simon Bolivar og et moderne kunstmuseeum, men det meste af det var lukket (også af uvisse grunde). Alt i alt var det ret flot og vi tog bussen tilbage til centrum, fik noget frokost og holdte vores nu daglige siesta. Varmen har været hård idag så vi ente med ikke at lave så meget andet end at komme ud til aften for at spise og gå lidt rundt. En alt i alt god dag :)Read more